روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

قانون سلامت روان در مراحل نهایی تدوین

قانون سلامت روان در مراحل نهایی تدوین

معاون دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت از مراحل نهایی تدوین قانون سلامت روان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این قانون تا پایان امسال اجرایی شود.



به گزارش ایسنا، دکتر علی نیک‌فرجام، درباره آخرین اقدامات انجام شده جهت تدوین و تصویب «قانون سلامت روان» در کشور، گفت: قانون سلامت روان و بحث حقوق بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی در سال قبل مطرح شد اما برخی اشکالات حقوقی به آن وارد شد و جلسات مختلف به منظور رفع این اشکالات برگزار شده است.

وی افزود: اکنون این اشکالات برطرف شده و در قالب تدوین "قانون حقوق بیماران روان" پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا تمام موارد مربوط به بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی در آن گنجانده شود. به این منظور جلساتی را با سازمان پزشکی قانونی، قوه قضاییه و تمام روانپزشکانی که درگیر مسایل حقوقی بیماران هستند، برگزار می‌شود.

نیک‌فرجام ادامه داد: تدوین این قانون مراحل نهایی خود را طی می‌کند و در صورت تصویب تمام حقوق بیماران روانی از جمله مباحث آموزشی، درگیری‌ خانواده‌ها، مباحث مربوط به بستری اجباری و ... را پوشش خواهد داد؛ چرا که متاسفانه مواردی مشاهده می‌شود که برخی بیماران بستری اجباری می‌شوند.

وی افزود: با تصویب و اجرای این قانون، تمام این محدودیت‌ها و موانع رفع می‌شود و بیمار روانی با درخواست هر کس و حتی خانواده نمی‌تواند به صورت اجباری بستری شود. به این ترتیب بستری شدن فرد مبتلا به اختلال روان نیازمند تاییدیه چند پزشک متخصص و سازمان پزشکی قانونی است. برای بستری اجباری بیمار مبتلا به اختلال روان معیارهایی در نظر گرفته شده است که رفتارهای پرخاشگرانه غیرقابل کنترل از جمله آنهاست.

نیک فرجام افزود: تکریم بیماران مبتلا به اختلالات روان، انگ زدایی از این بیماران و رفع تبعیض نیز در این قانون در نظر گرفته شده است. در نظر گرفتن بیمار روانی همچون بیمار جسمی، آموزش‌هایی که به خانواده‌ها ارایه می‌شود و دادن این حق به بیمار مبتلا به اختلال روان که در صورت لزوم بتواند از نحوه درمان خود اعتراض کرده و پیگیری‌های حقوقی را انجام دهد نیز در این قانون مد نظر قرار گرفته است. در مجموع با تصویب و اجرای این قانون، تمام نواقص موجود برطرف می‌شود.

وی در پایان گفت: قانون سلامت روان چند سالی است مطرح شده اما به دلیل برخی مشکلات و ایرادات قانونی، از مجلس بازگردانده شد و اکنون این قانون در قالب چند ماده اصلی در مجلس تصویب می‌شود. تمام مواردی که به اجرای آن مربوط می‌شود از جمله مداخلات درمانی و پیشگیرانه در دستورالعمل مربوطه گنجانده می‌شود که اجرای آن با دستگاه مربوطه یعنی وزارت بهداشت خواهد بود.

منبع:ستاد حقوق بشر قوه قضاییه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.