نویسنده: بهروز رزم آزما *
لایحه اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم در تاریخ 28/4/1391 به تصویب هیات
وزیران رسیده و مجلس شورای اسلامی در تاریخ 3/8/1391 آن را اعلام وصول کرده
و مراحل قانونی تصویب آن در جریان است.
در لایحه مزبور باب های
مالیات بر ثروت و ارث براساس نرخ روز نقل و انتقال قطعی و مالیات بر مجموع
درآمد افزوده شده است ضمن اینکه مالیات شرکت های خارجی به موجب آیین نامه
مصوب هیات وزیران قابل محاسبه و وصول است. مطابق با این لایحه کلیه قوانین
عام و خاص مغایر با آن نیز ملغی اعلام شده است.
همچنین مطابق با
مفادی از لایحه مزبور مودیان مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند و در
صورت مغایرت اظهارنامه تسلیمی با قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی یا
عدم ارائه اظهارنامه، سازمان مزبور راسا اظهارنامه مالیاتی آنان را که شامل
درآمد و هزینه است، تهیه و برآن مبنا مالیات را احتساب و مطالبه می کند.
اهم مطالبی که دربررسی لایحه مالیاتی مورد توجه و مداقه است به قرار ذیل بیان می شود:
1-
دادگاه ویژه جرم های مالیاتی: طبق ماده 158 قانون اساسی مسوولیت تهیه
لوایح قضایی بر عهده ریاست قوه قضائیه است. لوایح قضایی نیز از طریق قوه
مجریه برای تصویب قابل ارائه به قوه مقننه است، این در حالی است که طبق
مفاد 274 تا 280 لایحه مالیاتی تهیه شده از سوی دولت که دارای جنبه قضایی
است، قوه قضائیه موظف شده که بنا به درخواست رییس کل سازمان امور مالیاتی
مبادرت به تشکیل دادسرا و دادگاه های ویژه مالیاتی کرده که این دادگاه ها
جنبه کیفری داشته و افراد مشمول این قانون در صورت محکومیت به سه ماه تا دو
سال حبس محکوم می شوند.
افراد مشمول صدورحکم شامل مدیران عامل،
اعضای هیات های مدیره شرکت ها (انفرادی یا به صورت مشترک) حسابداران و
حسابرسان و موسسات حسابرسی مسوول رسیدگی به عنوان مباشر، مشمول تعقیب قضایی
هستند ضمن اینکه کلیه اشخاص حقوقی یا حقیقی که اطلاعاتی از دارایی ها و
حساب های پولی مودیان را در اختیار داشته و آنرا در اختیار سازمان امور
مالیاتی قرار ندهند هم به عنوان مجرم شناخته شده و به حبس کیفری محکوم می
شوند در این خصوص اشعار می دارد کشف جرم نیز بر عهده سازمان امور مالیاتی
است با توجه به مطالب با این بدعت، و تشکیل دادگاه ویژه یادشده، هر دستگاه
دولتی و شبه دولتی دیگر نیز می توانددرخواست تشکیل دادگاه ویژه خویش را
معمول داشته و کاشف جرائم را نیز خویش قلمداد کند.
این موضوعات با اصول بخش قوه قضائیه قانون اساسی مغایر است.
2-
نحوه رسیدگی به حساب های مودیان : طبق مفاد ماده 138 قانون اساسی هیات
وزیران در حیطه وظایف اداری خویش مجاز به تصویب آیین نامه های اجرایی
قوانین هستند ولی مفاد این مصوبات (مقررات) نباید با متن و روح قوانین
مخالف باشد.
در متن ماده 97 لایحه قانون مالیات ها بیان شده تعیین
درآمد مشمول مالیات مودیان به استناد پذیرش اظهارنامه های آنان که با رعایت
مقررات مربوطه تهیه شده قابل تشخیص است. در این خصوص سازمان امور مالیاتی
تعدادی از اظهارنامه ها را براساس معیارها و شاخص های خویش مورد رسیدگی
قرار می دهد.
وفق تبصره 2 ماده پیش گفته دستورالعمل اجرایی این
ماده و نحوه رسیدگی مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی تهیه و به تصویب وزیر
امور اقتصادی و دارایی می رسد. با اجرای حکم این ماده کلیه مواد و احکام
قانونی مغایر اعم از خاص و عام لغو می شود. حال با توجه به اینکه در متن
ماده ترتیبات رسیدگی عنوان نشده و انطباق مصوبه (تبصره 2) با متن قانون
ممکن نبوده بنابراین تفویض اختیار مزبور با اوصاف یادشده در ماده بالاخلاف
قانون اساسی است.
