روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

وظایف ومسئولیتهای دادستان کل کشور در رابطه با ایفای نقش مدعی الع

وظایف ومسئولیتهای دادستان کل کشور در رابطه با ایفای نقش مدعی العمومی

نقل از پرتال دادستانی کل کشور

 با به رسمیت شناختن قاعده اعلام جرم عمومی Cavivisex – people و تفکیک جنبه حق اللهی، جرایم از جنبه خصوصی جرم در حقوق اسلام، این تمیز و جدایی در قوانین کشورمان نیز نمود یافت و دعوای عمومی، مختصاتی جدا از دعوای خصوصی پیدا کرد .

از زمانیکه نظام مختلط در فرآیند دادرسی کشورمان پذیرفته شد و نهاد تعقیب از نهاد رسیدگی و اصدار حکم منفک گردید، دادسرا در معیت دادگاه قرار گرفت و موضوع پیگیری جنبه عمومی جرم بر عهده نهادی به عنوان « اداره مدعی العمومی» واگذار گردید .

با تدوین قانون موقتی اصول محاکمات جزائی (9 رمضان 1330 ه.ش) قاعده اعلام جرم عمومی در کشور ما پذیرفته شد و به نهاد دادسرا واگذار گردید؛ چنانچه ماده 19 قانون آین دادرسی کیفری مقرر می داشت :

« مدعی العمومی، رئیس ضابطین عدلیه محسوب است ولی مأموریت مخصوص و عمده او، تعقیب امور جزائی است».

لذا در مواردی که جرم صرفنظر از مطالبه ضرر و زیان شخصی، واجد حیثیت عمومیت نیز بوده و از جنبه عمومی برخوردار است؛ مدعی العموم باید به نیابت از جامعه به اعاده و استیفای حقوق مردم برخیزد .

بنابر ماده 50 قانون اصول تشکیلات عدلیه، مدعی العموم [ وکیل جماعت] در رأس دادسرا قرار گرفته و اقامه دعوی و تعقیب جرایم از حیث حقوق عمومی (ماده 3 قانون موقتی اصول محاکمات جزائی) بر عهده وی قرار می گرفت .

با حذف دادسرا از مراجع عمومی ـ رسیدگی ( در سال 1373)، وظایف و اختیارات دادستان به رؤسای محاکم و رئیس حوزه قضائی مربوطه واگذار گردید؛ لهذا ماده 3 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی انقلاب چنین مقرر داشت:

« تعقیب متهم و مجرم از جهت جنبه الهی و حفظ حقوق عمومی و حدود اسلامی برابر ضوابط قانونی به عهده رئیس حوزه قضائی می باشد و ...»

اما پس از احیای دادسرا بموجب ماده 10 آئیین نامه اصلاحی قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب (مصوب 27/7/81) این وظایف دوباره به دادستان محول گردید .

بر این اساس احقاق و استیفای حقوق عمومی بر عهده دادستان است که با توجه به صلاحیت محلی وی، توسط مقنن عهده دار امر تعقیب شناخته شده است .

قابل ذکرست دادستان کل بعنوان مدعی العموم در گستره کشوری عمل می کند و اختیارات دادستانهای عمومی که بصورت میدانی و عملیاتی اقدام می کنند قابل اعمال از سوی وی نیست؛ لذا می تواند تعقیب متهم یا متهمین را از دادستان عمومی ( دادستان جزء) تقاضا کند، اما مجاز نیست که اقدامات تعقیبی را به جانشینی مدعی العموم مربوطه که صلاحیت محلی تعقیب جرایم را دارد انجام دهد؛ ضمانت اجرای عدم اطاعت دادستانهای جزء از مقام ما فوق در عمل می تواند بصورت تعقیب انتظامی و یا تغییر سمت و مأموریت دادستان متخلف به دستور مقام ذیصلاح بروز و پیدا کند .

