روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

دادستان کل کشور: شأن بازرسی و نظارت شأن قضاوت است

دادستان کل کشور  کلیت کار در بازرسی را مانند کار قضا دانست و تاکید کرد:  در بازرسی موضوع باید دقیقا شناخته شده و امری مکشوف باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با حضور در جمع نمازگزاران سازمان بازرسی کل کشور ضمن گرامی‌داشت فرارسیدن لیالی قدر گفت: درک ماه مبارک رمضان و درک شب قدر امر بسیار مهمی است که در روایات نیز بسیار بر آن تاکید شده است زیرا اگر قرار بود انسان در رقم زدن سرنوشت خود تاثیر نداشته باشد، این همه بر اهمیت دعا، استغفار و شب زنده‌داری تاکید نمی‌شد.  رئیسی با بیان اینکه درک لیله‌القدر در گروی معرفت نسبت به مقام صدیقه طاهره(س) است، خاطرنشان کرد: برای همه انسان‌ها این شب‌ها، لیله القدر نیست بلکه برای برخی لیله‌القبر است و بسیاری از افراد هم در بستر خفته و ماه رمضان و لیله‌القدر را درک نمی‌کنند.
  وی خاطرنشان کرد: اگر مبنای کار بازرسی و نظارت، امر به معروف و نهی از منکر باشد در مبانی یا از امور حسبه به معنای آن است که آقایان بازرسان و ناظران، محتسبین، حسابگران و حسابکشان از سیستم هستند، یا اهل نصح یا خیرخواهی برای دیگران هستند.  رئیسی تصریح کرد: مبنای کار بازرسی و نظارت به هر معنای یاد شده که باشد جلوه‌اش بسیار شبیه به قضاوت است و هم‌ردیف قرار دادن نظارت با کار قضاوت در جایگاه قوه قضاییه بی‌حکمت نیست زیرا شأن بازرسی و نظارت، شان قضاوت است. وی ادامه داد: در قرآن آمده است آمر به معروف و ناهی از منکر خلیفه‌الله و خلیفه‌الرسول است و درباره قاضی هم داریم که گفته می‌شود در این جایگاه نمی‌نشیند مگر آنکه نبی یا وصی نبی باشد و از این جهت حقیقت جایگاه قضاوت، حقیقت خلیفه‌اللهی است در غیر این صورت کسی حق ندارد در مورد دیگران حکم کند مگر آنکه کسی که قلم‌اش خدایی باشد.
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: حقیقت کار بازرسان -چه حقیقت نصح باشد، چه حقیقت حسبه و چه حقیقت امر به معروف و نهی از منکر- کار خلیفه اللهی است.

 ابعاد مختلف موعظه‌های یک بازرس در نظارت
رئیسی با تعریف معنای لغوی موعظه گفت: بازرسان مستقر در سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهند به یک مسئول بگویند که چه کاری را انجام بدهد و مسئول دیگری آن را انجام ندهد که اسم این کار، موعظه است.  وی موعظه را یک امر اخلاقی عنوان کرد و افزود: در اخلاق دو باب «موعظه» و «امر به معروف و نهی از منکر» تعریف شده است که امر به معروف و نهی از منکر را موعظه نمی‌داند، بلکه «امر الی طلب استعلا» می‌داند؛ به عبارت دیگر کسی که در جایگاه برتر باشد می‌تواند امر کند و از این بابت آمر به معروف و ناهی از منکر جایگاه برتر دارد.
دادستان کل کشور یادآور شد: حقیقت این امر و نهی، اگر چه از زبان و قلم یک آمر و ناهی صادر می‌شود از سوی خدا تلقی می‌شود و در بازرسی و نظارت نیز همین شرایط جاری است و اگر بازرس و ناظر در دستگاه‌های مختلف به افراد توصیه می‌کند که رشوه نگیرد و خلاف انجام ندهد این خدا است که از زبان بازرس حکم می‌کند.
رئیسی در ادامه اظهارات خود با اشاره به حقیقت قضا گفت: قضا حقیقتی است که حاکم حضرت حق است اما به دست قاضی جاری می‌شود و قاضی در اینجا خلیفه‌الله است و از این جهت می‌توان کار بازرسان و ناظران سازمان بازرسی که امر به خوبی کرده و از زشتی، پلشتی و فساد نهی می‌کنند به امر قضا تشبیه کنیم.  وی افزود: به عبارت دیگر درست است که گزارش فساد یا زشتی از قلم این بازرس و ناظر است اما در حقیقت بازرس مجری و حقیقت امر جای دیگر رقم خورده است.

