مدیر بخش تحول قرآن بنیان علوم انسانی نمایشگاه قرآن با اشاره به برگزاری
نشست های سخنرانی، هم اندیشی و مناظره با موضوع "قرآن و علوم انسانی" از
حضور بیش از 15 مرکز علمی و پژوهشی در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن
خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالله اسدی گفت: با توجه به تأکیدات
مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت تحول علوم انسانی و این که ریشه و پایه این
علوم را باید در قرآن کریم جست وجو کرد، سال گذشته در نمایشگاه بینالمللی
قرآن کریم در بخش دانشگاهی و حوزوی به صورت محدود به بحث تحول قرآن بنیان
علوم انسانی پرداخته شد.
وی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع و
جریانهای فکری که در کشور در این زمینه فعال شده، پیشنهاد شد که بخش تحول
قرآن بنیان علوم انسانی در کنار بخشهای حوزه و دانشگاه به عنوان یک بخش
مستقل در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم حضور پیدا کند.
اسدی اظهار داشت:
از جمله راهبردها و رویکردهای کلان در بخش تحول قرآنبنیان علوم انسانی،
مطرح کردن عناوین و موضوعات اصلی و فرعی ذیل تحول علوم انسانی، معرفی
جریانها و نحلههای مختلف فکری پیرامون موضوع تحول علوم انسانی، معرفی
استادان و شخصیتهای صاحبنظر و آثار و نوشته های آنهاست.
مدیر بخش
قرآنبنیان تحول علوم انسانی نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم تصریح
کرد: معرفی و ارتباط بخشی تشکلهای دانشجویی فعال در این زمینه با یکدیگر،
معرفی و ایجاد ارتباط میان حلقههای طلبگی مرتبط با این موضوع، معرفی و
ارتباط بخشی نهادها، مؤسسات و مراکز فعال در این زمینه با یکدیگر و
آشناسازی و استفاده از ظرفیتهای دانشآموزی با مقوله تحول قرآنبنیان علوم
انسانی به منظور تأمین آینده، از دیگر اهداف این بخش است.
وی گفت: بخش
تحول قرآنبنیان علوم انسانی با در اختیار داشتن فضایی در حدود 400 متر شامل
یک سالن ویژه برای برگزاری نشست به صورت مستقل از سالنهای نشست مجموعه
است؛ زیرا عمده کار و بستر فعالیتهای این بخش در قالب جلسات سخنرانی،
هماندیشی و مناظره می باشد. همچنین بین 12 تا 15 غرفه در این بخش خواهیم
داشت.
اسدی با بیان این که این غرفه ها به دو نوع تقسیم میشوند، افزود:
یک بخش اختصاص به غرفههایی دارد که به مؤسسات و نهادهای فعال در موضوعات
علوم انسانی داده میشود و غرفههای نوع دوم به رشتههای دانشگاهی که در این
زمینه فعالیت میکنند، اختصاص مییابد.
مدیر بخش قرآنبنیان تحول علوم
انسانی نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم بیان کرد: این بخش از
دانشگاه و حوزه تشکیل شده و بیشتر بُعد علوم انسانی اسلامی و بُعد دینی
موضوع را مورد بررسی قرار میدهد. همچنین در این بخش هر روز حداقل یک نشست
تخصصی را با حضور استادان و یک نشست تخصصی را با حضور نخبگان جوان و
دانشجویان مقاطع مختلف برگزار خواهیم کرد.
وی گفت: در طول برگزاری
نمایشگاه در این بخش 3 ویژهنامه تخصصی با موضوع تحول قرآنبنیان علوم انسانی
منتشر خواهد شد که در آنها بخشی از مطالب و محتوای نشستهای برگزار شده
منعکس میشود.
اسدی عنوان کرد: این مبحث، گفتمانی است که در بین نخبگان
مطرح است و برای عموم مردم ملموس نیست. به همین دلیل یکسری از نشستها و
محصولات این بخش در سطح عمومی است و مردم را با ضرورت تحول قرآن بنیان علوم
انسانی آشنا میکند.