بر این اساس دادستان کل کشور بعنوان مدعی العموم درگستره کشوری می تواند در مواردی که هر فعل یا ترک فعلی در عرصه ملی، جامعه را متضرر ساخته به طرفیت و به نیابت از جامعه از دادستانهایی که شأنیت و صلاحیت عملیاتی دارند بخواهد به تعقیب عاملان مزبور مبادرت نمایند .

با عنایت به نظارتی که وفق ماده 17 قانون اصلاح پاره ای از قوانین دادگستری مصوب 25/3/65) برای دادستان کل منظور شده است و با امعان نظر به اصل 161 قانون اساسی و استفساریه شورای محترم نگهبان در خصوص نظارت دیوانعالی و دادسرای آن ( دادستانی کل) بر قانونی بودن مراحل دادرسی ( در دادگستری ها و دادسراها) و نیز اختیارات مفوضه ریاست قوه قضائیه به دادستانی کل کشور( مورخ 2/8/83)، دادستان کل کشور می تواند نسبت به ایفای نقش مدعی العمومی درگستره کشوری به احسن وجه انجام وظیفه نماید و در صورتیکه اهرمهای عملیاتی وی ( دادستانهای سراسر کشور) از انجام امور محوله توسط دادستان کل استنکاف ورزیدند از ضمانت اجرای خاص خویش( تعقیب انتظامی ـ تغییر سمت یا مأموریت و ..) اقدام نماید .

بنابراین حتی اگر فعل یا ترک فعل مقامات و مأمورین وابسته به نهادها و دستگاههای دولتی و حکومتی نیز منجر به تحدید آزادی جامعه شده  وایشان را از حقوق مقرر در قانون اساسی محروم نماید، دادستان کل بعنوان مدعی العموم می تواند وفق ماده 570 قانون مجازات اسلامی ( فصل دهم ـ تقصیرات مقامات و مأمورین دولتی) اقدامات مقتضی را به انجام رساند .

