روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

مدیران اجرایی کشور باید بدانند آرای دیوان عدالت اداری در حکم قانون و لازم الاجراست

رئیس سابق دیوان عدالت اداری: آرای دیوان عدالت اداری در حکم قانون و لازم الاجراست
رئیس سابق دیوان عدالت اداری: آرای دیوان عدالت اداری در حکم قانون و لازم الاجراست
 

 

رئیس سابق دیوان عدالت اداری گفت: مدیران اجرایی کشور باید بدانند آرای دیوان عدالت اداری در حکم قانون و لازم الاجراست و طبیعتاً عدم اجرای آرا باعث انفصال آن‌ها از خدمت می شود.

به گزارش گروه دریافت خبر نشریه مأوی، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری ضمن تقدیر و تشکر از همکارانش در جلسه تودیع خود اظهار داشت: هر اتفاقی که در این سال‌ها در دیوان عدالت اداری رخ داده، حاصل تلاش و مجاهدت همکارانم بوده است.

وی افزود: روزی که به دیوان عدالت اداری آمدم آمار سالانه ورودی پرونده‌ها کمتر از 80 هزار پرونده بود و قضات در آن زمان 109 نفر بودند، اما اکنون که از دیوان عدالت اداری می‌روم، تعداد قضات کاهش پیدا کرده و به 95 تن رسیده است در حالیکه آمار ما در سال گذشته 120 هزار پرونده بوده که البته حجم پرونده‌های مختومه که نتیجه انجام فرآیند رسیدگی به آنهاست، نسبت به میزان وارده‌ها افزایش یافته است. این نشان از همت و تلاش همکارانی دارد که حتی در تعطیلات نوروز نیز به پرونده‌ها رسیدگی کرده‌اند.

رئیس سابق دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: دیوان عدالت اداری در اوایل تشکیل دارای نواقص زیادی بود که با یک قانون نسبتاً جامع مشکلاتش برطرف شد و پس از آن با قانون جامعی که یک بخش از آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید، در سال 1392 ابلاغ و اجرایی شد.

وی افزود: در آخرین نامه‌ای که به رئیس دستگاه قضا نوشتم، گزارشی از اجرای قانون ارسال کرده و اعلام کردم قانون دیوان عدالت اداری همچنان نیازمند برخی اصلاحات است.

منتظری با اشاره به حجم بالای شکایات در این نهاد قضایی گفت: از رئیس جدید دیوان عدالت اداری می‌خواهم در بحث پیشگیری برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشد؛ چرا که این همه شکایت زیبنده نظام نیست.

وی تأسیس و راه‌اندازی دفاتر استانی را از دیگر اقدامات انجام شده در دیوان عدالت اداری دانست و افزود: متأسفانه پیش از راه اندازی دفاتر استانی مردم مجبور بودند از سراسر کشور به ساختمان مرکزی دیوان عدالت اداری مراجعه کنند و به همین خاطر زحمت‌های زیادی را متحمل می‌شدند.

منتظری هم‌چنین به تعامل مناسب با دستگاه‌های اجرایی اشاره و اظهار کرد:‌ البته این به معنای معامله با دستگاه‌های اجرایی نیست، بلکه سعی کرده‌ایم بیشتر مشکلات مردم را از طریق تعامل با دستگاه های اجرایی حل کنیم.

رئیس سابق دیوان عدالت اداری در ادامه ضمن بیان این موضوع که برخی دستگاه‌های دولتی و مقامات اجرایی از اجرای آرای دیوان عدالت اداری استنکاف می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر این موارد خیلی اندک بود اما ما مجبور بودیم که نسبت به اجرای حکم انفصال آنان از خدمات دولتی اقدام کنیم.

دادستان کل کشور در ادامه تأکید کرد: مدیران اجرایی کشور باید بدانند آرای دیوان عدالت اداری در حکم قانون و لازم الاجراست و طبیعتاً عدم اجرای آرا باعث انفصال آن‌ها از خدمت می شود. برخی مدیران برای استنکاف از اجرای قانون بهانه هایی همچون عدم قابلیت اجرایی قانون را می آوردند که در قانون جدید دیوان برای این مشکل راهکاری پیش‌بینی کرده‌ایم؛ بنابراین مقامات اجرایی کشور هیچ بهانه‌ای برای اجرای آرای دیوان عدالت اداری ندارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.