وی بیان کرد: در این بخش روی ظرفیت دانشجویان نیز
سرمایهگذاری شده؛ زیرا روزانه حدود 200 اتوبوس از سراسر کشور بازدیدکننده
دانشجو خواهیم داشت. همچنین برنامههای ویژهای برای گروه دانش آموزان در نظر
گرفته شده که سطح عمومیتر و سادهتری دارد؛ چراکه این عزیزان در آینده وارد
دانشگاه میشوند و در انتخاب رشته نیاز دارند که از این موضوع آگاه باشند.
مدیر
بخش قرآنبنیان تحول علوم انسانی نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم
تصریح کرد: در نظر داریم در مناظرات و نشستهای خود از نظرات مکاتب و
جریانهای مختلف و حتی مخالف در بحث علوم انسانی استفاده کنیم و تلاش شده
است به صورت آزاداندیشی از همه دیدگاهها در این مناظرات بهره ببریم؛ زیرا
منطقی که فضای علوم انسانی اسلامی دارد، میتواند پاسخ تمام شبهات را بدهد.
وی
موضوعات مطرح در حوزه مبنا شناسی را قرآن و نقد مبانی علم غرب، قرآن و
علوم انسانی دینی، تفاوت نگاه به خداوند در اسلام و غرب (ایمان در قرآن)،
تفاوت نگاه به انسان در اسلام و غرب (انسان در قرآن)، تفاوت نگاه به معرفت
(علم) در اسلام و غرب، تفاوت نگاه به هستی (عالم) در اسلام و غرب، نگاه
تمدنساز به تاریخ علم شیعه و هندسه و طبقات علوم با تأکید بر علوم انسانی
دانست.
اسدی گفت: در بخش تحول قرآنبنیان علوم انسانی در موضوع
تحولشناسی، مواردی همچون تبیین ضرورت و لزوم تحول در علوم انسانی دانشگاهی،
توصیف چگونگی تحول در علوم انسانی دانشگاهی، تحول در علوم انسانی؛ راه
برونرفت از بنبست تجدد، الزامات تمدنسازی اسلامی از مسیر تحول علوم انسانی،
اثر و انعکاس تحول علوم انسانی بر سایر علوم، موانع پیش روی تحول در علوم
انسانی، اهمیت و نقش تحولات فرهنگی در تحول علوم انسانی و طریقه رفع
نیازهای نرمافزاری انقلاب اسلامی برای تحقق تحول قرآنبنیان علوم انسانی
مورد بررسی قرار میگیرند.
مدیر بخش قرآنبنیان تحول علوم انسانی نوزدهمین
نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم بیان کرد: در روششناسی نیز تبیین روشهای حسی
تجربی، قرآن و متدولوژیهای غرب، جایگاه روش فقهی در تولید علوم انسانی
اسلامی، جایگاه وحی، عقل و حس در تحول علوم انسانی، چگونگی بهرهگیری از
قرآن و روایات در تأمین محتوای علوم انسانی، نقش قاعدهمندی(حجیت) فهم از
منابع در اسلامی بودن علوم انسانی، منطق فهم دین و چگونگی تولید نظریات
دینی مبتنی بر آن، معیار صحت در علوم انسانی اسلامی، نگرش سیستمی در تولید
علوم انسانی اسلامی، اصول حاکم بر تنظیم نقشه جامع تحول علوم انسانی و
کیفیت تعامل حوزه و دانشگاه در فرآیند تحول علوم انسانی مورد تجزیه و تحلیل
قرار خواهند گرفت.
وی در پایان گفت: در زمینه جریان شناسی، رویکردهای
بومی کردن علوم، تهذیب علوم موجود، تفکیک علم و مکتب، تولید فلسفههای مضاف و
تولید روشها و فلسفه روش مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.