رأی شعبه دیوان‌عالی کشور: اظهارات متهمان در پرونده علیه متهم دیگ

طبق این پرونده، دادگاه نظامی یک به استناد اقاریر متهمان چندین نفر را محکوم به دریافت رشوه می کند که پس از صدور رأی دادگاه یکی از متهمان از رأی دادگاه نظامی یک تجدیدنظرخواهی می نماید.
شعبه دیوان عالی کشور با توجه به استدلال زیر رأی صادره را نقض می کند: نظر به اینکه اظهارت و اعترافات دیگر متهمین پرونده، علیه ستوان «ح. س» حجیت شرعی ندارد و صرفاً علیه خودشان نافذ می‌باشد و مشارالیه در جمیع مراحل تحقیق دادرسی، بزه انتسابی را تکذیب نموده و استدلال دادگاه مبنی لزوم اطلاع مافوق از اقدامات عوامل تحت امر نمی‌تواند موجبات حصول علم از طریق متعارف باشد.
خلاصه جریان پرونده و رأس صادره از دادگاه نظامی یک و شعبه دیوان عالی کشور بدین شرح است:
تاریخ رسیدگی: 1389/5/16
شماره دادنامه: 359/89
مرجع رسیدگی: شعبه سی و دوم دیوان‌ عالی کشور
خلاصه جریان پرونده
ستوان‌دوم «ح. س» به اتهام اخذ رشوه قدر متیقن چهارمیلیون و پانصد هزار ریال در قبال تبانی با قاچاقچیان و رهایی افاغنه غیرمجاز تحت پیگرد دادسرای نظامی استان ... قرار گرفته است، با این توضیح که ابتدا سرباز وظیفه «م. هـ» توسط مأمورین حفاظت در حالی که با یک دستگاه خودرو پژو صحبت می کرده رویت شده است و متعاقب دو دستگاه خودرو دیگر که حامل افاغنه غیرمجاز بوده اند به سرعت از مقابل پاسگاه عبور می‌کنند.
در همین رابطه نامبرده دستگیر شده و اظهار داشته ستوان ص. به من دستور داده بود که ببینم چکار دارد. وقتی جلو رفتم احوال پرسی کردند و بعد حرکت کرد و پشت سر آن سه تویوتا حامل افاغنه عبور کردند و اضافه کرده که ماشین‌های افاغنه زیادی آمدند و عبور کردند و ستوان «ص.» در جاده بود و راه پاک کن افغانی‌ها می‌آمدند و با او صحبت می‌کردند و بعد خودروهای تویوتا و پژو حامل افاغنه می‌آمدند و عبور می‌کردند.‌پنج روز قبل ستوان «ص.» و استوار «ب.» از خودروهای حامل افاغنه پول گرفتند. فردای آن روز 10 هزار تومان استوار «ب.» به من داد و در شیفت قبل بیش از 50 الی 100 دستگاه خودرو حامل قاچاقچیان انسان و راه پاک کن می‌آمدند و می‌رفتند من دورتر ایستاده بودم و ندیدم پول گرفته اند. ستوان «ص.» نیز در حالی که به بهانه قضا حاجت به طرف بیابان رفته بود با انداختن 40 هزار تومان وجه نقد و دو برگ کاغذ که شماره خودرو تویوتا نوشته شده بود دستگیر شده و منکر شده و استوار «ب» نیز اتهام وارده را تکذیب کرده است.
در بازجوئی مرحله بعد ستوان «ص» اقرار نموده از چهار دستگاه خودرو جمعاً 40 هزار تومان در قبال رهایی افاغنه غیرمجاز دریافت کرده است و استوار «م. ب» نیز اقرار کرده جمعاً 70 هزار تومان از هفت دستگاه خودرو اخذ نموده، 10 هزار تومان به سرباز «هـ .» داده و قرار بود نصف دیگر را به ستوان «ص.» بدهم.
‌سرباز «هـ .» اظهار داشته روز دستگیری ما حدود 50 خودروی متوقف شدند که رانندگان پژو 10 هزار تومان و رانندگان تویوتا 15 تا 20 هزار تومان پرداخت می‌کردند. من حدود 6 مرحله با ستوان «ص.» و استوار «ب.» به مأموریت اعزام شدم که هر مرحله تا صبح 50 دستگاه خودرو متوقف شده و از هر خودرو مبالغی بین 10 تا 20 هزار تومان اخذ و آزادشان می‌کردند. وی اضافه کرده در 5 مرحله با ستوان «س.» جانشین پاسگاه و گروهبان «ک.» اعزام شده‌ام که هر بار 30 الی 40 خودرو متوقف و از هر کدام مبلغ 10 تا 20 هزار تومان اخذ و رهایشان می‌کردند. حتی در یک مرحله یک خودرو قصد فرار داشت ستوان س. او را با خارک پنچر و متوقف نمود که از آن خودرو در قبال آزادی مبلغ زیادی گرفتند.
