روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

بن همام امیدی به تبرئه شدن ندارد

بن همام امیدی به تبرئه شدن ندارد

محمد بن همام

محمد بن همام می گوید فیفا هفته ها پیش تصمیم خود را درباره او گرفته است

محمد بن همام، رئیس تعلیق شده کنفدراسیون فوتبال آسیا که برای ریاست فدراسیون جهانی فوتبال نامزد شده بود، معتقد است به اتهام پرداخت رشوه مجرم شناخته خواهد شد.

آقای بن همام متهم است که برای پیروزی در انتخابات ریاست فیفا خواسته است به اعضای اتحادیه فوتبال کارائیب رشوه بدهد.

کمیته اخلاقی فیفا جلسه ای برای بررسی این ادعاها تشکیل داده است که دو روز طول خواهد کشید.

بن همام ۶۲ ساله پس از مطرح شدن اتهامات، از رقابت در انتخابات ریاست فیفا کنار کشید و از ۲۹ ماه مه به طور موقت از فعالیت در فوتبال تعلیق شد.

او در وبلاگش نوشته است: "به نظر می رسد فیفا هفته ها پیش تصمیم خود را در این باره گرفته است و اگر رأی به مجرم بودن صادر شود، ‌کسی نباید تعجب کند."

آقای بن همام ادامه داده است: "می خواهم همه شما بدانید که من و گروه مشاوران حقوقی ام مطمئن هستیم این پرونده و مدارکی که علیه من وجود دارد، بسیار ضعیف است. این شواهد سست است و هیچ محکمه ای آن را نمی‌پذیرد. این مساله در طول روند بررسی مشخص بوده و هنوز هم همینطور است."

وی نوشت: "اگر بیانیه های قبلی مقامات فیفا یا کسانی که برای آن ها کار می کنند را باور کنیم، با وجود ضعیف بودن ادعاها علیه من، مطمئن نیستم که جلسه آن گونه اداره شود که ما می‌خواهیم."

آقای بن همام می افزاید: "به دنبال اتفاقاتی که پس از حکم تعلیق من رخ داد، اکنون برای آن ها غیر ممکن به نظر می رسد که بگویند اشتباه کرده اند. اگر چه امیدوارم این شهامت را داشته باشند و اشتباه خود را جبران کنند."

محمد بن همام و جک وارنر، نایب رئیس فیفا پس از انتشار گزارشی تعلیق شدند که بر اساس آن در نشست ماه می به نمایندگان اتحادیه فوتبال کارائیب پول داده اند یا پیشنهاد کرده اند که پول پرداخت کنند.

این دو متهم ‌اند به هر یک از بیست و پنج عضو حاضر در این جلسه‌ چهل هزار دلار پیشنهاد یا پرداخت کرده اند.

گزارش ابتدایی کمیته اخلاق فیفا شواهد علیه محمد بن همام و جک وارنر را "جامع، قانع کننده و قاطع" دانسته است.

پس از انصراف آقای بن همام از رقابت در انتخابات ریاست فیفا، سپ بلاتر به عنوان تنها نامزد این سمت برای چهارمین دوره به عنوان رییس فدراسیون جهانی فوتبال انتخاب شد.

پرونده علی حسینی در دادگاه لاهه!

حدود 20 ماه پیش سعید علی حسینی، پدیده وزنه‌برداری ایران و تنها کسی که در آن برهه می‌توانست رکوردهای تاریخی حسین رضازاده در فوق سنگین را فرو بریزد شناخته می‌شد اما پس از ایستادن روی سکوی قهرمانی جوانان جهان، علی حسینی هم به سرنوشت سایر سنگین‌وزن‌های مستعد وزنه برداری دچار شد
  پس از آنکه انگ دوپینگ روی پیشانی‌اش چسبید به حاشیه رانده شد. او البته ساکت ننشست و در گفت و گوهای آتشینی که با سایت‌های خبری انجام می‌داد سعی داشت ماجرای مثبت شدن نتیجه آزمایش دوپینگش را یک توطئه برای حفظ رکورد‌های حسین رضازاده جلوه دهد. 

