روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

آمانو سوال درباره PMD را بی پاسخ گذاشت!

تازه‌ترین خبرها از مذاکرات هسته‌ای وین 
آمانو سوال درباره PMD را بی پاسخ گذاشت!

بازی پیچیده غرب و آژانس برای تحمیل توافق بد همچنان در حال پیگیری است و این سناریو روز گذشته با اظهارات آمانو در خصوص نهایی شدن گزارش «پی ام دی» تا پایان سال ادامه داشت.

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته  و پس از بازگشت از سفر خود به تهران و دیدار با رییس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، در جمع خبرنگاران در محل مذاکرت هسته ای ضمن اشاره به حصول «پیشرفت»، اظهار داشت: «با همکاری ایران فکر می‌کنم بتوانیم تا پایان امسال گزارشی را درباره PMD صادر کنیم.»
PMD یعنی مجموعه ادعاهایی که آژانس در خصوص رخ‌داد فعالیت‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران پیش از سال 2003 مطرح کرده است، ادعاهایی که دروغ است و دروغ بودن آنها در دوران محمد البرادعی، مدیر کل سابق آژانس ثابت شده بود. اما آمانو که بنابر اسناد ویکی‌لیکس، خود را هم‌گام واشنگتن می‌پندارد و البته به خوبی نیز این را ثابت کرده است، در بدو ورود خود به آژانس بار دیگر این ادعاها را
زنده کرد.
به گزارش فارس،‌ اینکه دقیقا در تهران بین آمانو و مقامات ایرانی چه توافقاتی صورت گرفته، اصلا معلوم نیست. اما اینکه آمانو برای اولین بار از گزارش‌دهی در خصوص PMD سخن می‌گوید، نشان‌گر آن است که قول همکاری‌هایی را در این خصوص گرفته است. به‌عبارت دیگر، احتمالا ایران پذیرفته تا بار دیگر ثابت کند که در گذشته هیچ فعالیت نظامی نداشته است. سوالاتی در این خصوص به‌وجود می‌آید: آیا دسترسی‌هایی به برخی مراکز به آژانس داده شده است؟ آیا اجازه مصاحبه – یا بهتر است بگوییم بازجویی – با برخی افراد به آژانس اعطا شده؟ این سوالات را تنها مقاماتی که با آمانو توافق کرده‌اند، می‌توانند پاسخ دهند.
پس از اظهارات صبح روز گذشته آمانو، عصر دیروز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های خود در وین، بار دیگر با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت وگو کرد.

  توافق غیر قطعی!
علاوه بر رویکرد آژانس برای تحمیل یک توافق بد به ایران، غربی ها حیله تفاهم بدون امضاء را هم در دستور کار دارند؛ تاجاییکه دیپلمات های غربی اعلام کردند در وین تفاهم هسته ای با ایران ممکن است حاصل شود اما توافقی امضا
نمی شود!
در همین رابطه، حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به متن بدون امضا که حیله و مکر جدید آمریکایی‌ها است، گفت: نباید به هیچ عنوان تیم مذاکره کننده کشورمان چنین چیزی را بپذیرد زیرا اگر متن بدون امضا تهیه شود در آن صورت نتیجه مذاکرات، شکست و جمهوری اسلامی ایران مقصر اصلی آن معرفی خواهد شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس  هم دیروز گزارش داد: دیپلمات‌ها گفته اند ایران و قدرتهای جهانی به توافقی آزمایشی برای رفع تحریم ها به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای رسیده اند. این خبرگزاری به نقل از دو دیپلمات غربی افزود با این وجود مقامات ارشد ایران و 6 قدرت جهانی باید این سند را که مشخص می‌کند کدام تحریم‌ها و در چه زمانی برداشته می‌شوند تائید کنند.
این دو دیپلمات که خواسته‌اند بی‌نام بمانند گفته‌اند کارشناسان دو طرف که در حال کار بر روی جزئیات بوده‌اند بر روی این سند موافقت کرده‌اند.
این دو مقام موضوع رفع تحریم‌ها را یکی از بغرنج ترین مسائل مورد اختلاف بین ایران و آمریکا توصیف کرده‌اند.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک  نیز روز شنبه به نقل از یک منبع گزارش داد: «هیات ایرانی به 5+1 اطلاع داده که مخالف رفع تدریجی تحریمها است و تاکید کرده که تحریمها باید بلافاصله پس از امضای توافق برداشته شوند».

  احتمال تمدید مذاکرات
در خصوص امکان تمدید مذاکرات هم رویترز به نقل از  یک مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده است، اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که اگر مذاکره کنندگان در آستانه یک توافقنامه باشند، مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از ضرب الاجل 7 جولای (سه‌شنبه 16 تیر) نیز عبور کند.
این مقام آمریکایی در پاسخ به این سؤال که اگر ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به یک توافق، بسیار نزدیک شده باشند، آیا مذاکرات از ضرب الاجل تعیین شده فراتر خواهد رفت، گفت: آیا می‌توان تصور کرد که ما از هفتم جولای عبور کنیم؟ قطعاً، این مسئله قابل تصور است ولی ما می‌خواهیم در اسرع وقت این کار را انجام دهیم.
یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایرانی هم در این خصوص به شبکه خبری المیادین گفت که تیم ایران در بند سقف زمانی برای رسیدن به توافق نیست.
این عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در وین، که المیادین به نام وی اشاره نکرد، افزود:‌ بنابراین ما مخالفت تمدید مدت مذاکرات نیستیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.