روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

معاون اول قوه قضا: کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست

معاون اول قوه قضا: کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست

معاون اول قوه قضا: کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست

قوه قضائیه  - معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه تلاش برای کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست، گفت: رفع دو مشکل بزرگ فقر و بیکاری که از وظایف دولت است، می‌تواند در کاهش میزان ورودی افراد به زندان بسیار مؤثر باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در نهمین همایش فصلی دادستان‌های مراکز استان‌های سراسر کشور با اشاره به دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها گفت: مبانی این دستورالعمل نخست بر پایه استفاده نکردن از مجازات حبس در جرایم کیفری جز در موارد خاص است.

معاون اول قوه قضاییه پیشگیری و جلوگیری از تکرار جرم را در کاهش مجازات حبس بسیار مهم دانست و افزود: استفاده از مجازات حبس غیر از آثار روحی، روانی و اجتماعی که برای خود زندانی به همراه دارد چه بسا می‌تواند موجب فروپاشی خانواده زندانی و همچنین ضررهای مادی و معنوی برای فرزندان و اطرافیان زندانی شود.

وی با بیان اینکه "تلاش برای کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست" گفت: رفع دو مشکل بزرگ فقر و بیکاری که از وظایف دولت است می‌تواند در کاهش میزان ورودی افراد به زندان بسیار مؤثر باشد.

معاون اول قوه قضاییه به نقش مجلس در این زمینه اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی می‌تواند ضمن بازنگری در قوانین مربوطه با استفاده از نظرات کارشناسان و دانشگاهیان لوایح مربوط به حبس‌زدایی و جرم‌زدایی را مورد تصویب قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به جایگاه انسان در آیات و روایات تصریح کرد: در نظام اسلامی بر خلاف نظام های غربی انسان حق ندارد عزت نفس خود را مخدوش کند یا کرامت نفس خود را زیر سوال ببرد چرا که این نوعی حق الله است.

وی در پایان ضمن اشاره مجدد به دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها از دادستان‌ها و مسئولان زندان ها خواست به مسئله کرامت انسان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

منبع:ستاد حقوق بشر قوه قضاییه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.