تهران امروز ، پدرعلی حسینی در این مدت دائما در حال مکاتبه با مراجع بین‌المللی بوده و با استخدام یک وکیل کارکشته سعی کرده بی‌گناهی فرزندش را در مجامع بین‌المللی ثابت کند. اکنون گفته می‌شود تلاشهای چندین ماهه به ثمر نشسته و این فرجام‌خواهی روز گذشته به لوزان سوئیس رسیده تا «دادگاه حکمیت ورزش» در ارتباط با گناهکار بودن یا بی‌گناهی وزنه‌بردار ایرانی رای دهد. دیروز علی‌حسینی به همراه وکلایش که هر کدام در زمینه‌ای خاص تخصص دارند در دادگاه CAS حاضر شد و از خودش دفاع کرد. عزیز علی‌حسینی، پدر سعید علی حسینی در مورد احتمال تبرئه شدن فرزندش در دادگاه حکمیت ورزش می‌گوید:

 «پس از آنکه حکم محرومیت فرزندم به صورت رسمی اعلام شد کار را رها نکردم. الان 7‌ماه است که با یک وکیل درجه یک دادگستری پرونده را به صورت جدی دنبال کرده‌ایم و در این مدت سعی کرده‌ایم از رسانه‌ای کردن ماجرا جلوگیری کنیم. من از روندی که پرونده تا رسیدن به دادگاه حکمیت ورزش داشته، راضی‌ام. تیم قبلی آن طور که باید از حق سعید دفاع نکردند اما این بار همه کارهای لازم انجام شده و ما خیلی امیدواریم که بتوانیم حکم برائت را از دادگاه حکمیت ورزش بگیریم. در پرونده سعید پای خیلی‌ها گیر است اما ما صرفا به دنبال اثبات حقانیت او هستیم.‌» حاجی نوروزی، وکیل سعید علی حسینی هم با خوش‌بینی مفرطی در مورد احتمال تبرئه شدن موکلش در دادگاه حکمیت ورزش صحبت می‌کند:

«همین که ما توانسته‌ایم رای فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری را با ارجاع به دادگاه حکمیت ورزش زیر سوال ببریم، خودش کار کوچکی نبوده. من با برآوردی که از پرونده دارم، می‌توانم بگویم که شانس پیروزی ما در این پرونده بالای 99 درصد است. به نظر من سعید، قربانی برخی ندانم‌کاری‌ها در فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری شده و نباید کار او تا به اینجا طول می‌کشید. او حتی می‌توانست تست خون بدهد، اما آنقدر این جریان را طولانی کردند تا تست خون هم پاسخگوی سلامت او نباشد. در این میان فدراسیون بین‌المللی تخلفات زیادی دارد. ضعف‌های زیادی داشته‌اند که ما در مورد همه این‌ها در دادگاه بین‌المللی ورزش صحبت می‌کنیم.» تیم وکالت سعید علی حسینی اعلام کرده چنانچه رای دادگاه بین‌المللی ورزش به نفع موکل شان نباشد جنجالی‌ترین پرونده حقوقی ورزش ایران را به دادگاه بین‌المللی لاهه خواهند برد.

