روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

دستگیری نماینده سابق پارلمان اروپا در فرودگاه استانبول


فلکانس اوکا نماینده سابق پارلمان اروپا در فرودگاه بین المللی استانبول ترکیه دستگیر شد. در بازرسی از چمدان این نماینده سابق پارلمان اروپا، 248بسته قرص ویتامین ب به دست آمد که قصد انتقال این قرص ها به شهر کردنشین دیاربکر در جنوب شرقی این کشور را داشت. اوکا در بازجویی به پلیس گفت قصد داشت این قرص ها را به زندانیان سیاسی که در دیاربکر دست به اعتصاب غذا زده اند، بدهد. صدها تن از زندانیان سیاسی در ترکیه از 65 روز پیش تاکنون در اعتصاب غذا به سر می برند. اعتصاب غذای این زندانیان با واکنش های فراوان داخلی و خارجی مواجه بوده است و شماری از نمایندگان پارلمان ترکیه نیز همصدا با این زندانیان دست به اعتصاب غذا زده اند. در جدیدترین این اقدامات لیلازانا نماینده شهر کردنشین دیاربکر در محل دفتر خود در مجلس ترکیه دست به اعتصاب غذا زد. لیلازانا از فعالان سیاسی سرشناس کرد است که نزدیک به 10سال به اتهام حمایت از پ. ک. ک در زندان به سر برده است. وی که جایزه صلح ساخاروف را به هنگام زندانی بودن دریافت کرده است در دوره جاری به عنوان نماینده منفرد مردم شهر کردنشین دیاربکر به مجلس ملی ترکیه راه یافت.
    
    
 روزنامه ایران، شماره 5228 به تاریخ 27/8/91، صفحه 26 (بین الملل)

کارآگاهان پلیس پس از گذشت 40 روز از زمان حادثه موفق شدند

تهم 17 ساله جنایت طرشت دستگیر شد



کارآگاهان اداره دهم موفق به شناسایی و دستگیری فردی شدند که متهم به قتلی است که 40 روز پیش رخ داده است. متهم که تنها 17 سال دارد در جریان یک درگیری اقدام به قتل دوست خود (کامران) به وسیله چاقو کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس آگاهی راز درگیری که بین 9 مرد جوان در چهاردهمین روز از آغاز پاییز در پارک طرشت مهرآباد اتفاق افتاده و منجر به مرگ کامران شده بود در حالی فاش شد که چهل روز پس از آن اتفاق متهمان شناسایی و دستگیر شدند.
    چهاردهم آبان ماه امسال از طریق مرکز فوریت های پلیسی 110 وقوع یک فقره درگیری دسته جمعی در پارک طرشت به کلانتری 118 ستارخان اعلام شد. با حضور ماموران در محل و انجام تحقیقات مقدماتی مشخص شد جوانی به نام کامران 17 ساله به علت اصابت ضربه چاقو مصدوم و به بیمارستان شهید فیاض بخش انتقال داده شده که با وجود انجام اقدامات درمانی، بنا بر نظریه تیم پزشکی مصدوم به علت شدت جراحت وارده به قسمت چپ قفسه سینه فوت می شود که بلافاصله موضوع به قاضی کشیک ویژه قتل تهران و پلیس آگاهی اعلام شد.
    
    
    درگیری منجر به قتل پسران برای دو دختر بود
    با ارجاع پرونده به اداره دهم پلیس آگاهی، 9 نفر از اعضای حاضر و دستگیر شده از سوی ماموران کلانتری 118 ستارخان به اداره دهم منتقل و تحقیقات از آنها در دستور کار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
    در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که دو نفر از متهمان به اسامی «امین» و «رامین» به واسطه آشنایی و علاقه جداگانه یی که هر یک به یکی از دو خواهر به اسامی رمینا و رویا داشتند، ابتدا در منطقه مهرآباد جنوبی با یکدیگر دچار درگیری لفظی شده که در ادامه آن، رامین جهت درگیری با امین اقدام به گذاشتن قرار ملاقات داخل پارک طرشت می کنند. در زمان درگیری امین به همراه یکی از دوستانش به نام مسعود و همچنین رویا، رمینا و دختر دیگری به نام سپیده در پارک حاضر می شود و با حضور «رامین» در محل قرار این دو بار دیگر با یکدیگر درگیر می شوند.
    بنا بر تحقیقات انجام شده، تعدادی از افراد حاضر در پارک به شرکت کنندگان در درگیری تذکر می دهند که از پارک خارج شوند اما «رامین» ضمن بی اعتنایی، با این افراد درگیر شده که توسط چند ناشناس مورد ضرب و شتم قرار می گیرد. همزمان با شدت گرفتن درگیری، امین طی تماس تلفنی موضوع درگیری داخل پارک را به کامران (مقتول) اطلاع می دهد. مقتول نیز به همراه یکی از دوستان خود به نام محمد 27 ساله در پارک حاضر و وارد درگیری می شود که پس از مدت کوتاهی پیکر نیمه جان وی توسط مسعود و سپیده به بیمارستان منتقل و به علت شدت جراحات فوت می شود.
    