3- مجوز انحلال شرکت ها: وفق مفاد لایحه تنظیمی،
کلیه شرکت هایی که با تشخیص سازمان امور مالیاتی در پنج سال اخیر و یا آتی
فاقد فعالیت شناخته شوند، به اداره ثبت شرکت ها یا سایرمراجع مربوطه معرفی و
این مراجع نیز ظرف 2 ماه باید اقدام لازم را مبذول و نتیجه آن را به
سازمان امور مالیاتی اطلاع دهند.
این در حالی است که انحلال شرکت ها
طبق ماده 201 قانون تجارت در مورد توقف فعالیت های مالی آنان از وظایف
دادگاه های صالحه است و سازمان امور مالیاتی نیز همانند هر ذینفعی می تواند
در اجرای ماده 201 قانون تجارت، انحلال آن را از دادگاه صالحه درخواست
کند، تشخیص انحلال در اختیار مراجع صالحه بوده و اداره ثبت نیز از این بابت
نمی تواند مسوولیتی را تقبل کند.
4- نماینده دادستان محل: طبق
لایحه تنظیمی ریاست سازمان امورمالیاتی و یا اشخاص مجاز (که در لایحه این
اشخاص مشخص نشده اند) می توانند هیات بازرسی را تشکیل داده و کلیه اسناد و
مدارک ده سال اخیر مودیان را مورد رسیدگی قرار دهند.
این رسیدگی ها
در معیت نماینده دادستان محل انجام می پذیرد. قابل توجه است دادستان محل
به تنهایی دارای اختیارات تامه در مورد حفظ منافع عمومی بوده و مقید کردن
وی که در معیت هیات بازرسی سازمان امور مالیاتی ایفای وظیفه کند مطابق
قوانین جاری کشور نیست. ضمنا به موجب قانون فعلی مالیات های مستقیم نیز
سازمان امور مالیاتی می تواند در موارد خاص اسناد و مدارک مودیان را مورد
بازبینی قرار داده و در صورت کتمان حق صدور برگ تشخیص مالیات ظرف مدت 5 سال
را دارا است بنابراین تصویب قانون جدید در این مورد غیرضروری است.
5- ماده 272 لایحه مالیاتی: درمتن ماده 272 لایحه مالیاتی موارد ذیل حائز اهمیت است:
الف – مودیان مشمول:
-
کلیه شرکت های سهامی عام و ماده 7 اساسنامه سازمان حسابرسی مکلف به ارائه
صورت های مالی حسابرسی شده به سازمان امور مالیاتی هستند. (این افراد طبق
قانون سازمان بورس و خدمات کشوری ملزم به حسابرسی صورت های مالی خویش
هستند)
- سازمان امور مالیاتی می تواند گروه های دیگری را نیز
مشمول اعلام کند و این اشخاص باید تا پایان دی ماه هر سال مشخص شوند، ضمنا
سازمان امور مالیاتی به طور موردی نیز می تواند اشخاصی را ملزم به حسابرسی
صورت های مالی کند.
ب- ارزش صورت های مالی حسابرسی شده: ارزش صورت
های مالی حسابرسی شده وفق ماده یادشده بالاعبارت از این است که ارائه نکردن
گزارش حسابرسی صورت های مالی در حکم عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی موضوع
ماده 97 لایحه به حساب می آید.
این در حالی است که موضوع ارائه
اظهارنامه مالیاتی و گزارش حسابرسی صورت های مالی دارای دو اثر متفاوت بوده
و حاکمیت ماده 272 به این معنی نیست که مودی اصولااظهارنامه ای را به
سازمان امور مالیاتی ارائه نکرده باشد بنابراین انجام اصلاحات قانونی این
ماده ضروری و لازم است.
ج- اختیارات سازمان امور مالیاتی: سازمان
امور مالیاتی می تواند به طور اختیاری از گزارش های صورت های مالی در تشخیص
مالیاتی استفاده لازم را به عمل آورد.