ملاقات

رافعی: «ملاقات» مضمون مرگ را روایت می‌کند

عباس رافعی تهیه کننده فیلم سینمایی «ملاقات» در نشست نقد و بررسی این فیلم عنوان کرد؛فیلم سینمایی «ملاقات» مضمون مرگ را روایت می کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، شب گذشته 29 تیر نشست نقد و بررسی فیلم سه اپیزودی ملاقات، ایستگاه آخر و چسب زخم با حضور عباس رافعی (تهیه کننده)، هادی مقدم دوست (فیلمنامه نویس)، ستاره اسکندری و احمد مهران فر و رابعه اسکویی بازیگران این سه اپیزود در فرهنگسرای رسانه به همراه سایر علاقمندان برگزار شد.
در این نشست شاپور قریب کارگردان پیشکسوت سینمای ایران به علت بیماری نتوانست حضور پیدا کند.در ابتدای این نشست عباس رافعی تهیه کننده این فیلم کوتاه از چگونگی ساخت فیلم در سه اپیزود مختلف گفت: فیلمنامه نویس یکی از اپیزودها با نام چسب زخم فیلمنامه‌ای نوشته بود و علاقه خاصی به آن داشته و تصمیم به ساخت فیلم کوتاهی برای آن اپیزود داشت که من به او پیشنهاد کردم در جامعه ما فیلم کوتاه اصلا دیده نمی شود و چون قصه بسیار قشنگی داشت تصمیم گرفتیم دو داستان دیگر نیز با دو کارگردان، با سلیقه ها و دیدگاه های متفاوت بنویسیم و به اپیزودهای قبلی اضافه کرده و تبدیل به فیلم سینمایی بلندتری کنیم.
تهیه کننده این فیلم سینمایی ادامه داد: سه نسل از فیلمسازان مختلف با تفکرات و اندیشه های متفاوت دست به قلم شدند و سه اپیزود مختلف که با سه نسل پیر و جوان و کهنسال بودند، دیدگاه خود را از مقوله مرگ در سه اپیزود مختلف به تصویر کشیدند.
وی در ادامه یادآور شد: شرایط مختلفی در کنار هم پدید آمد تا این فیلم سینمایی شکل بگیرد ارادت خاص به شاپور قریب و تلاش به دوباره بازگرداندن ایشان به سینما و پرداختن به مقوله مرگ که همواره انسان ها به نوعی آن را به یاد می آورند.
در ادامه این نشست عباس رافعی با توجه به سوالات مطرح شده از سوی مخاطبان درمورد قصه و اپیزودهای مختلف این فیلم سینمایی بیان کرد: شخصیت اپیزود سوم فردی خجالتی و عاشق پیشه بوده که به مخاطب نزدیک تر و مردم تجربه‌ای همانند عاشق شدن، خجالتی بودن را در درون خود احساس کرده و همذات پنداری بهتری نسبت به این فصل از فیلم از خود نشان می دهند، اما در اپیزود دوم که مربوط به شخصیت گورکنی میانسال که مشقت ها و سختی های بسیاری در زندگانی متحمل شده و فضای سنگین و آکنده از غمی در این اپیزود به چشم می خورد که شاید مخاطب ارتباط چندان با آن برقرار نکند.
وی افزود: فیلمنامه هر سه اپیزود حول محور مرگ بوده که ما خود شیفته مضمون مرگ شده و اپیزود پایانی ایستگاه آخر مضمون محور است.رافعی در خصوص سلیقه خاص شاپور قریب کارگردان باسابقه سینما گفت: قریب از کارگردانان پیشکسوت سینمای ایران است که سلیقه‌ای خاص و منحصر به فرد در تمامی ساخته های خود داشته که نوع دیدگاه و سلیقه او در این فیلم نیز به چشم می خورد.
این کارگردان سینما در خصوص مرگ که محور اصلی هرسه اپیزود این فیلم سینمایی بود، اظهار داشت: موضوع اصلی ما و محوریت کلی ما برای ساخت این فیلم پدیده مرگ بود که روایت مرگ را از سه دریچه متفاوت و با دیدگاه مختلف از سه نسل در زندگانی انسان ها به تصویر بکشیم.
در ادامه این مراسم، احمد مهران فر بازیگر فیلم سینمایی ملاقات گفت: مهمترین چیز از دیدگاه من شکل گیری درست نقش است که در فیلمنامه تحقق می پذیرد.
وی افزود: گرچه این فیلم در سه اپیزود کوتاه بیان شده اما به اندازه فیلم بلند وقت و انرژی از تمامی عوامل فیلمسازی برای هرچه بهتر شدن و تاثیرگذاری آن بروی مخاطبان صرف شده است.
مهران فر در ادامه گفت: گاهی اوقات واقعی بودن یک موضوع ما را به خنده وا می دارد که من بیشتر سعی کرده ام به دنبال واقعی بودن باشم که این خود شگردی دارد.
