روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی: قانون فصل‌الخ

آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی: قانون فصل‌الخطاب در برگزاری انتخابات است

آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی: قانون فصل‌الخطاب در برگزاری انتخابات است

 

آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه مهم‌ترین رکن و محور برگزاری انتخابات را مشارکت گسترده مردم در این انتخابات اعلام کرد وگفت:‌ ایجاد ناامیدی یا تحریک مردم به مشارکت نکردن در انتخابات از سوی هر فرد یا گروهی، بازی در زمین دشمن است.

 

 

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و تشریفات قوه قضاییه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تاکید بر این‌که تمام روش‌ها، منش‌ها و عمل افراد و گروه‌های مختلف باید به سوی ایجاد شور و نشاط انتخاباتی جهت‌گیری شود، برگزاری انتخابات پرشور و مشارکت بالای مردم را مهم‌ترین عامل در تضمین امنیت و اقتدار ملی توصیف کرد و افزود: اقتدار، امنیت ملی و توانایی در حرکت‌ به سمت اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در حضور گسترده مردم نهفته است و تشویق به عدم حضور مردم در انتخابات دقیقا و قطعا بازی در زمین دشمن است.
رئیس قوه قضاییه قانون را فصل‌الخطاب تمام امور از جمله در برگزاری انتخابات پرشور اعلام و تاکید کرد: در فتنه سال 1388 نیز عده‌ای خواستند از مرز قانون عبور کنند در حالی که اگر به قانون تمکین می‌کردند و شکایت‌ها و اعتراض خود را در مسیر قانونی پیش می‌بردند آن مسائل پیش نمی‌آمد و موجب رانده شدن‌شان از سوی مردم نمی‌شد.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی با یادآوری این نکته که در زمان فتنه پس از انتخابات سال 88 در شورای نگهبان حضور داشته و شاهد روند رسیدگی به اعتراض‌ها بوده است، گفت: در زمانی که ادعای تقلب مطرح شد، شورای نگهبان اعلام کرد که هر مقدار فکر می‌کنید و هر صندوقی که مدنظر دارید، بازبینی کنید و با این‌که زمان قانونی نیز گذشته این مدت با نظر ولایی مقام معظم رهبری تمدید شد، اما نپذیرفتند.
عضو سابق فقهای شورای نگهبان در ادامه افزود: در جلسه‌ای که بعد از انتخابات و با شرکت تمام مدعیان و معترضان نتیجه انتخابات در حضور مقام معظم رهبری تشکیل شد، باز هم به معترضان و مدعیان تقلب انتخاباتی گفته شد که آمادگی بازبینی صندوق‌هایی که آنان بخواهند وجود دارد اما آنها اعلام کردند که ما قبول داریم در تعداد آرا و نتیجه کلی انتخابات تقلبی نشده است، بلکه در روند برگزاری کارهایی خلاف قانون از جمله استفاده از امکانات دولتی صورت گرفته است که سخنی بهانه‌جویانه بود.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: مساله تقلب در انتخابات را عده‌ای از افراد در سایت‌ها و رسانه‌ها مطرح کردند درحالی که خود مدعیان و معترضان به اعلام نتیجه انتخابات، اذعان کردند که معلوم نیست با بازبینی مجدد نتیجه انتخابات تغییر کند.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی تاکید کرد: مرجع رسیدگی و تشخیص صلاحیت‌ها شورای نگهبان است و در تمام دنیا نیز مکانیزمی برای تشخیص صلاحیت‌ها وجود دارد و فصل‌الخطابی باید در این زمینه باشد که این فصل‌الخطاب در جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان است و اگر بناست تشکیکی در تشخیص شورای نگهبان صورت گیرد، آنوقت باید پرسید که از کجا  این تشکیک در نظر شورا درست است و این سلسله تشکیک‌ها را پایانی نیست؟