وفق ماده واحده استفاده
ازخدمات حسابداران رسمی که حسابرسی مالیاتی نیز در آن لحاظ شده دولت از
قانونگزار این اجازه را دریافت کرده که به منظور اعمال نظارت مالی بر
واحدهای اقتصادی و قابل اعتماد بودن صورت های مالی به منظور حفظ منافع
عمومی و دیگر اشخاص ذی حق و ذی نفع از خدمات سازمان حسابرسی یا حسابداران
رسمی و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی استفاده لازم را به عمل
آورد. حال آنکه طبق مفاد لایحه مزبور ارائه صورت های مالی حسابرسی شده در
معنی پذیرش ارائه اظهارنامه مالیاتی است که با متن و روح ماده واحده یادشده
منافات دارد.
به منظور پرهیز از اطاله کلام اشاره به موارد ذیل که
مورد اصلاح قرار نگرفته یا آثار و تبعات آن مشخص نشده از قبیل حذف ماده 96
درلایحه تنظیمی و عدم اصلاح مفاد ماده 104 و100 و عدم حذف ماده 273 ق.م.م
با عنایت به ماده 284 لایحه تنظیمی، امری ضروری است.
درخاتمه متن
ماده 282 لایحه تنظیمی به شرح ذیل بیان می شود: «در هرمورد که اجرای احکام و
مقررات و قوانین مالیاتی، متضمن ابهام در نحوه عمل و برداشت از قانون باشد
رویه ها و بخشنامه های اجرایی باید با رعایت منافع مودیان مقرر شود» حال
آنکه قانون باید به طورصریح و روشن بیان و حاوی مطالب مورد ابهام نباشد و
قانون دارای ابهام در عمل نیز با ابهام مواجه است.
بنابراین تصویب این لایحه با این وضعیت به نفع هیچ یک از مودیان مالیاتی، سازمان امور مالیاتی یا مسوولان اقتصاد کلان کشور نیست.
با
توجه به همه دلایل یادشده بالارد کلیات لایحه اصلاحیه قانون مالیات های
مستقیم مصوب 1366 و اصلاحات بعدی توسط قانونگذار امری مقرون به صحت است.
* حسابدار رسمی
روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 2788 به تاریخ 27/8/91، صفحه 9 (بورس)
تغییر شیوه محاسبه تعرفه کالاهای وارداتی
از اول آذر نرخ ارز مورد استفاده برای محاسبه تعرفه واردات از نرخ مرجع به مبادله ای تغییر می کند
![]() |
نویسنده: آمنه امیری
![]() |
50حدیث از امام حسین (ع)
لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة:
إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب
جز به یکى
از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت،
یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد
لاأفلَحَ
قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ المَخلـُوق
بسَخَطِ الخـالِق
رستگـار نمی ی
مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل
غضب خـالق خریدنـد
إنَّ
شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن
کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ
بدرستی که شیعیان ما قلبشان از
هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است
(فرهنگ سخنان امام حسین ص/ 476)
لا یأمَن
یومَ القیامَةِ إلاّ مَن خافَ
الله فِی الدُّنیا
کسی در
قیامت در امان نیست مگر کسی که در
دنیا ترس از خدا در دل داشت
(مناقب ابن شهر آشوب ج/4 ص/ 69)
أَعجَزالنّاسٍ مَن عَجَزَ
عَنِ الدُّعاء
عاجزترین مردم
کسی است که
نتواند دعا کند
اَلبُکاءُ مِن
خَشیةِ اللهِ نَجآةٌ
مِنَ النّارِ
گریه از ترس خدا سبب نجات
از آتش جهنّم است
(حیات امام حسین ج 1 /ص 183)
مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَهِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ
لِمَجئ ما یَحذَرُ
آن که در کاری که
نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد
و نگرانیها به او رو می آورد.
(بحار الانوار ، ج 3 ، ص 397)
(الدره الباهره ، ص24)
لا یأمن یوم
القیامة إلا من خاف الله فی الدنیا.
هیچ کس روز قیامت در امان نیست ، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
(بحار الانوار،ج 4،ص 19)
لا أفلح قوم إشتروا مرضاة المخلوق بسخط الخالق.
کسانی که رضایت مخلوق را به بهای غضب خالق بخرند، رستگار نخواهند شد.
(مقتل خوارزمی،ج 1،ص239)
من حاول اَمرا بمعصیة الله کان اَفوت لما یرجو و اَسرع لما یحذر.
کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و
زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می ی .
(بحارالانوار،ج78،ص120)
من طلب رضی الناس
بسخط الله وکله الله إلی الناس .
کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند
ی، خداوند او را
به مردم وا می گذارد.
(بحارالانوار،ج78،ص126)
(بحار الانوار،ج75،ص128)
من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر.
از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است
.