 لزوم شناخت کافی و دقیق برای قضاوت بازرس
دادستان کل کشور با اشاره به شباهت دیگر کار بازرسی و نظارت با کار قضا گفت: در قضا، قاضی هم باید حکم و هم موضوع را بشناسد و اگر حکم را ندانسته یا موضوع را نشناسد قضاوت نامتناسب است.
این مقام قضایی کلیت کار در بازرسی را هم به همین منوال دانست و افزود: در بازرسی هم باید نسبت به امری که قرار است بازرسی صورت بگیرد، شناخت وجود داشته باشد و موضوع باید دقیقا شناخته شده و امری مکشوف باشد یعنی همان طور که معرفت در قضا یک رکن است، در بازرسی و داوری نیز همین طور است.  رئیسی خاطرنشان کرد: در قضا اگر قاضی از سوی هر کسی حتی خودش تاثیری در حکم بگذارد، آن حکم مخدوش است و در بازرسی و نظارت هم همین طور است و اگر حب و بغض باعث تدوین گزارش علیه مدیر دستگاهی باشد، آن مخدوش است حتی اگر این تاثیر از خود نفسانی بازرس گرفته شده باشد. وی یکی از ضرورت‌های کار بازرسی و نظارت را انعکاس واقعیات بدون کم و کاستی دانست و گفت: در بازرسی‌های برنامه‌ای هر آنچه که هست باید در گزارش بازرس منعکس شود. دادستان کل کشور با اشاره به تفاوت‌های قضاوت و بازرسی در نظام جمهوری اسلامی ایران با سایر نظام‌ها گفت: قضاوت و بازرسی در همه عالم وجود دارد و هیچ کجا نیست که بدون قانون و قاضی باشد اما قضاوت و بازرسی در نظام جمهوری اسلامی متفاوت است و دلیلش قداست آن است.

 نکاتی که به قضاوت و بازرسی قدسیت می‌بخشند
رئیسی در ادامه تاکید کرد: چند نکته به قضاوت و بازرسی ما قدسیت می‌بخشد که نخستین آن سلسله مراتب ارتباطی ما به وحی است و ما می‌گوییم منصوب ولی فقیه جامع شرایط هستیم و ایشان نائب ولی عصر(عج) هستند.  وی افزود: دوم قوانین و مقررات جامعه ما شرعی است و قانون خلاف شرع در نظام جمهوری اسلامی ایران از درجه اعتبار ساقط است و دلیل سوم نیز قدسیت امور ما به انگیزه افراد بستگی دارد.  دادستان کل کشور گفت: بنابراین علاوه بر اینکه قانون و سلسله مراتب ما قدسی است، باید انگیزه خود فرد عمل‌کننده نیز قدسی باشد و ماه مبارک رمضان و لیله‌القدر این فرصت را فراهم کرده است. رئیسی در پایان سخنانش شب‌های قدر را بهترین موقعیت برای کسب ظرفیت دانست و گفت: ظرفیت انسان‌ها اهمیت زیادی دارد و اگر انسان ظرفیت بالا داشته باشد هیچگاه در مقابل تهدید‌ها و تطمیع‌ها از میدان بدر نمی‌رود.  وی افزود: بنابراین بازرسی و قضاوت نیز به ظرفیت نیاز دارد که این ظرفیت را باید در پرتوی عبادت پروردگار حاصل کرد.

آمانو سوال درباره PMD را بی پاسخ گذاشت!

تازه‌ترین خبرها از مذاکرات هسته‌ای وین 
آمانو سوال درباره PMD را بی پاسخ گذاشت!

بازی پیچیده غرب و آژانس برای تحمیل توافق بد همچنان در حال پیگیری است و این سناریو روز گذشته با اظهارات آمانو در خصوص نهایی شدن گزارش «پی ام دی» تا پایان سال ادامه داشت.