    متهمان اعتراف به قتل کردند
    در ادامه رسیدگی به این پرونده، کارآگاهان اداره دهم با انجام تحقیقات پلیسی موفق به شناسایی سایر افراد شرکت کننده در درگیری به نام های حسن 25 ساله، علیرضا 17 ساله، سعید 25 ساله، امید 25 ساله و محمد 27 ساله شدند.
    با شناسایی محمد به عنوان دوست مقتول در زمان درگیری، کارآگاهان در تحقیقات اطلاع پیدا کردند که وی یکی از اراذل و اوباش محله مهرآباد است که دارای سوابق متعدد در پلیس امنیت تهران بزرگ است: بلافاصله هماهنگی های لازم با پلیس امنیت انجام و محمد در هفدهم آبان ماه امسال دستگیر و در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
    
    دوستان متهم سرنخ اصلی بودند
    در ادامه تحقیقات و با توجه به شناسایی دیگر افراد شرکت کننده در درگیری، کارآگاهان در مورخه بیست و چهارمین روز از آبان ماه اقدام به دستگیری حسن، علیرضا (دوبرادر)، سعید و امید کردند. که همه آنها در تحقیقات اولیه منکر هرگونه نقش خود در درگیری یا اطلاع از جنایت شدند. سرانجام با انجام تحقیقات پلیسی مستمر، علیرضا به عنوان متهم اصلی پرونده لب به اعتراف گشود و در اظهارات خود ضمن اعتراف صریح به ارتکاب جنایت، به کارآگاهان گفت: «در شب حادثه با لخت شدن مقتول و وارد شدن وی به درگیری، افراد زیادی او را احاطه کردند که در یک لحظه روی زمین افتاد: در همین زمان من نیز روی سینه او نشستم و با چاقویی که همراه داشتم ضربه یی را به سینه او وارد کردم. با اعتراف صریح متهم به ارتکاب جنایت دیگر متهمان نیز به شرکت در درگیری منجر به جنایت اعتراف کردند.»
    سرهنگ کارآگاه آریا حاجی زاده، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، در ادامه اعلام این خبر گفت: «با توجه به اعترافات متهمان به ویژه متهم اصلی، پرونده در 25 آبان ماه جهت صدور دستور قضایی در اختیار مقام محترم قضایی قرار گرفت و از سوی قاضی شهریاری برای متهمان دستورات قضایی به همراه قرار مناسب قانونی صادر شد.»
    
    
 روزنامه اعتماد، شماره 2546 به تاریخ 27/8/91، صفحه 10 (حوادث)

مرد شیشه ای، همسرش را به آتش کشید

متهم شب هنگام در حالی که با مصرف شیشه دچار توهم شده بود، با ریختن بنزین همسرش را به آتش کشید و متواری شد




    مرد معتادی که به اتهام قتل همسرش در یکی از محله های شهریار در غرب استان تهران دستگیر شده بود، پس از 95 روز سکوت، به قتل همسرش اعتراف کرد.
    متهم در بازجویی پلیسی گفته بود، در پی مصرف موادمخدر شیشه و توهم ناشی از آن، به همسرش سوءظن پیدا کرده و با ریختن بنزین روی وی، زن جوان را سوزانده و قصد داشته به زندگی خودش نیز پایان دهد که موفق نشده است.
    به گزارش جام جم، ششم مرداد امسال مردی با حضور در شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهریار در غرب استان تهران، علیه داماد خانواده شان به دلیل سوءقصد به جان خواهرش شکایت کرد.
    شاکی به بازپرس پرونده گفت: مادر و خواهرم برای ملاقات خواهرم به خانه او در شهریار رفته و مهمان وی بودند. روز حادثه با شنیدن صدای کمک خواهی خواهرم از خواب بیدار شدند و مشاهده کردند لباس های خواهرم (مقتول) آتش گرفته و درخواست کمک می کند و از شوهرش نیز خبری نیست.
    