(بحارالانوار،ج78،ص119)
من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر.
از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است
.
(بحارالانوار،ج78،ص119)
لا تقولوا باَلسنَتکم ما ینقُص عَن قَدَرَکم
چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد
(جلاءالعیون،ج۲ص۲۰۵)
لا یأمن یوم القیامة إلا من خاف الله فی الدنیا.
هیچ کس روز قیامت در امان نیست ، مگر آن که در دنیا خدا ترس
باشد.
(بحار الانوار، ج 44، ص 192 )
لا یکمل العقل إلا باتباع الحق .
عقل کامل نمی شود مگر با پیروی از حق .
(بحار الانوار، ج 78، ص 127 )
( بحار الانوار، ج 78، ص120 )
مُجالَسَةِ أهلِ الدِنَاءَة شَر، وَ مُجَالَسَةِ أَهلِ الفُسُوقِ ریبَة
همنشینی با سفلگان و افراد پست ناپسند است و همدمی گناهکاران موجب بدبینی مردم و از دست دادن اعتماد و اعتبار استی
(بحارالانوار، ج78، ص 122)
مُجالَسَةِ أهلِ الدِنَاءَة شَر، وَ مُجَالَسَةِ أَهلِ الفُسُوقِ ریبَة
همنشینی با سفلگان و افراد پست ناپسند است و همدمی گناهکاران موجب بدبینی مردم و از دست دادن اعتماد و اعتبار استی
(بحارالانوار، ج78، ص 122)
فَإنی لا
أَرَی المَوتَ إلَّا السَّعادَةَ وَ الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا
بَرماًی
به درستی که من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز
محنت نمی دانم.
(تحف العقول ، ص 245)
مَن عَبَدَ اللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ آتاهُ اللهُ فَوقَ أمانِیهِ وَ
کفایتِهِی
هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگی کند، خداوند بیش از
آرزوها و کفایتش به او عطا کندی
(بحار الأنوار، ج 71، ص 183)
(کشف الغمّة، ج2، ص239 )
إنَّ شیعَتَنا مَن سَلِمَت قُلوبُهُم
مِن کلِّ غِشٍّ وَغِلٍّ وَدَغَلٍ
بی گمان
شیعیان ما، دلهایشان از هر خیانت، کینه، و فریبکارى پاک است.
(بحارالأنوار، ج 68، ص 156 )
مَن صَامَ ثَلَاثَةَ أَیامٍ مِن شَعبَانَ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ وَ کانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) شَفِیعَهُ یومَ القِیامَةِ
هر کسی که سه روز از ماه شعبان را روزه بگیرد؛ بهشت بر او واجب می شود و در قیامت نیز پیامبر(ص) شفیع او خواهد بود
وسائل الشیعة ج 10 ، ص 490
إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَیکم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکم فَلا
تَمَلُّوا النِّعَمَ
نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و
بیزار نباشید
بحار الأنوار، ج 74، ص 205
یَظهَرُ اللَّهُ قائِمَنا فَیَنتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ
خداوند قائم ما را از پس پرده غیبت بیرون مىآورد و آنگاه او از
ستمگران انتقام مىگیرد
إثباة الهداة ، ج 7 ، ص 138
أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لایَذکُرُنی مُؤمِنٌ إلّا استَعبَرَ
من کشته اشکم ؛ هر مؤمنى مرا یاد کند ، اشکش روان شود
کامل الزیارات ، ص 215
اَللّهُمَّ لا تَسْتَدْرِجنى بِالاِْحسانِ وَ لا تُؤَدِّبْنى
بِالْبَلاء
خدایا! با غرق کردن من در ناز و نعمت، مرا به پرتگاه عذاب خویش مَکشان
و با بلایا (گرفتارىها) ادبم مکن
عیون اَخبار الرضا ، ج 1، ص 107 ح 1
لا یَکمُلُ العَقلُ اِلاّ
بِاتِّباعِ الحَقِّ
عقل، جز با پیروى از حق، کامل نمىشود
اعلام الدین، ص 298
مِن دَلائِلِ عَلاماتِ
القَبولِ : الجُلوسُ إلى أهلِ العُقولِ
از نشانه هاى خوشنامى و نیکبختى ، همنشینى با خردمندان است.
بحارالأنوار، ج 75، ص 119
اَ یُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارِعوا فِى المَغانِمِ وَ لا تَحتَسِبوا بِمَعروفٍ لَم تَجعَلوا
اى مردم در خوبىها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصتها شتاب نمایید و کار نیکى را که در انجامش شتاب نکردهاید، به حساب نیاورید.