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته  و پس از بازگشت از سفر خود به تهران و دیدار با رییس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، در جمع خبرنگاران در محل مذاکرت هسته ای ضمن اشاره به حصول «پیشرفت»، اظهار داشت: «با همکاری ایران فکر می‌کنم بتوانیم تا پایان امسال گزارشی را درباره PMD صادر کنیم.»
PMD یعنی مجموعه ادعاهایی که آژانس در خصوص رخ‌داد فعالیت‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران پیش از سال 2003 مطرح کرده است، ادعاهایی که دروغ است و دروغ بودن آنها در دوران محمد البرادعی، مدیر کل سابق آژانس ثابت شده بود. اما آمانو که بنابر اسناد ویکی‌لیکس، خود را هم‌گام واشنگتن می‌پندارد و البته به خوبی نیز این را ثابت کرده است، در بدو ورود خود به آژانس بار دیگر این ادعاها را
زنده کرد.
به گزارش فارس،‌ اینکه دقیقا در تهران بین آمانو و مقامات ایرانی چه توافقاتی صورت گرفته، اصلا معلوم نیست. اما اینکه آمانو برای اولین بار از گزارش‌دهی در خصوص PMD سخن می‌گوید، نشان‌گر آن است که قول همکاری‌هایی را در این خصوص گرفته است. به‌عبارت دیگر، احتمالا ایران پذیرفته تا بار دیگر ثابت کند که در گذشته هیچ فعالیت نظامی نداشته است. سوالاتی در این خصوص به‌وجود می‌آید: آیا دسترسی‌هایی به برخی مراکز به آژانس داده شده است؟ آیا اجازه مصاحبه – یا بهتر است بگوییم بازجویی – با برخی افراد به آژانس اعطا شده؟ این سوالات را تنها مقاماتی که با آمانو توافق کرده‌اند، می‌توانند پاسخ دهند.
پس از اظهارات صبح روز گذشته آمانو، عصر دیروز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های خود در وین، بار دیگر با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت وگو کرد.

  توافق غیر قطعی!
علاوه بر رویکرد آژانس برای تحمیل یک توافق بد به ایران، غربی ها حیله تفاهم بدون امضاء را هم در دستور کار دارند؛ تاجاییکه دیپلمات های غربی اعلام کردند در وین تفاهم هسته ای با ایران ممکن است حاصل شود اما توافقی امضا
نمی شود!
در همین رابطه، حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به متن بدون امضا که حیله و مکر جدید آمریکایی‌ها است، گفت: نباید به هیچ عنوان تیم مذاکره کننده کشورمان چنین چیزی را بپذیرد زیرا اگر متن بدون امضا تهیه شود در آن صورت نتیجه مذاکرات، شکست و جمهوری اسلامی ایران مقصر اصلی آن معرفی خواهد شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس  هم دیروز گزارش داد: دیپلمات‌ها گفته اند ایران و قدرتهای جهانی به توافقی آزمایشی برای رفع تحریم ها به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای رسیده اند. این خبرگزاری به نقل از دو دیپلمات غربی افزود با این وجود مقامات ارشد ایران و 6 قدرت جهانی باید این سند را که مشخص می‌کند کدام تحریم‌ها و در چه زمانی برداشته می‌شوند تائید کنند.
این دو دیپلمات که خواسته‌اند بی‌نام بمانند گفته‌اند کارشناسان دو طرف که در حال کار بر روی جزئیات بوده‌اند بر روی این سند موافقت کرده‌اند.
این دو مقام موضوع رفع تحریم‌ها را یکی از بغرنج ترین مسائل مورد اختلاف بین ایران و آمریکا توصیف کرده‌اند.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک  نیز روز شنبه به نقل از یک منبع گزارش داد: «هیات ایرانی به 5+1 اطلاع داده که مخالف رفع تدریجی تحریمها است و تاکید کرده که تحریمها باید بلافاصله پس از امضای توافق برداشته شوند».