    ردپای متهم
    وی اضافه کرد: خواهر و مادرم، با انداختن پتو روی فاطمه، شعله های آتش را خاموش کردند و او را به مرکز درمانی انتقال دادند، اما ساعاتی بعد به دلیل شدت سوختگی برای ادامه درمان به بیمارستان شهید مطهری تهران منتقل شد و اکنون تحت درمان قرار دارد.
    شاکی یادآور شد: وقتی علت ماجرا را از خواهرم پرسیدم، او گفت که شوهرش ـ حسین ـ با ریختن بنزین بر سر و صورتش، وی را به آتش کشیده است و از من خواست تا از شوهرش شکایت کنم. در پی این شکایت، پرونده در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفت و ماموران با حضور در خانه زن مصدوم ـ محل حادثه ـ آثار آتش سوزی را در یکی از اتاق های خانه مشاهده کردند.
    بنابراین جستجو برای دستگیری داماد خانواده ـ متهم فراری ـ آغاز شد، اما او به طرز مرموزی ناپدید شده بود.
    
    پایان جدال 16 روزه با مرگ
    در مرحله بعدی، ماموران با حضور در بیمارستان سعی در تحقیق از زن مصدوم داشتند که وی به دلیل شدت سوختگی قادر به حرف زدن نبود.
    در حالی که جستجوی پلیس برای دستگیری عامل حادثه ادامه داشت، بیست و دوم مرداد امسال، زن جوان پس از 16 روز فوت کرد.
    با گزارش موضوع به بازپرس برجسته و با هماهنگی قضایی، جسد زن جوان به پزشکی قانونی منتقل شد.
    در پی مرگ زن جوان، تحقیقات برای دستگیری عامل جنایت ادامه پیدا کرد تا این که یک روز بعد از مرگ زن جوان، متهم در حالی که قصد بازگشت به خانه اش در یکی از محله های شهریار را داشت، توسط پلیس شناسایی و دستگیر شد.
    
    انکار جنایت از سوی متهم
    متهم با انتقال به پلیس آگاهی و در بازجویی ادعا کرد روز حادثه در اتاق دیگری خوابیده بوده که با صدای انفجار و کمک خواهی همسرش بیدار شده و مشاهده کرده است پیک نیک منفجر شده و شعله های آتش همسرش را فراگرفته و او در حال سوختن است. بنابراین برای خاموش کردن آتش تلاش می کند تا همسرش را نجات دهد که پاهای خودش نیز دچار سوختگی می شود و کشان کشان همسرش را به حیاط خانه منتقل می کند تا از همسایه ها کمک بگیرد.
    متهم در ادامه اظهاراتش گفته بود، در همین هنگام مادر و خواهرزنش که صدای کمک خواهی آنها را شنیده بودند به حیاط آمده و با انداختن پتو روی زن جوان، شعله های آتش را خاموش می کنند و وی از ترس این که او را مقصر حادثه بدانند از خانه فرار می کند.
    
    مهر تائید بر قاتل بودن متهم
    در پی اظهارات متناقض متهم، تکه لباس های سوخته به جای مانده از مقتول در اختیار کارشناسان پزشکی قانونی تهران قرار گرفت تا مشخص شود علت مرگ زن جوان بر اثر آتش سوزی ناشی از یک حادثه بوده یا وی توسط شوهرش کشته شده است.
    در حالی که تحقیقات برای رازگشایی از این پرونده ادامه داشت، کارآگاهان جنایی پلیس آگاهی شهریار در تحقیق از فرزندان و خانواده مقتول متوجه شدند، حسین ـ متهم پرونده ـ معتاد به شیشه بوده و از چندی پیش از مرگ فاطمه، با وی درگیر بوده و نسبت به وی سوءظن داشته و بارها او را کتک زده و با حبس کردن زن جوان در خانه مانع ملاقات او با خانواده اش می شده و بارها او را به مرگ تهدید کرده بود.
    با به دست آمدن این اطلاعات، روند رسیدگی به پرونده وارد مرحله جدیدی شد تا این که بیست و سوم آبان امسال کارشناسان پزشکی قانونی تهران طی گزارشی به پلیس آگاهی شهریار اعلام نظر کردند آتش سوزی ای که باعث مرگ زن جوان شده، به طور عمدی اتفاق افتاده و وی به قتل رسیده است.
    با مشخص شدن علت مرگ زن جوان، شوهر وی به عنوان عامل جنایت شناخته شد و دو روز پیش برای تحقیقات به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهریار منتقل شد.
    مرد همسرکش پس از 95 روز سکوت همچنان خود را در مرگ همسرش بی گناه می دانست، اما هنگامی که متوجه شد راز جنایت برملاشده است، سرانجام به قتل همسرش اعتراف کرد.
    