وی در خصوص عدم دیالوگ گویی در بازی های خود اظهار کرد: دیالوگ گویی نباید به شکل بازیگری شود که هرگاه این گونه شد، مخاطب دیگر بازیگر خود را قبول ندارد بلکه او بازی خوب از بازیگر می خواهد.
این بازیگر در خصوص نقش خود گفت: گرچه فیلم سانسورهایی نیز داشته، اما من شخصیت خود و نقشی که در این فیلم ایفا کرده ام را دوست داشته و فیلم نامه خوب آن اولویت اصلی من برای قبول بازی در این فیلم بود.
مهران فر در خصوص اینکه همیشه در بازی هایش طنز ملیحی وجود داشته که عامل ارتباط با مخاطب است، ادامه داد: من همیشه سعی کرده ام در قالب نقش قرار گیرم و شخصیت نقش را بازی کنم.
این بازیگر تمامی دغدغه های خود را ایفا کردن نقشی درست از آن شخصیت بیان کرد و اظهار داشت: انسان های متفاوت با شخصیت ها و دغدغه های بیشماری در اجتماع وجود دارند که من هنگام بازی در یک فیلم سعی کرده ام نقش آدم ها را در اجتماع بازی کنم.
این بازیگر سینما و تلویزیون و تئاتر، داشتن فیلمنامه قوی و کارگردانی صحیح را رمز موفقیت یک فیلم دانست و تصریح کرد: فیلمنامه خوب و قوی در بازی به بازیگر کمک بسیار کرده، برای اینکه تماشاگر آن نقش را بپذیرد و اثرگذاری قوی روی مخاطب داشته باشد.
همچنین، در ادامه این نشست ستاره اسکندری بازیگر فیلم سینمایی ملاقات که نقش اول و در هر سه اپیزود حضور داشت، گفت: این گونه آثار سینمایی در شرایط کنونی گم شده و جایگاهی بین مخاطبان خود نداشته که باید بیشتر گسترش یابد و از سوی دوستان حمایت شود. نباید چنین سینمایی فقط مخاطب خاص داشته باشد بلکه باید تمامی اقشار جامعه به نوعی با آن احساس نزدیکی کنند.
وی در خصوص پیشنهاد قبول بازی در فیلم سه اپیزودی به کارگردانی شاپور قریب بیان کرد: با تفاهم و اتفاق نظر رافعی و قریب برای اپیزود اول انتخاب شدم که بعد تصمیم گرفته شد که من پیوند دهنده هر سه اپیزود به هم باشم که من نیز برای احیا شدن دوباره و بازگشت شاپور قریب به سینما پذیرفتم.
اسکندری که سه نقش متفاوت را در این سه اپیزود بازی کرده و روایتگر مقوله ازدواج یک زن، مرگ همسرش و زندگانی پس از مرگ او است، اظهار داشت: دلیل نمادین برای بازی در هر سه اپیزود نداشته و این پیشنهاد شاپور قریب کارگردان فیلم بوده که من هر سه اپیزود را به طریقی به هم متصل کنم که من نیز در یک شرایط حسی نسبت به این کار قرار داشتم و فکر کردم که شاید بتوانم اثرگذار باشم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بازی در فیلم قریب برایم حسی بوده و منطقی برای آن ندارم بلکه برای دل خود انجام داده ام.
همچنین، در ادامه این نشست هادی مقدم دوست فیلمنامه نویس فیلم سینمایی ملاقات گفت: من در ابتدا متنی برای تولید فیلم کوتاه نوشته بودم که از لحاظ محتوا با دو متن دیگر به هیچ وجه همخوانی نداشته و 50 درصد از آن دوباره بازبینی شده تا بتوان آن را به دو اپیزود دیگر متصل کرد.
این فیلمنامه نویس در خصوص اینکه فیلمنامه نویسی چه تفاوتی با کارگردانی دارد، اظهار داشت: تفاوت اصلی این دو بین صحبت و ترجمه کردن است، به عبارتی فیلمنامه به قصد فیلمنامه نوشته که مدیوم مستقلی نبوده و یک مرحله از کار است. فیلمنامه نویسی بیشتر حوزه‌ای شبیه صحبت کردن، تالیف کردن و ابراز کردن است، اما کارگردانی کردن باید فیلمنامه را با مشخصات کارگردانی، ظرافت ها و تکنیک های مخصوص به فیلم تبدیل کند.
مقدم دوست اشاره کرد: فیلم نامه نویسی به من اعتماد به نفس بیشتر می دهد که گاهی حس می کنم تمایل داشته فیلم نامه ام را خود کارگردانی کنم.
فیلمنامه نویس فیلم سیمایی ملاقات خاطرنشان کرد: هنگامی که بازیگری به کارش تسلط و ایمان دارد، خیلی راحت به آن بال و پر می دهد و هرگاه بازیگری نقش خود را در یک اثر به خوبی درک کند آن هنگام مخاطب خود را به دست آورده است.