رئیس قوه قضاییه افزود: اگر تمام مردم و مسئولان و کاندیداها و حامیان آنها قانون را معیار عمل خود قرار دهند، همچون همیشه انتخاباتی خوب و با مشارکت بالا صورت می‌گیرد و اطمینان داریم که این انتخابات نیز به صورت گسترده و پرشور برگزار خواهد شد و حماسه سیاسی تحقق خواهد یافت.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی دربخش دیگری از سخنان خود به شرایط کشور سوریه و حمله هوایی رژیم صهیونیستی به این کشور اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از ناامیدی غربی‌ها و تروریست‌ها در دستیابی به اهداف خود در سوریه دانست و گفت: حمله رژیم صهیونیستی به خاک سوریه نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها و غربی‌ها از موفقیت خود و تروریست‌های مسلح ناامید شده‌اند و اوضاع مردم و ارتش سوریه در رسیدن به پیروزی و مقاومت در برابر توطئه‌ها بسیار مناسب است و در پشت صحنه توافق‌ها و حمایت‌های آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و حتی برخی کشورهای عربی برای حمله رژیم صهیونیستی به سوریه صورت گرفته که جای تاسف دارد.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی حمله رژیم صهیونیستی به سوریه را نشانه‌ای از طرح جدید کشورهای سلطه برای مقابله با جبهه مقاومت برشمرد و گفت:‌ معلوم است که غربی‌ها خواب جدیدی برای خاورمیانه دیده‌اند و متاسفانه برخی کشورهای اسلامی و عربی غافل از نیات پلید غربی‌ها و رژیم صهیونیستی از آنان حمایت کرده‌اند، با این حال بر حسب گزارش‌های موثق، با مقاومت مردم، دولت و ارتش سوریه اوضاع این کشور رو به بهبود است و جبهه مقاومت همچون گذشته مقتدرانه به حرکت خود ادامه خواهد داد.
رئیس دستگاه قضا اهانت به ساحت صحابی بزرگ پیامبر (ص) را نشانه دیگری از طرح دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان دانست و با تاکید بر ضرورت هوشیاری در برابر این‌ توطئه‌ها اظهار کرد: این حرکت شنیع نشانگر تفکر وهابی‌ها و البته تفکر غلطی است که همکاری با جنایتکاران علیه بشریت را مجاز می‌داند اما حرمت گذاشتن به صحابه پیامبر را مجاز نمی‌داند.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی وهابیت را تفکر وارداتی غرب و استعمار به جهان اسلام با هدف ایجاد تفرقه در میان مسلمانان دانست و گفت:‌ گروه‌های تندرو و افراطیِ وارداتی به دایره تفکر متین و عقلانی اسلام، به هیچ منطقی پایبند نیستند.
رئیس قوه قضاییه افزود: هدف این تفکر ایجاد اختلاف و حتی ایجاد جنگ و درگیری میان مسلمانان است و تمام مسلمین باید نسبت به این مساله هوشیار باشند و در واکنش‌های خود به محکوم کردن چنین اقدامات شنیعی مراقب باشند تا در دام طرح و نقشه استکبار نیفتند.
در این جلسه رئیس دیوان عالی کشور گزارشی از عملکرد این دیوان و مسائل و مشکلات آن را ارایه کرد.
همچنین در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه نحوه بازرسی، نظارت و ارزشیابی رفتار و عملکرد قضات ادامه یافت.
منبع پرتال قوه قضاییه
منبع پست قبلی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه
 