  احتمال تمدید مذاکرات
در خصوص امکان تمدید مذاکرات هم رویترز به نقل از  یک مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده است، اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که اگر مذاکره کنندگان در آستانه یک توافقنامه باشند، مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از ضرب الاجل 7 جولای (سه‌شنبه 16 تیر) نیز عبور کند.
این مقام آمریکایی در پاسخ به این سؤال که اگر ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به یک توافق، بسیار نزدیک شده باشند، آیا مذاکرات از ضرب الاجل تعیین شده فراتر خواهد رفت، گفت: آیا می‌توان تصور کرد که ما از هفتم جولای عبور کنیم؟ قطعاً، این مسئله قابل تصور است ولی ما می‌خواهیم در اسرع وقت این کار را انجام دهیم.
یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایرانی هم در این خصوص به شبکه خبری المیادین گفت که تیم ایران در بند سقف زمانی برای رسیدن به توافق نیست.
این عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در وین، که المیادین به نام وی اشاره نکرد، افزود:‌ بنابراین ما مخالفت تمدید مدت مذاکرات نیستیم.

شتاب علمی کشور به هیچ دلیلی نبایدکاهش یابد

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار استادان و اعضای هیأت های علمی دانشگاهها: 
شتاب علمی کشور به هیچ دلیلی نبایدکاهش یابد

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب عصر دیروز (شنبه) در دیدار بیش از هزار نفر از استادان و اعضای هیأتهای علمی دانشگاههای سراسر کشور، نقش استادان را در تعلیم و تربیت نسلی پرتلاش، مؤمن و پیشرو، نقشی  بی بدیل خواندند و با تأکید بر پرهیز از حاشیه سازی  در محیطهای علمی افزودند: شتاب علمی کشور، به هیچ دلیلی، نباید کاهش یابد.

در این دیدار که بیش از 2 ساعت طول کشید، رهبر انقلاب پس از شنیدن دیدگاهها و پیشنهادات شماری از اساتید دانشگاهها، نفوذ و تأثیرگذاری طبیعی استاد در قلب و روح دانشجو را فرصتی استثنایی برشمردند و افزودند: از این امکان بسیار بزرگ، برای تربیت جوانانی «متدین، برخوردار از غیرت ملی، پرانگیزه، انقلابی، سختکوش، با اخلاق، شجاع، دارای اعتماد به نفس و امیدوار به آینده» بهره بگیرید و بازوان پرقدرتی را برای پیشرفت ایران عزیز تعلیم دهید و تربیت کنید. ایشان استغناء از بیگانگان، فهم درست موقعیت و میسر کشور، و حساسیت و قاطعیت در مقابل خدشه دار شدن استقلال کشور را از دیگر ویژگیهای لازم نسل جوان خواندند و افزودند: استادان محترم، با روش و منش خود، چنین نسلی را پرورش دهند.

 این میدان نیز یک دفاع مقدس است
رهبر انقلاب، استادان را فرماندهان جنگ نرم برشمردند و خطاب به آنان خاطرنشان کردند: همچون فرماندهان 8 سال دفاع مقدس، با حضور عینی در این مبارزه حیاتی و عمیق، جوانان دانشجو یعنی افسران جنگ نرم را فرماندهی و هدایت کنید که این میدان نیز، یک «دفاع مقدس» است.
ایشان با ابراز خرسندی از حضور 70 هزار عضو هیأت علمی در دانشگاهها افزودند: بخش اعظم این اساتید، «مؤمن، متدین و معتقد به مبانی انقلاب» هستند که این مسئله بسیار مهم، باعث افتخار کشور است.
حضرت آیت الله خامنه ای مسئولان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» را به قدرشناسی از استادان مؤمن و انقلابی فراخواندند و افزودند: عناصری که از هجمه تبلیغات موذیانه و عمدتاً پنهان نمی هراسند و به ایفای وظایف مهم خود مشغولند، باید مورد توجه و تجلیل قرار گیرند.
ایشان، دستیابی ایران به رتبه 16 علمی جهان را نتیجه تلاشهای بی وقفه 10، 15 سال اخیر در دانشگاهها و مراکز علمی خواندند و افزودند: شتاب علمی شوق برانگیزی که این افتخار را نصیب ایران کرد، امروز کم شده است و مسئولان باید همّت مضاعف کنند که حرکت پیشرفت علمی از دور نیفتد و متناسب با نیاز کشور شتاب گیرد.رهبر انقلاب در نوعی آسیب شناسی از عوامل کاهنده شتاب پیشرفت علمی کشور، به انتقاد شدید از حاشیه سازی و سیاست بازی در محیطهای علمی پرداختند و خاطرنشان کردند: محیط دانشگاه باید محیط فهم سیاسی، آگاهی و دانش سیاسی باشد اما سیاسی کاری و حاشیه پردازی به کار اصلی دانشگاهها یعنی تلاش و پیشرفت علمی ضربه جدی می زند.
ایشان به عنوان یکی از مصداقهای سیاست بازی در دانشگاهها، به حاشیه سازی درباره موضوع بورسیه ها اشاره کردند و آن را از غلط ترین کارهای چند سال اخیر دانستند.