‌سهم من در طول مدت خدمت در ... حدود دویست هزار تومان بود که به من پرداخت شده است گروهبان «ع. ک» نیز به اخذ مبلغ 70 هزار تومان رشوه به تنهایی اقرار کرده و اضافه نموده شبهایی که با ستوان «س.» بودم، حدود هشت دستگاه خودرو توسط گشت ما توقیف و از هر خودرو 10 هزار تومان توسط «س.» دریافت گردید و این اقدام به مدت 5 شب ادامه داشت و در این شبها ستوان «س.» به من 15 الی 20 هزار تومان پرداخت می‌کرد.
‌ستوان «س.» در بازجوئی مأخوذه بزه انتسابی را تکذیب و اظهارات و اعترافات دیگر همکاران خود را منکر شده است.
در مواجهه حضوری با سرباز «هـ .» و با گروهبان «ک.» نیز اتهام را تکذیب کرده است البته گروهبان ک. اقاریر قبلی خود را در مراحل بعد تکذیب و سرباز «هـ» اظهار داشته جمعاً 200 هزار تومان رشوه دریافت شده که 30 هزار تومان را در شیفت آقای «س.» گرفته و 170 هزار تومان در شیفت آقای «ص.» بوده که به عنوان سهمیه اخذ کرده است.
در نهایت دادسرا در خصوص اتهام ستوان «س.» دائر به اخذ رشوه قدر متیقن چهارصد و پنجاه هزار تومان، کیفرخواست صادر نموده و شعبه اول دادگاه نظامی یک استان ... عهده دار رسیدگی به پرونده شده و در جلسه دادگاه ستوان «ص.» اتهام وارده را تکذیب و اظهارات قبلی را توجیه نموده و استوار «ب.» به اخذ رشوه به مبلغ 90 هزار تومان اقرار کرده و سرباز «هـ» نیز اتهام وارده را پذیرفته است.
ستوان «س.» همچنان منکر اتهام بوده و در مقام اخذ آخرین دفاع ستوان «ص.» و «م. ب» و «هـ .» تقاضای عفو و بخشش نموده‌اند.
‌دادگاه با اعلام ختم رسیدگی برابر دادنامه صدرالاشاره ستوان «س.» را با اشاره به اظهارات «هـ .» و «ک.» علیه وی و اینکه اظهار بی اطلاعی او از دریافت وجه توسط دیگر مأمورین غیرممکن است زیرا نمی‌شود مأمورین حاضر در گشت اقدام به اخذ وجه بنماید. لیکن مسئول اکیپ از آن مطلع نباشد.
مجرمیت هر پنج نفر از جمله ستوان «س.» را احراز و اخیرالذکر را به استناد بند ب ماده 118 و ماده 4 و ماده 5 قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح و رعایت مواد 22، 42، 18 (تبصره ذیل) و ماده 48 قانون مجازات اسلامی به پرداخت پانزده میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس و جزای نقدی معادل وجه مأخوذه و محرومیت از ترفیع به مدت یکسال محکوم نموده است.
پس از اینکه دادنامه ابلاغ شده در فرجه قانونی آقایان «ع. س» و «م. ع.» با تقدیم لایحه ای به شرح مندرج در صفحات 269 و 270 پرونده که طی شماره 4-29/1/89 ثبت و ضمیمه پرونده شده، به وکالت از ستوان «ح. س» ضمن پرداخت هزینه دادرسی نسبت به رأی صادره اعتراض و تقاضای تجدیدنظرخواهی کرده‌اند.
پرونده امر به دفتر دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیأت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده و نظریه کتبی دادیار دیوان عالی کشور اجمالاً مبنی بر: تقاضای رسیدگی و اتخاذ تصمیم شایسته را دارم. درخصوص دادنامه شماره 8809979187100434-24/12/88 تجدیدنظر خواسته مشاوره نموده چنین رأی می دهد:
رأی شعبه دیوان عالی کشور
نظر به اینکه اظهارت و اعترافات دیگر متهمین پرونده، علیه ستوان «ح. س» حجیت شرعی ندارد و صرفاً علیه خودشان نافذ می باشد و مشارالیه در جمیع مراحل تحقیق دادرسی بزه انتسابی را تکذیب نموده و استدلال دادگاه مبنی لزوم اطلاع مافوق از اقدامات عوامل تحت امر نمی‌تواند موجبات حصول علم از طریق متعارف باشد. ‌لذا تقاضای تجدیدنظر خواهی مطروحه موجه تشخیص و به استناد بند د ماده 6 قانون تجدیدنظر آراء دادگاه‌ها، ضمن نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته در خصوص «ح.س» رسیدگی مجدد را به شعبه دیگر دادگاه نظامی یک استان ... محول می نماید.نقل از ماوی