 


بیانیه انتقاد آمیز سازمان ملل درباره سیاست های تبعیض آمیز اسرائی


بیانیه انتقاد آمیز سازمان ملل درباره سیاست های تبعیض آمیز اسرائیل
حقوق بشر  > جهان  - سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «سیاست‌های تبعیض‌آمیز» اسرائیل موجب شده است بیش از ۸۰ درصد از کودکان فلسطینی در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) در فقر زندگی کنند.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت) با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد :«فقر فلسطینیان در اورشلیم در یک دهه گذشته دائما افزایش یافته است.» در ادامه این بیانیه آمده است فقر میان فلسطینیان با انزوای اقتصادی فزاینده در این شهر ارتباط تنگاتنگ دارد. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در ادامه افزود سیاست‌های تبعیض‌آمیز اسرائیل و وضعیت حقوقی متفاوت ساکنان فلسطینی در بیت‌المقدس در مقایسه با شهرک‌نشینان اسرائیلی نیز از عواملی است که به ایجاد سطوح بالای فقر در میان فلسطینیان منجر می‌شود. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل خواهان پایان فعالیت‌های شهرک‌سازی غیرقانونی اسرائیل شد و ساخت دیوار حائل در امتداد کرانه باختری اشغالی را محکوم کرد. نیروهای اسرائیلی روز چهارشنبه به فلسطینیانی که در مقابل مسجدالاقصی در شرق بیت‌المقدس تجمع کرده بودند حمله و ده‌ها نفر از جوانان فلسطینی را دستگیر کردند. گسترش مداوم و کنونی شهرک‌های اسرائیلی در اراضی اشغالی فلسطین یک مانع اساسی در راه تلاش‌ها برای استقرار صلح در خاورمیانه ایجاد کرده است. بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از ۱۲۰ شهرک غیرقانونی که پس از سال ۱۹۶۷ و اشغال کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته شده است، زندگی می‌کنند. سازمان ملل و اغلب کشورها شهرک‌های اسرائیلی را غیرقانونی می‌دانند زیرا این اراضی در جنگ سال ۱۹۶۷ از سوی اسرائیل به اشغال درآمد و بنابراین مشمول معاهده ژنو می‌شود که ساخت و ساز در اراضی اشغالی را ممنوع می‌داند.

«هوشنگ امینی» مردی خطرناک‌تر از اصغر قاتل



50 سال قبل در چنین روزهایی بازپرس جنایی تهران در حال رسیدگی به یک سلسله قتل بود بی‌آنکه بداند امسال در اردیبهشت‌ماه انجمن علمی دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه تهران همایشی تحت عنوان «همایش تخصصی تحلیل جرم‌شناختی قتل‌های سریالی» برگزار خواهد کرد. «پارسایی» بازپرس شعبه پنجم دادسرای پایتخت در دهه سوم اردیبهشت‌1342 در حال تکمیل تحقیقات جنایی خود از مردی جوان به نام «هوشنگ امینی» بود. این مرد 26 ساله که در تعطیلات نوروز 1342 در ورامین شناسایی و دستگیر شد در اردیبهشت‌ماه آن سال 9 فقره از قتل‌های خود را برای تیم جنایی تشریح کرده بود. این جوان که به «قاتل کلاه‌نمدی به سر» مشهور شده بود همه قربانیان خود را در حالی که دستان‌شان بسته بود مجروح به قتل می‌رساند. سپس سر همه قربانیان را از تن?شان جدا می‌کرد. با توجه به اینکه «هوشنگ امینی» یکی از قاتلان سریالی کشورمان است که در این سال‌ها کمتر از آن صحبت شده ولی پرونده او را می‌توان از پرونده‌های دوران معاصر دانست و مورد بررسی قرار داد، از این شماره «اعتماد» می‌توانید در ستون «خاطره جنایی» این ماجرا را دنبال کنید.

روزنامه کیهان در چهارمین شماره خود در سال 1342 با تیتر درشت در صفحه دهم خود با عنوان «جنایات پی‌در پی تهران توسط یک نفر انجام می‌شود» از ماجرای «هوشنگ امینی» خبر داد. کیهان در نخستین گزارش‌اش از این عنوان نیز استفاده کرد؛ «مردی که آدم شکار می‌کرد». در فاصله دهم تا پانزدهم فروردین‌ماه، 50 سال قبل با توجه به تعطیلی سیزده‌به?در نوروز خبر دیگری از این ماجرا منتشر نشد تا دوباره کیهان در شماره 5911 خود به تاریخ نیمه فروردین‌ماه 1345 با تیتر درشت «من قاتل 14 زن و کودک هستم» به انتشار جزییات بیشتری درباره این جنایات پرداخت. بازپرس صدقی از دادگاه بخش ورامین در آن زمان آغازگر تحقیقات بود و در همان روز کیهان نقل قولی از او منتشر کرد که گفته بود: «هوشنگ از اصغرقاتل خطرناک‌تر است». اما بعد از مدتی انجام تحقیقات جنایی، پرونده جنایات «هوشنگ امینی» به دادسرای تهران ارجاع شد. روزنامه کیهان همچنین در گزارش دوم خود از این ماجرا که در نیمه فروردین‌ماه 12342 منتشر شد به یک تیتر دیگر نظر خوانندگان خود را به عمق جنایات این مرد توجه داده بود؛ «هوشنگ مقدار زیادی گوش و بینی انسان جمع کرده بود.»