 جنجال درباره بورسیه ها خلاف قانون و اخلاق بود
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: تحقیقات دقیق نشان می دهد مسأله بورسیه ها، به آن شکلی که در روزنامه ها با آن بازی کردند نبود اما اگر هم بود باید از راههای قانونی امتیازاتی که عده ای بر خلاف قانون گرفته بودند لغو    می شد نه اینکه سر و صدا و جنجال درست شود.رهبر انقلاب سیاست بازی را سمِّ محیطهای علمی خواندند و با ابراز تأسف از اینکه در موضوع بورسیه ها به عده ای ظلم شد افزودند: سمّی که در این موضوع به دانشگاهها تزریق شد از بینش فکری مبتنی بر سیاست کاری نشأت   می گرفت و متأسفانه، هم خلاف قانون، هم خلاف تدبیر و هم خلاف اخلاق بود.
حضرت آیت الله خامنه ای بخش دیگری از سخنانشان را به ضرورت تلاش جدی مسئولان برای تحول در علوم انسانی اختصاص دادند.
ایشان افزودند: این تحول ضروری، هم نیاز به جوشش درونی در دانشگاهها و مراکزی همچون شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول علوم انسانی دارد و هم نیاز به حمایت بیرونی دستگاههای مسئول. رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: جوشش درونی به فضل الهی وجود دارد و لازم است دستگاههای مسئول، تلاشهای نظریِ انجام شده در زمینه تحول در علوم انسانی را عملیاتی کنند و مصوبات شورای تحول در علوم انسانی را محقق نمایند.
چهارمین نکته سخنان رهبر انقلاب، توجه به «سهم بودجه پژوهش از بودجه عمومی کشور» بود. ایشان با اشاره به تأکیدات مکرر خود در سالهای گذشته در این خصوص و اظهار تأسف از محقق نشدن سهم مورد انتظار بودجه پژوهش، افزودند: در سند چشم انداز، سهم 4 درصد از بودجه عمومی برای پژوهش در نظر گرفته شده که امکان تحقق این سهم در کوتاه مدت وجود ندارد اما باید سهم حدود 2 درصدی پژوهش در بودجه عمومی محقق شود، ضمن اینکه این بودجه ها و منابع مالی بخش پژوهش نیز باید درست و بجا، صرف شود.
ضرورت «عملیاتی شدن نقشه جامع علمی کشور» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب خطاب به مسئولان آموزش عالی و اساتید دانشگاهها بیان کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تأیید نقشه جامع علمی از سوی صاحبنظران، قدم اول در عملیاتی شدن این سند مهم را گفتمان سازی خواندند و گفتند: همانگونه که بحث «پیشرفت علمی کشور» بصورت یک گفتمان رایج درآمد و تبدیل به یک جریان عملی شد، درخصوص نقشه جامع علمی نیز لازم است اساتید و مدیران و دانشجویان دانشگاههای کشور از جزئیات این نقشه آگاه شوند و نقشه جامع علمی بصورت یک «گفتمان پذیرفته شده»، درآید.
رهبر انقلاب در همین زمینه، «سند آمایش آموزش عالی» را مورد توجه قرار دادند و با اشاره به لزوم تکمیل و عملیاتی شدن این سند خاطرنشان کردند: «آمایش علمی سرزمینی کشور» یعنی شناخت و تصمیم گیری درباره ظرفیتهای دانشگاهها و رشته های تحصیلی، و سپس تعیین اولویتهایی که امکان سرمایه گذاری ویژه برای پیشرفتهای اساسی درخصوص آنها وجود دارد.
حضرت آیت الله خامنه ای، داشتن نگاه کلان به افزایش چشمگیر دانشجویانِ دوره های تحصیلات تکمیلی را مزیتی فوق العاده و از عرصه های مهم کار وزارت علوم خواندند و گفتند: وزارت علوم، باید با نگاه کلان و با برنامه ریزی صحیح و هدایت کلی، نتیجه کار و تلاش دانشجویان در این مقاطع تحصیلی را به سمت گشودن گره های کشور جهت بدهد، چرا که در غیر این صورت، منابع و امکانات کشور هدر داده خواهد شد.