ارشاد القلوب دیلمى، ص 73
أَلاِستِدراجُ مِنَ اللّهِ سُبحانَهُ لِعَبدِهِ أَن
یُسبِغَ عَلَیهِ النِّعَمَ وَ یَسلُبَهُ الشُّکر
غافلگیر کردن بنده از جانب خداوند به این شکل است که به او نعمت فراوان
دهد و توفیق شکرگزاری را از او بگیرد.
تحف العقول،ص 250
مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَهِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو
وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ
کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و
زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می شود .
بحارالانوار،ج78،ص120
إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کُلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ
دَغَلٍ
بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است.
فرهنگ سخنان امام حسین ص/ 476
لا یُکمَلُ العَقلُ اِلّا بِاتِّباعِ الحَق اَلاتَرَونَ اَنَّ الحَق لا یُعمَلُ بِه وَ الباطِل لا یُتَناهی عَنه
عقل جز به پیروی از «حق» کمال نمی یابد آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل نهی نمی شود؟
بحار الانوار، ج 78، ص 127
اَللّهُمَّ لا تَستَدرِجنى بِالاِحسانِ وَ لا تُؤَدِّبنى بِالبَلاءِ ؛
خدایا! با غرق کردن من در ناز و نعمت، مرا به پرتگاه عذاب خویش مَکشان
و با بلایا (گرفتارى ها) ادبم مکن.
الدُّرًّةُ البَاهرة من الأصدَاف الطّاهِرة
لا یَأمَنُ یوم الْقِیامَةِ إلاّ مَنْ قَدْ خافَ اللهَ فی الدُّنْیا ؛
کسى در روز قیامت از شدائد و أحوال آن در أمان نمى باشد، مگر آن که در
دنیا از خداوند متعال ترس داشته باشد ـ و اهل گناه و معصیت نگردد-
بحار الأنوار: ج 44، ص 192، ح 5
اَلبَخیلُ مَن بَخِلَ بِالسَّلامِ ؛
بخیل کسی است که از سلام کردن بخل ورزد (سلام
نکند).
تحف العقول/ 253
لِلسَّلامِ سَبعُونَ حَسَنَةً، تِسعٌ وَ سِتُّونَ
لِلمُبتَدِءِ وَ واحِدَةٌ لِلرادِ ؛
سلام کردن هفتاد حسنه و ثواب دارد شصت و نه ثواب از
برای سلام کننده و یک ثواب برای جوابگو است (با وجود آنکه سلام کردن
مستحب ولی جواب دادن آن واجب است).
تحف العقول ص 253
لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ ، اَو
مُــرُوّة اَو حَسَب ِ ؛
جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار ، یا صاحب مروت ، یا کسى که
اصالت خانوادگى داشته باشد
تحف العقول ، ص 251
مَن عَبَدَ اللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ آتاهُ اللهُ فَوقَ أمانِیهِ وَ
کفایتِهِ ؛
هر که خدا را ، آنگونه که سزاوار اوست ، بندگی کند ، خداوند بیش از
آرزوها و کفایتش به او عطا کند
بحار الأنوار، ج 71، ص 183
اَلبُکاءُ مِن خَشیةِ اللهِ نَجآةٌ مِنَ النّار ؛
گریه از ترس خدا سبب نجات از آتش جهنّم است
حیات امام حسین ج 1 /ص 183
مَن حاوَلَ أمراً بِمَعصِیةِ الله کان
أفوتُ لما یَرجُوا و أسرَع لما یحذَر ؛
کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آرزویش می رسد و
زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می شود
بحار الانوار، ج 78، ص 120
أیما اثْنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة
الىَ الجنّة ؛
هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع می شود و یکـى از آن دو
رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود
محجه البیصاء ج 4،ص 228
لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ الْمَخلـُوق بسَخَطِ اْلخـالِق ؛
رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق
خریدنـد.
تاریخ طبرى،ص 1،ص 239
اِنّ اَعفَی النّاسِ مَن عَفا عِندَقُدرَتِهِ ِ؛
بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
الدره الباهره ، ص24
أمن حاول اَمرا بمعصیة الله کان اَفوت لما یرجو و اَسرع لما یحذر ؛
کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و
زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می شود.
بحارالانوار،ج78،ص
منبع:سایت شهید آوینی