روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

نقض حریم هوایی ایران خلاف قوانین بین الملل و حقوق بشر است

نقض حریم هوایی ایران خلاف قوانین بین الملل و حقوق بشر است

یک تحلیل‌گر سیاسی می گوید: واکنش سریع ایران به ورود پهپاد امریکایی به قلمرو هوایی آن کشور، این پیام را برای واشنگتن می‌فرستد که ایران همواره هوشیار بوده و اجازه نمی‌دهد که حاکمیت این کشور نقض شود.



این اظهارات بعد از این بیان شد که سردار وحید احمدی، وزیر دفاع ایران گفت، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یک هواپیمای ناشناس را از حریم هوایی این کشور به بیرون راندند.

شبکه پرس تی‌وی با کاوه افراسیابی، نویسنده و اندیشمند سیاسی در این رابطه مصاحبه‌ای را ترتیب داده است که متن آن در زیر می‌آید:

پرس تی‌وی: هم ایران و هم امریکا یک هفته صبر کردند تا این ماجرا را اعلام کنند اما این دو روایت‌های مختلفی از ماجرا را ارائه دادند. ایران اعلام کرد که پهپاد وادار به فرار از حریم هوایی این کشور شد اما امریکا ادعا می‌کند که این پهپاد هرگز وارد قلمرو هوایی ایران نشد. نظر شما در این باره چیست؟

افراسیابی: خوب این به نوعی من را به یاد دسامبر سال گذشته انداخت که اتفاق تقریبا مشابهی رخ داد و طی آن یک پهپاد امریکایی ۱۴۰ مایل وارد قلمرو ایران شد و توسط این کشور سرنگون شد که این امر شرمساری ارتش امریکا را در پی داشت.

و من فکر می‌کنم تکذیب این امر از سوی امریکا نباید جدی گرفته شود؛ اگرچه ما تمام جزئیات این ماجرا را نمی‌دانیم اما کاملا آشکار است که این یک اقدام تحریک آمیز دیگر از سوی واشنگتن است که پیامی اشتباه و نادرست را در پی خود دارد. من اعتقاد دارد پیام آنها این است که امریکا به نقض حریم هوایی ایران بر خلاف هنجارها و قوانین بین المللی ادامه می‌دهد.

اما خوشبختانه واکنش و پاسخ سریع ایران این پیام را به واشنگتن و عوامل این مداخله گری‌های نادرست خواهد فرستاد که ایران هوشیار است و مانند بعضی از کشورهای دیگر اجازه نمی‌دهد حاکمیتش نقض شود.

پرس تی‌وی: دکتر افراسیابی بگذارید در مورد مشروعیت این پهپادها سخن بگوییم. این که امریکا به کشورهای حاشیه خلیج فارس پهپاد می‌فرستد، اقدامی قانونی است؟ جالب اینجاست که دولت امریکا برای جاسوسی از شهروندان خود نیز در ایالات این کشور از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کند.

افراسیابی: بله. همانطور که می‌دانید ما با دولتی در امریکا طرف هستیم که طی چهار سال گذشته به شدت به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای مقاصد متعدد نظامی و جاسوسی خود معتاد شده است و همانطور که شما گفتید این کار را نه صرفا در کشورهای حاشیه خلیج فارس بلکه در خاک خود نیز انجام می‌دهد. امریکا همچنین از طرح‌هایی برای استفاده بیشتر از پهپادها برای مقاصد متعدد خبر داده است.

می‌دانید که بسیاری از مخالفان استفاده از پهپادها، این سیاست امریکا را مورد انتقاد قرار داده‌اند زیرا می‌دانیم که به عنوان مثال حملات پهپادها در پاکستان منجر به کشته شدن صدها {اگر نگوییم هزاران} غیرنظامی شده است.

دولت اوباما در ۴ سال دوم باید در مورد این عادت بد خود مبنی بر اتکا به پهپادها برای جاسوسی در دیگر کشورها تجدید نظر کند.

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.