میلاد منجی عالم بشریت مبارک

بزرگان، پیوسته ماه شعبان را مقدمه ورود به �ضیافة ‏الله‏� در ماه رمضان دانسته ‏اند. از این‏رو، کسب آمادگیهاى فکرى و روحى براى درک هر چه بیشتر فیض معنوى ‏از این �مهمانى خدا�، لازم است

�شعبان� هم، ماه دعا و ذکر و یاد و توجه و عبادت و استغفار است. بنده خاضع هر شبانه روز پنج نوبت، چراغ دل قامت به نورى مى‏افرازد، تا فارغ از حجابها، جلوه ‏هاى آشکار یار را در وسعت آفرینش به تماشا برخیزد و سفر معنویت و عرفان را، ره توشه ‏اى بایسته فراهم آورد. از روشنایى تا روشنایى، پنج نوبت بلور نازک دل در خود مى‏شکند تا در سایه عطوفت بى ‏مرز محبوب، پیوند گیرد و آینه تجلى نور خدا شود.

مناجات شعبانیه، سهمى از این ره توشه دارد که امامان معصوم علیهم السلام بر خواندن آن استمرار داشته ‏اند. خوان رحمت الهى در ماه شعبان گسترده‏ تر است، و �مناجات�، وسیله حضور در کنار این مائده معنوى است. نمازگزاران و متهجدان و نیایشگران، در محرابى مى ‏ایستند که همه عارفان و سالکان و پیامبران و امامان، مقیم و معتکف آن بوده ‏اند. اهل دعا، پیمانه از بحر بیکران رحمت خدا مى ‏کشند و مستانِ سر خوشِ باده ‏هاى سحرگاهى و شبهاى پر ستاره و روشن از تهجد و سجودند.

آنکه به �نماز� مى‏ایستد و به �دعا� مى‏نشیند، بر سفره رزق روح نشسته است و روزى رحمت و استجابت در محراب عبودیت او نازل مى‏شود.

�مناجات شعبانیه�، درخواست �روشنایى دل� از خدایى است که هم �نور� است، هم فروغ آفرین. شعبانیه، گامى در زدودن �حجاب� از چهره �جان� است، تا جلوه ربوبى، در این آینه بهتر انعکاس یابد و نجواى او در ضمیرهاى روشن به گوش دل رسد. در مناجات شعبانیه، با امامان معصوم همنوا مى‏شویم تا همه ایام عمر را در سایه نیایش مبارک گردانیم.

�برکت�، خیر و نیکى ماندگار و پایدار در یک چیز است. �مبارک� بودن یک روز یا یک ماه یا یک مکان و ساعت و لحظه، به سرشارى آن از اینگونه نیکى‏هاى جاودانه است و شعبان و رمضان از همین رو �مبارک� است. آنان که در این ماه‏ها، دست نیکى به سوى دیگران دراز مى ‏کنند و گام یارى به سوى منزل محرومان بر مى ‏دارند و زبان خیرخواهى به نفع مستمندان مى‏گشایند، در همین دنیا بار سفر آخرت خویش را مى‏بندند و براى آن �روز نیاز�، ذخیره سازى مى‏کنند.

به قول صائب تبریزى:

          اى رهروى که خیر به مردم رسانده‏ اى

                                     آسوده رو، که بار تو بر دوش مردم است

بارى، ایام ما با عبادت و عمل صالح ما �مبارک� مى‏شود و اگر به غفلت و سستى بگذرد، �بى‏برکت� خواهد شد. شب ‏زنده دارى ‏هاى عابدان، اشکهاى شب بیداران، استغفارهاى متهجدان، �یا رب، یا رب� سحر خیزان، نجواى خالصانه دعا خوانان، همه و همه جلوه هایى از �برکت� است که در ساعات و لحظات این ماه �مبارک� نهفته است.

 

اعیاد خجسته شعبانیه

سوم شعبان � میلاد مبارک سومین امام معصوم، حسین بن علی حضرت اباعبدالله (ع)، سرور آزادگان جهان، دومین ثمره پیوند فرخنده على (ع) و حضرت فاطمه، دختر پیامبر اسلام (ص) در خانه وحى و ولایت؛ روز پاسدار.

