مرخصی 15 روزه زندانیان واجد شرایط به مناسبت شب های قدر
به دستور آیت الله آملی لاریجانی صورت می گیرد
رییس قوه قضاییه با صدور بخشنامه یی به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر
کشور اعلام کرد به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعید فطر
به زندانیان واجد شرایط 15 روز مرخصی داده شود.
متن کامل این بخشنامه به شرح زیر است:
«به
مناسبت فرا رسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعید فطر و با توجه به آثار
مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و به منظور نیل به اهداف
عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین
زندانیان و اعضای خانواده آنان مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط
ذیل و اخذ تامین مناسب 15 روز مرخصی داده شود. این مرخصی به مدت 15 روز
دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.
الف- زندانیان محکوم به حبس:
- محکومین به حبس ابد به شرط تحمل حداقل 5 سال حبس.
2- محکومین به حبس بیش از 10 سال به شرط تحمل حداقل دو سال حبس.
3- محکومین به حبس از 5 تا 10 سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس.
4- محکومین به حبس از یک سال تا 5 سال به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس.
5- محکومین به حبس کمتر از یک سال به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.
تبصره: محکومین به حبس که باقیمانده حبس آنها کمتر از دو ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطا می شود.
ب- زندانیانی که صرفا به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در حبس به سر می برند:
- محکومین به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن بیش از 30 میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس.
- محکومین به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن 10 تا 30 میلیون ریال باشد، به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.
تبصره:
محکومین به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن کمتر از 10 میلیون ریال باشد،
به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس، مرخصی منتهی به آزادی اعطا می شود.
ج- محکومین جرائم غیرعمدی و محکومین مالی:
زندانیانی
که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرائم غیرعمد بازداشت هستند و همچنین
دارندگان محکومیت های مالی، صرف نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع
این بخشنامه برخوردار خواهند بود.
د- مرتکبین جرائم ذیل از شمول این بخشنامه مستثنی خواهند بود:
محکومین
جرائم سرقت مسلحانه، سرقت مقرون به آزار، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور،
آدم ربایی، جرائم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز
فساد و فحشا، اسیدپاشی، اخلال در نظام اقتصادی، ورود، تولید، توزیع و فروش
مشروبات الکلی، محکومین به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محکومین دارای سه
سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، محکومینی که به شرارت مشهورند، قاچاق
مسلحانه یا عمده موادمخدر و روانگردان ها و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار
آنها در زندان به گونه یی بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی ناظر زندان
یا رییس زندان یا شورای طبقه بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.
تبصره
1: در مورد سارقین دارای محکومیت بیش از یک سال و محکومان مواد مخدری که
میزان محکومیت آنان بیش از پنج سال باشد ترتیبی اتخاذ شود هر 48 ساعت یک
بار خود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی کنند.
تبصره 2:
منظور از قاچاق عمده مواد مخدر و روانگردان ها عبارت است از: مشمولین بند 4
ماده 4 و بند 6 ماده 5 و بند 6 ماده 8 قانون اصلاح قانون مبارزه با
موادمخدر و الحاق موادی به آن.
دادستان های سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند نمود.»