    اعتراف مرد معتاد به جنایتی هولناک
    متهم به بازپرس پرونده گفت: موادمخدر شیشه مصرف می کردم و هر بار دچار توهم شده و به رفتار همسرم ظنین می شدم و او را مقابل چشمان فرزندانمان بشدت کتک می زدم. اوایل به سبب وجود بچه ها چیزی نمی گفت و ماجرا را برای خانواده اش بازگو نمی کرد، اما بدرفتاری هایم ادامه پیدا کرد و او دیگر حاضر به ادامه زندگی با من نبود.
    متهم با بازگو کردن وقایع روز جنایت گفت: در ادامه مصرف موادمخدر شیشه تصمیم گرفتم ابتدا همسرم را بکشم و سپس به زندگی خود نیز پایان دهم. بنابراین شب هنگام با ریختن بنزین او را به آتش کشده و فرار کردم. بنا بر این گزارش، متهم با صدور قرار قانونی از سوی بازپرس شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهریار در غرب استان تهران روانه زندان شد. تحقیقات تکمیلی درخصوص این پرونده از متهم ادامه دارد.
    
    
 روزنامه جام جم، شماره 3560 به تاریخ 27/8/91، صفحه 19 (حوادث)

هفته پردردسر برای علی کفاشیان




درحالی که کارلوس کی روش و کادر فنی اش در تهران نیستند، این علی کفاشیان است که پس از شنیدن انتقادهای همراه با ناسزای 30 هزار هوادار ورزشگاه آزادی، باید پاسخگوی انتقادات تند رسانه ها و بخشی از مسوولان دولتی باشد. او که با مجوز موقت سازمان بازرسی کل کشور به حضورش در فدراسیون ادامه داده حالابا کاهش شانس صعود تیم ملی به جام جهانی با چالش های جدیدی روبه رو است. او که هفته قبل با بازداشت مشاور سابقش در کانون توجه قرار گرفته باید آماده باشد با شروع محاکمه این جوان، برای ادای پاره یی از توضیحات، در صورت احضار از سوی دادستانی به دادگاه برود.
    پرونده این مشاور جوان مربوط به دو سال اخیر می شود و بعضی از دوستان نزدیک او هم در این پرونده سهیم هستند. درحالی که شایعات غیررسمی از گسترش پرونده به مدیریت دو مدیر خوشنام سابق ورزش کشور و یکی دیگر از نزدیکان علی کفاشیان در این پرونده حکایت دارد اما هنوز دستگاه قضایی کشور جزییاتی از این پرونده منتشر نکرده است. با این وجود کفاشیان تاکید دارد فرد بازداشت شده هشت ماه است هیچ ارتباطی با فدراسیون ندارد و گفته رییس معمولادر مسائل مالی قابل اعتماد است. او سال ها رییس یکی از مهم ترین نهادهای مالی کشور در بانک مرکزی بوده و به دلیل سلامت مالی شهره بوده است.
    دیگر نهادهایی که از رییس فوتبال سوال خواهند داشت، وزارت ورزش و کمیته تربیت بدنی مجلس هستند که به احتمال فراوان او را احضار می کنند تا در جمع شان پاسخگو باشند و رییس خوش خنده این هفته را مدام باید در رفت و آمد باشد تا جواب افراد مختلف را بدهد.
    
    
 روزنامه اعتماد، شماره 2546 به تاریخ 27/8/91، صفحه 11 (ورزشی)