 هدف دشمن از تحریم ها مسئله هسته ای نیست
ایشان نقش اساتید و دستگاههای مدیریت علمی کشور در مقابله با طرحهای دشمنان را مهم خواندند و خاطرنشان کردند: هدف دشمنان از تحریمها، مسئله هسته ای یا مسائلی نظیر حقوق بشر و تروریسم نیست، چرا که خود آنها مراکز اصلی پرورش تروریسم و ضد حقوق بشر هستند، بلکه هدف آنها جلوگیری از رسیدن ملت ایران به جایگاه شایسته تمدنی است که لازم است با شناخت دقیق جایگاه و موقعیت خود بر حرکت پر افتخار کشور ادامه دهیم که در این روند، نقش اساتید و مجموعه های علمی بسیار برجسته است.
در ابتدای این دیدار هفت نفر از اساتید دانشگاهها آقایان:
-    دکتر محمدمهدی نایبی – استاد تمام مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف
-    دکتر محمدحسین رجبی دوانی – رئیس مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه امام حسین
-    دکتر محمد قنادی مراغه ای – رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای و چهره ماندگار علوم هسته ای
-    دکتر حسین سلیمی – استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی
-    دکتر جعفر هزارجریبی – جامعه شناس و استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی
-    دکتر حجت الله عبدالملکی- استاد دانشگاه معارف اسلامی و اقتصاد
-    و سرکار خانم دکتر صدف علی پور – دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران
دیدگاهها و مطالب خود را بیان کردند.
مهمترین محورهای بیان شده به این شرح است:
-    لزوم شتاب دادن به توسعه صنعتی برای کاربردی کردن تحقیقات علمی و تولید ثروت از زنجیره علم
-    اهمیت تقویت بخشی خصوصی واقعی
-    ضرورت تدوین استراتژی صنعتی کشور
-    ضرورت تعریف و تثبیت اصول و مبانی نظری اندیشه های امام و رهبری به عنوان اصول ثابت و نقشه راه انقلاب اسلامی
-    لزوم تربیت متخصصان متمرکز در اندیشه های امام خمینی برای مقابله با تحریف اندیشه ایشان
-    تبیین پیشرفت های مهم کشور در صنعت هسته ای و تأکید بر ضرورت تحقیق  و توسعه در این صنعت
-    ضرورت تبیین اسلام شیعی، عقلایی، تمدن ساز و علم گرا در مقابل اسلام خشن و ویرانگر
-    ضرورت بازنگری در دروس علوم انسانی با توجه به اصول روزآمدی، ارزش مداری و کاربردی سازی
-    ضرورت هم افزایی نظری در حوزه علوم انسانی
-    لزوم آموزش رفتار حرفه ای و ارتقای کیفیت آموزشی کشور
-    تاکید بر اهمیت روش های نوین درمان با تکیه بر تکنولوژی های نوین
-    لزوم تأمین نیروی انسانی حرفه ای در اجرای طرح تحول سلامت کشور
-    استفاده از همه ظرفیت های بزرگ اقتصاد کشور از جمله بخش کشاورزی
-    ضرورت بهره برداری از ظرفیت نخبگانی کشور
-    بهره برداری از فرصت تحریم ها برای قطع وابستگی به فروش نفت
-    ضرورت توجه ویژه به عنصر فرهنگ در اقتصاد مقاومتی و توجه به اقدامات آموزشی و ترویجی در این زمینه