روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

امیدواریم رویکرد جدید آمریکا در قبال سوریه جدی، بدور از فریب و برگشت واقعی از رویکرد غلط باشد

رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران حج:

امیدواریم رویکرد جدید آمریکا در قبال سوریه جدی، بدور از فریب و برگشت واقعی از رویکرد غلط باشد

 امیدواریم رویکرد جدید آمریکا در قبال سوریه جدی، بدور از فریب و برگشت واقعی از رویکرد غلط باشد

حقوق بشر  -  حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار کارگزاران حج امسال، حج را مایه اقتدار سیاسی، فرهنگی و معنوی جامعه اسلامی دانستند و با اشاره به شرایط کنونی جهان اسلام و منطقه و تلاش بدخواهان برای ایجاد درگیری میان مسلمانان به بهانه اختلاف های مذهبی و همچنین تهدیدها و آتش افروزی های سلطه گران گفتند: امیدواریم رویکرد جدید امریکا در قبال سوریه، جدی و بدور از فریب، و برگشت واقعی از رویکرد خودسرانه و غلط چند هفته اخیر باشد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ، رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه یکی از لوازم حج واقعی، رفتار برادرانه‌ی مسلمانان در عرصه این فریضه بزرگ است، افزودند: دوری از جدال در ایام حج که در قرآن کریم بر آن تأکید شده به معنای جدال نداشتن برادران دینی و مسلمان با یکدیگر است که هم شامل پرهیز از جدال زبانی و هم پرهیز از تنافر قلبی می شود.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: متأسفانه برخی کج فهم ها، با تفسیر غلط از جدال نداشتن در ایام حج، تلاش دارند تا فلسفه برگزاری مراسم برائت از مشرکین را زیرا سؤال  ببرند در حالی‌که جدال با شرک و کفر، از اساسی ترین دستورات اسلام است.
ایشان مسلمانان را به هوشیاری در قبال نقشه بدخواهان برای ایجاد اختلافها و درگیریهای مذهبی فراخواندند و تأکید کردند: دشمنان امت اسلامی بخوبی متوجه شده اند که درگیری مذاهب اسلامی به نفع رژیم غاصب صهیونیستی است و بر همین اساس با راه اندازی گروههای تکفیری از یک طرف و با ایجاد رسانه های به ظاهر اسلامی و حتی شیعی برای دامن زدن به اختلافات از طرف دیگر، بدنبال درگیر کردن مسلمانان با یکدیگر هستند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: بزرگان تشیع اعم از امام(ره) و دیگران همواره بر حفظ اتحاد امت اسلامی تأکید کرده اند، بنابراین آن تشیعی که با هدف دامن زدن به اختلافات، از رسانه هایی که در لندن و امریکا هستند، تبلیغ می شود، در مسیر شیعه واقعی نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای یکی دیگر از نقاط قوت حج را که زمینه ساز اقتدار بیش از پیش آن می شود، تبادل فرهنگ اسلامی ناب میان مسلمانان و اطلاع از واقعیات و پیشرفتهای جوامع اسلامی، در ایام حج دانستند و گفتند: با توجه به حجم بسیار بالا و غیرقابل تصور رسانه های معاند نظام اسلامی، یکی از وظایف زائران ایرانی، معرفی و شناساندن چهره واقعی اسلام و شیعه و حقایق و پیشرفتهای نظام اسلامی، از طریق زبان و عمل خود است.
ایشان با تأکید بر اینکه تقویت معنویت یکی دیگر از محورهای اصلی حج واقعی است، خاطرنشان کردند: ایمان قوی، توکل بر خدا و حسن ظن به وعده الهی که لازمه عبور از گذرگاههای دشوار و نهراسیدن از هیمنه ظاهری قدرتها هستند، در حج بدست می آید.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آتش افروزی دشمنان امت اسلامی در پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه و بحرین به بهانه شیعه و سنی و کشته شدن صدها انسان بیگناه، گفتند: سلطه گران و ابرقدرتها بویژه امریکا برای رسیدن به منافع نامشروع خود از ویران کردن کشورها و کشتن انسانها هیچ ابایی ندارند.