قتل‌های هوشنگ چگونه برملا شد

ماجرای دستگیری «هوشنگ امینی» به آخرین روزهای سال 1341 برمی‌گردد که یکی از کارکنان دادگاه ورامین برای تفریح به همراه خانواده خود به خارج از شهر و جایی که مسجدی متروکه قرار داشت، رفت. او در آنجا متوجه رد خونی بر زمین و آثار آن بر دیوارها شد و وقتی رد خون را گرفت متوجه توقف رد خون در دهانه یک چاه شد. سپس او ماموران ژاندارمری را از این موضوع مطلع کرد و بدین‌ترتیب با حضور ماموران ژاندارمری جسد مردی که بعدها مشخص شد «مهدی فدایی» نام داشته، کشف شد. با این اتفاق ژاندارمری ری شروع به تحقیق کرد. کیهان در آن سال گزارش داده که افسری به نام ستوان هاشمی با توجه به سابقه‌یی که از یک جوان داشته او را برای تحقیق فرا می‌خواند اما آن جوان مراجعه نمی‌کند و همین ظن ماموران را برمی‌انگیزد که این جوان خود عامل قتل است. این مظنون کسی نبود جز «هوشنگ امینی». ژاندارمری ری او را می‌شناخت زیرا 2 سال قبل‌تر وقتی این مرد به همراه دو تن دیگر در حال به قتل رساندن مردی حوالی ری بودند سر رسیده بود و مانع از جنایت شده بود. در آن ماجرا نیز هوشنگ به هنگام بریدن گلوی قربانی خود بازداشت شد. با این وصف یکی از ژاندارم‌ها با لباس شخصی خانه خواهر هوشنگ را زیرنظر گرفت و در نهایت او را در همان خانه دستگیر کردند.


هوشنگ امینی که بود؟

روزنامه کیهان در گزارشی که روز 18 فروردین‌ماه 1342 منتشر کرد، «هوشنگ امینی» را جوانی 26 ساله و متهم به قتل 14 زن و کودک و مرد معرفی کرد. در این گزارش تاکید شده بود که «هوشنگ امینی» همیشه کلاهی نمدی به سر دارد و سیما و ظاهر او با اعمالش هیچ شباهتی ندارد. به گفته مادر و برادر هوشنگ او مدت‌ها از سربازی فراری بوده و ماموران نظام وظیفه در جست‌وجوی او بودند.


مردی خطرناک‌تر از اصغرقاتل

خبرنگاران، آن سال با مرور بر جنایات «هوشنگ امینی» به این مرد صفت جنایتکاری خطرناک‌تر از اصغر قاتل دادند. کیهان در انعکاس صحبت‌های این مرد به هنگام بازجویی در دادسرا به نقل از او نوشت که این مرد از آدم‌کشی لذت می‌برده است. کیهان با تیتر «من از جان کندن انسان لذت می‌برم» به انتشار حرف‌های «هوشنگ‌امینی» پرداخت که گفته بود: « وقتی قربانیان خود را دست‌بسته سرمی‌بریدم آنها دم مرگ به خرخر می‌افتادند و من از جان کندن آنها لذت می‌بردم.»

در شماره‌های بعدی به تشریح روند بازجویی و محاکمه این قاتل سریالی می‌پردازیم. سروان کاویانی، فرمانده گروهان ژاندارمری ری در همان زمان طی نامه‌یی به بازپرس نوشت که طی سال 1340 تا پایان سال 1341 دست‌کم 10 جسد در منطقه ری کشف شده که سر نداشته‌اند و احتمال داد که به همین شیوه‌یی که «هوشنگ امینی» قربانیانش را به قتل می‌ر‌ساند، کشته شده باشند. با ما در شماره‌های بعدی همراه باشید تا این پرونده را مرور کنیم.