روزنامه اعتماد، شماره 2463 به تاریخ 17/5/91، صفحه 3 (سیاست)
قال الباقر علیه السلام: بنى الاسلام على خمسة اشیاء، على الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه. امام باقر علیه السلام فرمود: اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت (رهبرى اسلامى).فروع کافى، ج 4 ص 62، ح
1 قال الصادق علیه السلام: انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر. امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند. من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1 قال امیرالمومنین علیه السلام: فرض الله ... الصیام ابتلاء لاخلاص الخلقامام على علیه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید. نهج البلاغه، حکمت 252 قال الرضا علیه السلام: انما امروا بالصوم لکى یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا على فقر الاخر. امام رضا علیه السلام فرمود: مردم به انجام روزه امر شدهاند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را
بیابند. وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10 قال رسول الله صلى الله علیه و آله لکل شیئى زکاة و زکاة الابدان الصیام. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است. الکافى، ج 4، ص 62، ح 3 قال رسول الله صلى الله علیه و آله: الصوم جنة من النار. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: روزه سپر آتش (جهنم) است. «یعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.» الکافى، ج 4 ص 162 الصوم فى الحر جهاد. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: روزه گرفتن در گرما، جهاد است. بحار الانوار، ج 96، ص 257 قال امیرالمومنین علیه السلام صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام. امیرالمومنان على علیه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزههاست. غرر الحکم، ج 1 ص 416 ح 64 قال امیرالمومنین علیه السلام الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب. امام على علیه السلام فرمود: روزه پرهیز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مىکند. بحار ج 93 ص 249 قال امیرالمومنین علیه السلام صوم القلب خیر من صیام اللسان و صوم اللسان خیر من صیام البطن. امام على علیه السلام فرمود: روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است. غرر الحکم، ج 1، ص 417، ح 80 قال الصادق علیه السلام اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک. امام صادق علیه السلام فرمود: آنگاه که روزه مىگیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزهدار باشند.«یعنى از گناهان پرهیز کند.» الکافى ج 4 ص 87، ح 1 عن فاطمه الزهرا سلام الله علیها ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه. حضرت زهرا علیها السلام فرمود: روزهدارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزهاش به چه کارش خواهد آمد. بحار، ج 93 ص 295 قال الباقر علیه السلام لا صیام لمن عصى الامام و لا صیام لعبد ابق حتى یرجع و لا صیام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصیام لولد عاق
حتى یبر. امام باقر علیه السلام فرمود: روزه این افراد کامل نیست: 1 - کسى که امام (رهبر) را نافرمانى کند. 2 - بنده فرارى تا زمانى که برگردد. 3 - زنى که اطاعتشوهر نکرده تا اینکه توبه کند. 4 - فرزندى که نافرمان شده تا اینکه فرمانبردار شود. بحار الانوار ج 93، ص 295. قال امیرالمومنین علیه السلام کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع و الظما و کم من قائم لیس له من قیامه الا السهر و العناء. امام على علیه السلام فرمود: چه بسا روزهدارى که از روزهاش جز گرسنگى و تشنگى بهرهاى ندارد و چه بسا شب زندهدارى که از نمازش جز
بیخوابى و سختى سودى نمىبرد. نهج البلاغه، حکمت 145 عن الصادق علیه السلام فى قول الله عزوجل «واستعینوا بالصبر و الصلوة» قال: الصبر الصوم. امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند عزو جل که فرموده است: از صبر و نماز کمک بگیرید، صبر، روزه است. وسائل الشیعه، ج 7 ص 298، ح 3 قال الصادق علیه السلام صدقه درهم افضل من صیام یوم. امام صادق علیه السلام فرمود یک درهم صدقه دادن از یک روز روزه مستحبى برتر و والاتر است. وسائل الشیعه، ج 7 ص 218، ح 6 قال رسول الله صلى الله علیه و آله: قال الله تعالى الصوم لى و انا اجزى به رسول خدا فرمود خداى تعالى فرموده است: روزه براى من است و من پاداش آن را مىدهم. وسائل الشیعه ج 7 ص 294، ح 15 و 16 ; 27 و 30 قال رسول الله صلى الله علیه و آله من منعه الصوم من طعام یشتهیه کان حقا على الله ان یطعمه من طعام الجنة و یسقیه من شرابها. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: کسى که روزه او را از غذاهاى مورد علاقهاش باز دارد برخداست که به او از غذاهاى بهشتى بخورانند و از