حضرت آیت الله خامنه ای به تحولات سوریه و تهدیدهای چند هفته اخیر امریکاییها برای جنگ افروزی در منطقه، اشاره کردند و افزودند: آنها برای منافع ملی ادعایی خود که در واقع منافع صهیونیستها و سرمایه داران بزرگ است، حتی حاضر به آتش افروزی و پایمال کردن منافع کشورها و ملت های دیگر هستند.
ایشان با تأکید بر اینکه امیدواریم رویکرد جدید امریکا در قبال سوریه، جدی و به دور از بازی سیاسی باشد، خاطرنشان کردند: اگر چنین باشد، به معنای بازگشت امریکا از رویکرد خودسرانه و غلط چند هفته اخیر است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران با دقت و هوشیاری حوادث منطقه را دنبال می کند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ما به عنوان یک ملت بزرگ در این منطقه حساس، باید با نگاه درست و با استفاده از اقتدار اسلامی، اهداف والا و انسانی خود را که مبتنی بر اسلام است، در معرض دید همگان قرار دهیم و بشریت را به دستاوردِ حرکت براساس اسلام، دعوت کنیم.
ایشان خاطرنشان کردند: دستاوردِ حرکت براساس اسلام، ساخت اقتدار درونی ملت است که با ایمان راسخ، اتحاد آحاد مردم، عملکرد صحیح مسئولان، همدلی مردم و مسئولان و توکل بر خدا به دست می آید.
رهبر انقلاب اسلامی، عقل، معنویت، توکل، حرکت و عمل را پنج عنصر اساسی برای ساخت اقتدار درونی برشمردند و افزودند: حرکت نظام اسلامی در این مسیر و اقتدار روز افزون آن، قطعاً بر شرایط منطقه تأثیرگذار خواهد بود، همانگونه که تاکنون بوده است.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست زایران ایرانی ضمن تبریک هفته حج و دهه‌ی کرامت، تدوین سند راهبردی حج، اهتمام به تقویت هرچه بیشتر قرآن، تلاش برای ایجاد تحول روحی در زائران از طریق آموزشهای قبل از تشرف، دفاع از حقوق زائران، تقویت امر تحقیق در رابطه با موضوعات مرتبط با حج، برگزاری همایش های تخصصی، ارتقاء سطح علمی روحانیون کاروانها، برگزاری دوره های آموزش زبان عربی و تدوین تجارب و آسیب شناسی برنامه های گذشته را از مهمترین فعالیت های بعثه مقام معظم رهبری بیان کرد.
آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گزارشی با بیان مجموعه تلاشهای صورت گرفته به منظور هماهنگی میان اجزاء دستگاههای مرتبط با حج برای انسجام بیشتر و خدمات رسانی هرچه بهتر به زائران گفت: حج فرصت مناسبی برای انتقال فرهنگ ایران اسلامی به سایر ملت هاست.
وی با تأکید بر اهمیت توجه به فلسفه، اسرار و معارف حج افزود: برقراری ارتباط بین شخصیت های دینی و علمی جمهوری اسلامی با دیگر شخصیت های جهان اسلام زمینه‌ی انسجام هرچه بیشتر امت اسلامی را فراهم خواهد کرد.
آقای اوحدی رئیس سازمان حج نیز با اشاره به اینکه در سال جاری 64000 زائر ایرانی در قالب 500 کاروان از 17 ایستگاه پروازی در سراسر کشور به حج اعزام خواهند شد گفت: سازمان حج همچنین پذیرای2000 زائر ایرانی مقیم خارج از کشور نیز می باشد.
وی تمرکز در استقرار زایران و خدمات رسانی به آنان و همچنین برپایی مراکز در مانی در برخی کاروان ها  و دو بیمارستان به صورت شبانه روزی در مکه مکرمه و مدینه منوره را از دیگر فعالیت های سازمان حج و زیارت بیان کرد.