چهارم شعبان- میلاد با سعادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)، سمبل مقاومت و وفاداری در راه آرمان مقدس جهاد فی سبیل الله و پرچم گذشت و فداکارى و جانبازى در صحراى کربلا؛ روز جانباز.

پنجم شعبان - میلاد مسعود زینت عبادت کنندگان و سرور نیایشگران، معصوم چهارم حضرت امام على بن الحسین زین العابدین صلوات الله و سلامه علیه.

نیمه شعبان - فرخنده‌ میلاد دوازدهمین پیشواى معصوم، حضرت حجة بن الحسن المهدى، امام عصر و زمان - عجل الله تعالى فرجه - گلشن‌‏ گل‏ فروز‏ مهر گیتی‏ آل ‌محمد (ص)، مصلح الهى و طلایه دار رهایى بشر.

در فضیلت و اعمال ماه شعبان است بدانیم که شعبان ماه بسیار شریفى است و منسوب است به حضرت سید انبیاء صَلَّى اللَّه عَلیه وَ اله و آن حضرت این ماه را روزه مى داشت و وصل مى کرد به ماه رمضان و مى فرمود شعبان ماه من است هر که یک روز از ماه مرا روزه بدارد بهشت او را واجب شود.

از حضرت صادق (ع) روایت است که چون ماه شعبان داخل مى شد حضرت امام زین العابدین (ع) اصحاب خود را جمع مى نمود و مى فرمود:

اى گروه اصحاب من مى دانید این چه ماهى است این ماه شعبان است و حضرت رسول (ص) مى فرمود شعبان ماه من است، پس روزه بدارید در این ماه براى محبّت پیغمبر خود و براى تقرّب به سوى پروردگار خود بحقّ آن خدایى که جان علىّ بن الحسین به دست قدرت اوست سوگند یاد مى کنم که از پدرم حسین بن على (ع) شنیدم که فرمود شنیدم از امیرالمؤ منین (ع) که هر که روزه دارد شعبان را براى محبّت پیغمبر خدا و تقرّب بسوى خدا دوست دارد خدا او را و نزدیک گرداند او را به کرامت خود در روز قیامت و بهشت را براى او واجب گرداند.

بدرستى  که رسول خدا (ص) هرگاه مى دید هلال شعبان را امر مى فرمود مُنادى را که ندا مى کرد در مدینه:

اى اهل مدینه من رسولم از جانب رسول خدا صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله بسوى شما.

مى فرماید آگاه باشید بدرستى که شعبان ماه من است پس خدا رحمت کند کسى را که یارى کند مرا بر ماه من یعنى روزه بدارد آن را. پس گفت: حضرت صادق (ع) که امیرالمؤ منین (ع) مى فرمود که فوت نشد از من روزه شعبان از زمانى که شنیدم منادى رسول خداصَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله ندا کرد در شعبان و فوت نخواهد شد از من تا مدتى که حیات دارم ان شاء الله تعالى. پس مى فرمود که روزه دو ماه که شعبان و رمضان باشد توبه و مغفرت است از خدا.

از حضرت صادق (ع) منقول است که از آن جناب سؤ ال کردند از فضیلت روزه رجب فرمود چرا غافلید از روزه شعبان راوى عرض کرد: یابن رَسول الله چه ثواب دارد کسى که یک روز از شعبان را روزه بدارد؟ فرمود: به خدا قسم بهشت ثواب اوست. عرض کرد: یابن رسول الله بهترین اعمال در این ماه چیست فرمود تصدّق و استغفار هر که تصدّق کند در ماه شعبان حق تعالى آن را تربیت کند.

کاش کاهش چشمگیر خطاها و تخلفات و شکایت ها و نزاعها که در این ماه‏ها جلوه ‏گر است، تا ماههاى دیگر هم دامن بگستراند و همه ایام، در �طهارت� و �آرامش�، مانند شعبان و رمضان گردد.