شرابهاى بهشتى به او بنوشاند. بحار الانوار ج 93 ص 331 قال رسول الله صلى الله علیه و آله طوبى لمن ظما او جاع لله اولئک الذین یشبعون یوم القیامة رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: خوشا بحال کسانى که براى خدا گرسنه و تشنه شدهاند اینان در روز قیامتسیر مىشوند. وسائل الشیعه، ج 7 ص 299، ح2. قال الصادق علیه السلام من صام لله عزوجل یوما فى شدة الحر فاصابه ظما و کل الله به الف ملک یمسحون وجهه و یبشرونه حتى اذا
افطر. امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را مىگمارد تا دستبه
چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند. الکافى، ج 4 ص 64 ح 8; بحار الانوار ج 93 ص 247 قال الصادق علیه السلام للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه امام صادق علیه السلام فرمود: براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است: 1 - هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت) وسائل الشیعه، ج 7 ص 290 و 294 ح6 و 26. قال رسول الله صلى الله علیه و آله ان للجنة بابا یدعى الریان لا یدخل منه الا الصائمون. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: براى بهشت درى استبنام (ریان) که از آن فقط روزه داران وارد مىشوند. وسائل الشیعه، ج 7 ص 295، ح31. معانى الاخبار ص 116 قال الکاظم (علیه السلام) دعوة الصائم تستجاب عند افطاره امام کاظم (علیه السلام) فرمود: دعاى شخص روزهدار هنگام افطار مستجاب مىشود. بحار الانوار ج 92 ص 255 ح 33. قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) الشتاء ربیع المومن یطول فیه لیله فیستعین به على قیامه و یقصر فیه نهاره فیستعین به على صیامه. رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانىاش براى شب زندهدارى واز روزهاى کوتاهش براى روزه دارى بهره
مىگیرد. وسائل الشیعه، ج 7 ص 302، ح 3. قال الصادق (علیه السلام) من جاء بالحسنة فله عشر امثالها من ذلک صیام ثلاثة ایام من کل شهر. امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس کار نیکى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است. وسائل الشیعه، ج 7، ص 313، ح 33 قال الکاظم (علیه السلام) رجب نهر فى الجنه اشد بیاضا من اللبن و احلى من العسل فمن صام یوما من رجب سقاه الله من ذلک النهر. امام کاظم (علیه السلام) فرمود: رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرینتر هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد
خداوند از آن نهر به او مىنوشاند. من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 56 ح 2 وسائل الشیعه ج 7 ص 350 ح 3 من صام ثلاثة ایام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان کتب الله له صوم شهرین متتابعین. امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در
پى را برایش محسوب مىکند. وسائل الشیعه ج 7 ص 375،ح 22 قال الصادق (علیه السلام) من فطر صائما فله مثل اجره امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر کس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است. الکافى، ج 4 ص 68، ح 1 قال الکاظم (علیه السلام) فطرک اخاک الصائم خیر من صیامک. امام کاظم (علیه السلام) فرمود: افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است. الکافى، ج 4 ص 68، ح 2 قال الصادق (علیه السلام) من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه امام صادق (علیه السلام)فرمود: هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ایمان از او جدا مىشود وسائل الشیعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5 من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 73، ح 9 قال امیرالمومنین شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى امام على (علیه السلام) فرمود: رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است. وسائل الشیعه، ج 7 ص 266، ح 23. قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) ... و هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار. رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانهاش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم. بحار الانوار، ج 93، ص 342 قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) ان ابواب السماء تفتح فى اول لیلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر لیلة منه رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مىشود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد. بحار الانوار، ج 93، ص 344 قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یکون رمضان السنة رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: اگر بنده «خدا» مىدانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتى وجود دارد] دوست مىداشت که تمام سال،