برگزاری نهمین همایش دادستان‌های مراکز استان‌های سراسر کشور

برگزاری نهمین همایش دادستان‌های مراکز استان‌های سراسر کشور

قوه قضائیه  - از صبح امروز نهمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور با حضور معاون اول قوه قضاییه آغاز به کار کرد.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور نهمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور با موضوع بررسی راهکارهای اجرایی دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری آغاز به کار کرد.

در این مراسم که از صبح امروز آغاز به کار کرده است حجت الاسلام رئیسی معاون اول قوه قضاییه و معاونین رئیس قوه قضاییه، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و معاونین وی و معاون راهبردی قوه قضاییه به همراه اسماعیلی رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی و روسای کل دادگستری های کشور حضور دارند.

این همایش یک روزه با هدف تبیین مبانی و اهداف و بررسی چگونگی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها برگزار شده است.

منبع:ستاد حقوق بشر قوه قضاییه

مجازات باید به گونه‌ای باشد که فرد متخلف بتواند به جامعه برگردد

مجازات باید به گونه‌ای باشد که فرد متخلف بتواند به جامعه برگردد

مجازات باید به گونه‌ای باشد که فرد متخلف بتواند به جامعه برگردد

قوه قضائیه  - دادستان کل کشور گفت: مجازات‌ها باید به گونه‌ای باشد که فرد متخلف بتواند به جامعه برگردد و در اعمال مجازات‌ها به ویژه مجازات زندان باید مراقب آسیب‌های وارده به خانواده زندانی نیز بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نهمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان های سراسر کشور که با موضوع بررسی راهکارهای اجرایی دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها برگزار شد اظهار کرد: برای رسیدن به سعادت جامعه موانعی وجود دارد که ناگزیر می‌بایست این موانع برداشته شود تا جامعه اسلامی به کمال برسد و در این مسیر هستند افرادی که راه را گم می‌کنند و حتی مانع آن می‌شوند که دیگران به سعادت برسند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه فردی که دچار آسیب و لغزش می‌شود باید برایش شرایطی فراهم شود که به جامعه بازگردد گفت: ما در این خصوص وظیفه سنگینی برعهده داریم و باید ضمن تعقیب و تنبیه و مجازات فرد متخلف و آسیب دیده، به گونه‌ای با او برخورد کنیم که مسیر تکامل و بازگشت به جامعه را در پیش گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: وظیفه تمام ما آن است که قانون را اجرا کنیم اما وظیفه مهمتر آن است که قاضی، دادستان، رئیس دادگستری و رئیس زندان فرد خارج شده از مسیر را با هزینه‌ای کم به مسیر واقعی خود که همانا پیمودن راه تکامل است بازگرداند.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: هدف ما درمان افراد متخلف و منحرف در جامعه است و مجازات ها نباید به گونه‌ای باشد که این افراد برای همیشه از حضور در جامعه محروم شوند.

حجت الاسلام والمسلمین اژه ای در تبیین برخی شرایط اعمال مجازات زندان افزود: نباید به گونه‌ای مجازات کنیم که فرد متخلف ساقط شود و نتواند به جامعه و خانواده برگردد، مجازات باید به گونه‌ای باشد که فرد متخلف بتواند به جامعه برگردد و در اعمال مجازات ها به ویژه مجازات زندان باید مراقب آسیب های وارده به خانواده زندانی نیز بود.

دادستان کل کشور تاکید کرد: نباید مجازات به گونه‌ای باشد که فرد خاطی از تحصیلات و حرفه‌آموزی باز بماند، زیرا فردی که بی هنر و بی‌سواد به جامعه بازگردد دارای عقده‌ای دیگر می‌شود.