زیانکار، کسى است که رمضان بگذرد و او در �کوره روزه� نگدازد و پاک نشود. خسران زده کسى است که ماه مغفرت بر او بگذرد و غفران الهى شامل حالش نشود و حالش تحول نیابد. مگر ما چه قدر فرصت �تجدید دیدار� با �فطرت� داریم؟ مگر در طول سال، چند �شب قدر� داریم؟ ماهىِ جان در دریاى �یاد خدا� ست که حیات مى‏یابد. و گرنه دلهاى جدا از خدا، مشتى گوشت است، سخت‏ تر از سنگ!..

روزی حلال

حدیث روز امام على علیه السلام: مِن تَوفیقِ الحُرِّ اکتِسابُهُ المالَ مِن حِلِّهِ از موفقیت آزاده این است که مال را از راه حلال به دست آورد

دادستان کل کشور: یک نهاد بین‌المللی برای مبارزه با جرایم سایبری

دادستان کل کشور پیشنهاد تقویت نهادهای بین المللی و منطقه ای و افزایش همکاریها برای تهیه و تنظیم معاهدات الزام آور بین المللی جهت مبارزه با اقدامات خرابکارانه و جرایم سایبری خصوصاً تنظیم پیمان عدم گسترش اقدامات خصمانه سایبری را مطرح کرد.
به گزارش مهر ، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین اژه ای در چهارمین اجلاس دادستان های جهان که در کره جنوبی برگزار شد سخن میگفت ایجاد یک نهاد فراملی (تاسیس یک مرکز آنلاین هماهنگی های قضایی فراملی) به عنوان مسئول هماهنگی قضایی بین المللی برای مبارزه با جرایم سایبری را یکی دیگر از راهکارهای مفید برای مبارزه با جرایم سایبری دانست.
وی افزود : این مرکز می تواند با داشتن دبیرخانه بین المللی آنلاین هماهنگی های قضایی فراملی برای مبارزه با جرایم سایبری را انجام دهد.
دادستان کل کشور گفت : دفاترملی هماهنگی های قضایی فراملی برای مبارزه با جرایم سایبری می توانند اطلاعات فنی از کشورها و اشخاص در خصوص تهدیدها و جرایم سایبری و ارایه آن به نهادهای قضایی ملی را دریافت و پردازش نمایند و یک بانک جامع اطلاعات حقوقی و رویه های قضایی ملی و بین المللی در زمینه نحوه مواجهه و پیشگیری از جرایم سایبری را ایجاد کنند.
وی افزود: امروزه تمام جنبه های زندگی روزمره مردم اعم از حرفه ای و شخصی در قالب اطلاعات به زیر ساخت های رایانه وارد می شود و بدلیل گستردگی این زیر ساخت ها و حجم فعالیت آنها میزان جرایم سایبری نیز به نحو غیر قابل انتظار رو به افزایش است.
اژه ای گفت : سرقت و سو استفاده از هویت اشخاص به عنوان یکی از جرایم قرن جدید ، پول شویی و جرایم مالی با توسعه شبکه های رایانه ای و وجود نرم افزارهای بسیار ارزان قیمت در دنیای سایبری ، تروریسم و جنگهای سایبری واقعی را رقم زده که با کوچکترین تعلل می تواند کابوسی وحشتناک در سطوح ملی و بین المللی بوجود آورد.
وی افزود: امروزه کلاهبرداری اینترنتی، سوءاستفاده از اطلاعات افراد دراینترنت، هک کردن سایت ها ، اخاذیهای اینترنتی، ایجاد اختلال در حسابهای بانکی ارائه آموزشهای آنلاین ساخت موادمخدر صنعتی از جمله جرایمی هستند که به وسیله رایانه و در فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران رخ میدهند.
دادستان کل کشور گفت : قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد زیرساختی امن تلاش میکند تا با استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات به روند قضایی کشور در برخورد با جرایم سایبری سرعت ببخشد. از جمله خدمات راه اندازی پلیس سایبری، ارایه خدمات امن دیجیتالی مانند تشکیل و رسیدگی پرونده الکترونیکی،آرشیو دیجیتال ، ابلاغ دیجیتالی برگزاری دورههای آموزشی الکترونیکی ازجمله فعالیت هایی است که بخش قضایی ایران روی آن سرمایه گذاری بسیار خوبی کرده اما نیاز به تلاش بیشتری است.
وی گفت : امروزه موضوع تأمین امنیت سایبری در دو بعد فنی و حقوقی جزء ضروریات است. در بعد فنی، کارشناسان و دولتها باید این نکته را مد نظر داشته باشند که مجرمین سایبری از هیچ کوششی برای پیشبرد اهداف شوم خویش فرو گذار نمی کنند؛ لذا با رعایت مقررات و حفظ حقوق پدید آورندگان و برنامه نویسان ، ضرورت تبادل نظر و تکنولوژی بین کشورها و شرکتها کاملاً مشهود است و دربعد حقوقی، سیاستگذاری و تدوین قوانین مؤثر برای جلوگیری از فجایعی مانند جنگهای سایبری موضوعی غیر قابل انکار و امری است که نیازمند توجه و همت تمام نوع بشر در همه کشورهاست.