رمضان باشد. بحار الانوار، ج 93، ص 346 قال الرضا (علیه السلام) من قرا فى شهر رمضان ایة من کتاب الله کان کمن ختم القران فى غیره من الشهور. امام رضا (علیه السلام) فرمود: هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند. بحار الانوار ج 93، ص 346 قال الصادق (علیه السلام) راس السنة لیلة القدر یکتب فیها ما یکون من السنة الى السنة. امام صادق (علیه السلام) فرمود: آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته مىشود. وسائل الشیعه، ج 7 ص 258 ح 8 قیل لابى عبد الله (علیه السلام) کیف تکون لیلة القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فى الف شهر لیس فیها لیلة
القدر. از امام صادق (علیه السلام) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است. وسائل الشیعه، ج 7 ص 256، ح 2 قال الصادق (علیه السلام) التقدیر فى لیلة تسعة عشر و الابرام فى لیلة احدى و عشرین و الامضاء فى لیلة ثلاث و عشرین. امام صادق (علیه السلام) فرمود: برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مىگیرد و تصویب آن در شب بیست ویکم و تنفیذ آن در شب بیستسوم. وسائل الشیعه، ج 7 ص 259 عن فضیل بن یسار قال: کان ابو جعفر (علیه السلام) اذا کان لیلة احدى و عشرین و لیلة ثلاث و عشرین اخذ فى الدعا حتى یزول اللیل
فاذا زال اللیل صلى. فضیل بن یسار گوید: امام باقر (علیه السلام) در شب بیست و یکم و بیستسوم ماه رمضان مشغول دعا مىشد تا شب بسر آید و آنگاه
که شب به پایان مىرسید نماز صبح را مىخواند. وسائل الشیعه، ج 7، ص 260، ح 4 قال الصادق (علیه السلام) ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة یعنى الفطرة کما ان الصلوة على النبى (صلى الله علیه و آله) من تمام الصلوة. امام صادق (علیه السلام) فرمود: تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) کمال نماز
است. وسائل الشیعه، ج 6 ص 221، ح 5 چهل حدیث روزه 1-پایههاى اسلام
2-فلسفه روزه
3-روزه آزمون اخلاص
4-روزه یاد آور قیامت
5-روزه زکات بدن
6-روزه سپر آتش
7-اهمیت روزه
8-روزه نفس
9-روزه واقعى
10-برترین روزه
11-روزه چشم و گوش
12-روزه اعضا و جوارح
13-روزه ناقص
14-روزه بى ارزش
15-روزه و صبر
16-روزه و صدقه
17-پاداش روزه
18-جرعه نوشان بهشت
19-خوشا بحال روزه داران
20-مژده به روزهداران
21-شادى روزه دار
22-بهشت و باب روزهدارن
23-دعاى روزهداران
24-بهار مومنان
25-روزه مستحبى
26-روزه ماه رجب
27-روزه ماه شعبان
28-افطارى دادن(1)
29-افطارى دادن (2)
30-روزه خوارى
31-رمضان ماه خدا
32-رمضان ماه رحمت
33-فضیلت ماه رمضان
34-اهمیت ماه رمضان
35-قرآن و ماه رمضان
36-شب سرنوشتساز
37-برترى شب قدر
38-تقدیر اعمال
39-احیاء شب قدر
40-زکات فطره
قال الله تبارک و تعالى: یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون. خداوند تبارک و تعالى مىفرماید: اى کسانى که ایمان آوردهاید روزه بر شما نوشته (واجب) شد، چنانکه بر آنان که پیش از شما بودهاند واجب
شده بود باشد که پرهیزگار شوید. سوره بقره آیه 183
قال الله تبارک و تعالى: یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون. خداوند تبارک و تعالى مىفرماید: اى کسانى که ایمان آوردهاید روزه بر شما نوشته (واجب) شد، چنانکه بر آنان که پیش از شما بودهاند واجب
شده بود باشد که پرهیزگار شوید. سوره بقره آیه 183
آشنایی با محاکم قضایی دادگاه عالی انتظامی قضات
تمامی افراد بشر مصون از خطا نمی باشند و این اصل شامل قضات نیز می گردد.
بنابراین بایستی مرجع خاصی وجود داشته باشد که به تخلفات قضات رسیدگی
نماید. این مرجع، دادگاه عالی انتظامی قضات می باشد. علاوه بر آن، به علت
اهمیت کار قضات و خطیر بودن امر دادرسی این امکان وجود دارد که علیه قضات
از سوی اصحاب دعوی یا به واسطه آنها شکایت کیفری صورت گیرد. بدین منظور
قضات از مصونیت قضایی برخوردار بوده و در صورتی می توان به جرم این افراد
رسیدگی نمود که دادگاه عالی انتظامی قضات، قاضی موردنظر را معلق نماید.