این مقام قضایی با تاکید بر اینکه امروز یکی از آسیب‌های زندانی شدن افراد که دامن‌ جامعه را می‌گیرد، معضلاتی است که چه بسا بر اثر زندانی شدن افراد برای  خانواده زندانیان ایجاد می‌شود گفت: باید با هزینه‌ای کم میزان فایده را بالا برد و از آسیب‌های اجتماعی زندانی شدن افراد پیشگیری کرد.

دادستان کل کشور گفت: تراکم جمعیت در زندانها مطلوب نیست و هیچ یک از مسئولان در این خصوص راضی نیستند و باید تلاش کرد تا گام‌های مؤثرتری در این خصوص برداشته شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: گام‌های خوبی برای کاهش آسیب‌های زندانیان در گذشته برداشته شده است و لازم است با تقویت راهکارها و برنامه‌ها آسیب‌ها را هر بیشتر مهار کرد.

دادستان کل کشور به دستور العمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها اشاره کرد و افزود: گرچه هیچ دستورالعمل و قانونی بی عیب و نقص نیست اما باید گفت که به روی این دستوالعمل به صورت جامع کار شده است و نقش بخش‌های مختلف دستگاه قضایی در این دستورالعمل و نحوه عملکردشان لحاظ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، به جرایم خشن و گروهی نیز اشاره کرد و گفت: در برخورد با جرایم خشن و باندی، از جمله موادمخدر نباید اغماض داشت و باید برخورد قاطع صورت گیرد.

دادستان کل کشور در پایان سخنان خود با اشاره به این که باید جمعیت کیفری زندانها را کاهش داد افزود: هنر مدیریت ما به عنوان مسئولان قضایی این است که افراد مضر در جامعه را تحت تعقیب قرار داده و در قرنطینه نگه داریم ولی در عین حالی که مجازات می‌کنیم، زمینه‌ای را فراهم سازیم تا فرد متخلف پس تحمل مجازات، هدایت شود و به جامعه بازگردد.

منبع:ستاد حقوق بشر قوه قضاییه

معاون اول قوه قضا: کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست

معاون اول قوه قضا: کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست

معاون اول قوه قضا: کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست

قوه قضائیه  - معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه تلاش برای کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست، گفت: رفع دو مشکل بزرگ فقر و بیکاری که از وظایف دولت است، می‌تواند در کاهش میزان ورودی افراد به زندان بسیار مؤثر باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در نهمین همایش فصلی دادستان‌های مراکز استان‌های سراسر کشور با اشاره به دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها گفت: مبانی این دستورالعمل نخست بر پایه استفاده نکردن از مجازات حبس در جرایم کیفری جز در موارد خاص است.

معاون اول قوه قضاییه پیشگیری و جلوگیری از تکرار جرم را در کاهش مجازات حبس بسیار مهم دانست و افزود: استفاده از مجازات حبس غیر از آثار روحی، روانی و اجتماعی که برای خود زندانی به همراه دارد چه بسا می‌تواند موجب فروپاشی خانواده زندانی و همچنین ضررهای مادی و معنوی برای فرزندان و اطرافیان زندانی شود.

وی با بیان اینکه "تلاش برای کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست" گفت: رفع دو مشکل بزرگ فقر و بیکاری که از وظایف دولت است می‌تواند در کاهش میزان ورودی افراد به زندان بسیار مؤثر باشد.

معاون اول قوه قضاییه به نقش مجلس در این زمینه اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی می‌تواند ضمن بازنگری در قوانین مربوطه با استفاده از نظرات کارشناسان و دانشگاهیان لوایح مربوط به حبس‌زدایی و جرم‌زدایی را مورد تصویب قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به جایگاه انسان در آیات و روایات تصریح کرد: در نظام اسلامی بر خلاف نظام های غربی انسان حق ندارد عزت نفس خود را مخدوش کند یا کرامت نفس خود را زیر سوال ببرد چرا که این نوعی حق الله است.

وی در پایان ضمن اشاره مجدد به دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها از دادستان‌ها و مسئولان زندان ها خواست به مسئله کرامت انسان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

منبع:ستاد حقوق بشر قوه قضاییه