رسانه ها از انتشار واقعیاتی که فضای جامعه را ملتهب میکند، بپرهیزند
همچنین سخنگوی قوه قضاییه از رسانه ها خواست از بیان و انتشار واقعیاتی که موجب اشاعه فحشا و التهاب در جامعه میشود، بپرهیزند.
حجت الاسلام و المسلیمن غلامحسین محسنی اژه ای در گفت و گو ایرنا افزود: رسانه باید واقعیت ها را تا جایی که موجب سلب امنیت عمومی و آرامش مردم نمیشود، مطرح کنند.
دادستان کل کشور با تأکید بر اینکه رسانه ها در مرتبه نخست باید امانت دار باشند، تصریح کرد: رسانه ها باید آنچه را که گفته میشود با رعایت امانت مطرح کنند و اینگونه نباشد که استنباط ها و برداشت های خود را داشته باشند و نقل قول مسؤولان را کم یا زیاد کنند.
محسنی اژه ای با بیان اینکه این امر اعتبار رسانه را نزد مردم کاهش میدهد، افزود: رسانه باید بتواند با انتقال صحیح آنچه که از قول مسؤولان گفته میشود، اعتماد مردم را به خود جلب کنند.
دادستان کل کشور با اشاره به اینکه تمام ایران یک خانواده است، اظهار داشت: ممکن است نقل مطلبی در خانواده ایراد نداشته باشد اما نقل همان مطلب در بیرون از خانواده اشکال دارد و به نفع اعضای آن خانواده نیست؛ بنابراین برای اینکه اشاعه فحشا نشود و دشمنان نظام سوء استفاده نکنند و برای جامعه مفید باشد، باید ملاحظات لازم رعایت شود و این در رسالت مطبوعات قید شده است.
سخنگوی قوه قضاییه همچنین با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و مسؤولان دستگاه قضایی با معظم له در هفته قوه قضاییه مبنی بر اینکه اقتدار و اعتماد عمومی دو رکن اصلی مورد نیاز دستگاه قضایی است، گفت: به طور حتم، اقتدار و اعتماد عمومی باید در دستگاه قضایی افزایش یابد.
محسنی اژه ای افزود: هر قدر قوه قضاییه توانمند تر باشد و وظایف خود را به نحو احسن و با اتقان بیشتری انجام دهد، ضمن ایجاد اقتدار، موجب اعتماد بیش از پیش مردم به دستگاه قضایی میشود.
دادستان کل کشور تصریح کرد: همان طور که حضرت امام خمینی (ره) در اوایل انقلاب فرمودند، دستگاه قضایی باید کسانی را که پای رفتن به ادارات، قلم نوشتن و زبان گفتن ندارند، بیشتر مورد توجه قرار دهد.منبع ماوی