دادگاه عالی انتظامی قضات از یک نفر رئیس، دو نفر عضو اصلی و یک نفر عضو
علی البدل تشکیل شده است که به جای عضو غایب یا معذور انجام وظیفه می
نماید. در معیت دادگاه عالی انتظامی قضات، دادسرای انتظامی قضات به فعالیت
می پردازد که از دادستان انتظامی و به تعداد لازم دادیار و کارمند تشکیل
شده است و وظیفه آن بازرسی و کشف تخلفات و تقصیرات مستخدمین قضایی و همچنین
تحقیق در جهت تخلفات اخلاقی و اعمال و رفتار منافی با حیثیت و شئون قضایی و
سوءشهرت و اهمال و مسامحه آنان در انجام وظیفه می باشد. در صورتی که اصحاب
دعوا از قاضی رسیدگی کننده به دعوی تخلفات قضایی و یا اعمال خلاف اخلاق و
یا رفتار منافی با حیثیت و شئون قضایی و یا اهمال و مسامحه در انجام وظیفه
مشاهده نمایند می توانند شکایت خود را تقدیم دادسرای انتظامی قضات واقع در
تهران – میدان ارگ – کاخ دادگستری نمایند. علاوه بر شکایت ذی نفع، گزارش
مراجع رسمی، اعلام وزیر دادگستری یا دادستان کل، مشهودات و مسموعات و اطلاع
دادستان انتظامی و یا دادیاران دادسرای انتظامی و همچنین ارجاع دادگاه
عالی انتظامی قضات می تواند مبنای شروع به رسیدگی و تحقیقات دادسرای
انتظامی قضات باشد. دادسرای انتظامی قضات در صورتی که شکایات، اعلامات و
گزارش ها را بی اساس، تشخیص دهد دستور بایگانی آنها را صادر می نماید، اما
چنانچه عقیده بر تعقیب داشته باشد با صدور کیفرخواست پرونده را برای تعیین
مجازات انتظامی به دادگاه عالی انتظامی قضات ارسال می دارد. دادگاه عالی
انتظامی قضات براساس اثبات تخلف یکی از مجازات های ذیل را برای قاضی متخلف
صادر می نماید.
- اخطار کتبی بدون درج در ورقه خدمت
- توبیخ کتبی با درج در ورقه خدمت
- کسر مقرری ماهیانه تا یک ثلث از یک ماه تا شش ماه
- انفصال موقت از سه ماه تا یکسال
- تنزل مقام یک درجه یا زیادتر
- انفصال دائم از وزارتخانه ذی مدخل
آرای
صادره از دادگاه انتظامی قضات در صورتی که مبنی بر برائت قاضی باشد قابل
اعتراض از سوی شاکی نمی باشد و در صورتی که مبنی بر محکومیت قاضی باشد اگر
مجازات تا درجه سه یعنی (کسر مقرری ماهیانه تا یک ثلث از یکماه تا شش ماه)
باشد قطعی و بالاتر از آن ظرف مهلت یکماه از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در
هیات تجدیدنظر انتظامی است. در صورت عدم شکایت از قاضی مزبور به مدت دو سال
از زمان انجام تخلف و یا منتفی شدن دو سال از آخرین اقدام تعقیبی، تخلف
مزبور شامل مرور زمان گردیده و قابل پیگیری نمی باشد.
برخی تخلفات قضایی قضات
- عدم صدور رای ظرف مهلت هفت روز از زمان اعلام ختم دادرسی
- عدم نظارت کافی بر امور دفتری شعبه و عدم گزارش قصور کارمندان دفتری
- تجدید و تاخیر جلسات دادگاه بدون مجوز قانونی و به طور کلی اهمال در انجام وظایف قانونی
- افشای آرای دادگاه قبل از اعلام رسمی
- رفتار خارج از نزاکت یا توهین نسبت به همکاران قضایی و اصحاب دعوا
- عدم ثبت اسناد در دفاتر دادگاه
- گزارش خلاف واقع
- توصیه پذیری از مقامات متنفذ و یا دوستان و... و انجام یا ترک وظیفه قانونی
- عدم رعایت قوانین موضوعه
- عدم اتخاذ تصمیم نسبت به ایراد عدم صلاحیت ذاتی در نخستین جلسه رسیدگی
- غیبت بدون عذر موجه و عدم حضور به موقع در محل خدمت
- مستدل ننمودن احکام صادر
روزنامه ایران، شماره 5139 به تاریخ 9/5/91، صفحه 16 (قضایی - حقوقی)