روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

آمریکا مشروعیت داعیه داری حقوق بشر در صحنه بین المللی را ندارد


آمریکا مشروعیت داعیه داری حقوق بشر در صحنه بین المللی را نداردحقوق بشر  - رئیس کمیته حقوق بشر مجلس در یادداشتی به واکاوی و چرایی پافشاری آمریکا برای عضویت در شورای حقوق بشر پرداخته است .

هادی شوشتری در این یادداشت که برای پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر نوشته، دلایل عضویت و حضور آمریکا در شورای حقوق بشر را به خوبی شرح داده است. متن این یادداشت به این شرح است:

یکی از مواردی که ظرف یک دهه گذشته جزء محورهای اصلی و کاری دبیر کل سازمان ملل متحد قرار گرفته، بحث بازتعریف ساختار سازمان ملل است.

از جمله مواردی که توسط دبیر خانه سازمان ملل مورد بازبینی قرار گرفت، کمیسیون حقوق بشر است. کمیسیون حقوق بشر، زیر مجموعه ای از شوراهای اقتصادی واجتماعی سازمان ملل بود که ارتقاء پیدا کرد وجهت حفظ جایگاه هم عرض وموازی با سایر  شورای های سازمان ملل ،به شورای حقوق بشرتبدیل شد. عضویت در شورای حقوق بشر برای تمامی اعضای سازمان ملل آزاد است . از این رو عضویت آمریکا نیز در این شورا منعی ندارد، اما متاسفانه آمریکا از این ظرفیت به عنوان ابزاری جهت اعمال سیاست های خود در اطلس سیاسی وبین الملل دنیا استفاده می کند و از آن به نفع خود بهره می جوید.

تقریبا تمام کسانی که در امور حقوق بشری در سازمان های بین المللی ویا نهادهای غیر دولتی فعالیت می کنند، معتقدند، اصطلاح استانداردهای دوگانه در ادبیات حقوق بین الملل و حقوق بشر، از سوی آمریکا در عرصه جهانی جا افتاده است، بدین معنا که آمریکا از حقوق بشر به عنوان یک ابزار با رویکرد استانداردهای دوگانه بهره جسته است . هر کجا که منافعش حکم کند علیه کشوری رای نابجا می دهد و بالعکس اگر به نفعش نباشد، به راحتی در مقابل سیاست های ضد بشری سکوت می کند.

به عنوان مثال، در بعضی از کشورهای دنیا حتی یک بار انتخابات برگزار نشده و دولت ها با استبداد بر مردم حکومت می کنند،اما آمریکا درباره این کشورها هرگز سخنی به میان نمی آورد، چون منافعش ایجاب می کند که سکوت کند. در حالی که حق تعیین سرنوشت یکی از مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر است و این نقض اشکار حقوق بشر است.

اما کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که بارها انتخابات برگزار کرده و به حقوق شهروندی و حق تعیین سرنوشت مردم توجه دارد، همواره از سوی آمریکا در مجامع جهانی به عنوان یکی از کشورهایی که حقوق بشر را نقض می کند، مطرح می شود. ایران به این دلیل که حرف وگفتمان جدی در عرصه بین المللی دارد و با سیاست های نظام سلطه در سطح منطقه و در سطح بین الملل معارض است و اطلاع رسانی دقیقی از عملکرد نظام سلطه دارد، دائما از سوی آمریکا مورد تهاجمات حقوق بشری قرار می گیرد.

خوشبختانه اکثریت کشورهای عضو نم ،به عنوان فراگیرترین تشکل بین المللی وجهانی معتقدند آمریکا از حقوق بشر استفاده ابزاری می کند و کارنامه سیاه این کشور درجنگ های عراق وافغانستان، سابقه تاریخی اش در ویتنام و ساقط کردن برخی از دولت های مشروع ومردمی در آمریکای لاتین ، نشان دهنده آن است که مشروعیت داعیه داری حقوق بشر در صحنه بین المللی را ندارد.

به همین دلیل، بسیاری از کشورهای دنیا حرفشان این است که در فرایند رای گیری در شورای حقوق بشر آمریکا نباید رای بیاورد. اما علی رغم میل باطنی کشورهای عضو این شورا ، احتمال این عضویت وجود دارد. هدف آمریکا از عضویت در شورای حقوق بشرفشار علیه برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران است که با منافع آمریکا در نظام بین الملل و منطقه در تعارض است .

شاید عدم رای نیاوردن آمریکا در شورای حقوق بشر از واقعیت دور باشد. ولی دستگاه دیپلماسی ایران و دیگر کشورها می توانند با حضوری فعال مانع تعداد آراء بالای این کشور در شورا شوند و تعداد کم آراء در فرایند رای گیری آمریکا در شورای حقوق بشر از حیث سیاسی ، یک پیروزی بزرگ است. 

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.