وی در پایان گفت: مرگ مقوله‌ای تلخ است که همگان به دلایل مختلفی چون ترس، دلواپسی و تلخی آن سعی می کنند کمتر به آن فکر کنند و شاید مرگ را هم بسیاری از اوقات فراموش کنند، اما تنها جایی که نمی توان از آن دوری کرد، گورستان است. ما قصد داشتیم در گورستان تمامی وقایع و اتفاقات مطرح در زندگی انسان ها را در قالب دیگری از زندگانی به تصویر بکشیم.

نقل از بانی فیلم 1.5.90

اشکالات شرعی سپرده طلای بانک صادرات و راهکارهای شورای فقهی

در گفت‌وگوی عضو کارگروه بانکداری بدون ربا با فارس تشریح شد:
اشکالات شرعی سپرده طلای بانک صادرات و راهکارهای شورای فقهی

خبرگزاری فارس: عضو کارگروه بانکداری بدون ربا ضمن تشریح اشکالات شرعی سپرده‌ طلای بانک صادرات، نحوه اطلاع‌رسانی این طرح را ربوی عنوان کرد و گفت: طبق بررسی‌های شورای فقهی باید این ایرادات برطرف شود.


سید عباس موسویان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» درباره ایرادات طرح سپرده طلای بانک صادرات، اظهار داشت: این طرح در حقیقت ایرادات فقهی و حقوقی داشت که به همین دلیل با حضور مسئولان بانک صادرات، جلسه شورای فقهی با موضوع بررسی این موارد در بانک مرکزی تشکیل شد.
وی با بیان اینکه مسئولان بانک صادرات توضیحات خود را برای این طرح در جلسه مذکور عنوان کردند، افزود: یکی از اشکالات این طرح این بود که مسئولان این بانک ماهیت قرارداد سپرده طلا را روی ماهیت قرض‌الحسنه برده بودند درحالی که مفاد قرارداد و محتوای این نوع سپرده‌گذاری با قرض‌الحسنه سازگار نبوده و دارای ماهیت این عقد نیست.

* اشکال شرعی در تبلیغات سپرده طلا

این عضو کارگروه بانکداری بدون ربا نحوه اطلاع رسانی به مشتریان را از دیگر ایرادات این طرح دانست و گفت: این قرارداد همراه با ریسک‌هایی است که ممکن است قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند و سپرده‌گذار نه تنها سودی عایدش نشود بلکه احتمال از دست دادن سرمایه‌اش نیز وجود دارد.
موسویان ادامه داد: حتی ممکن است قیمت جهانی طلا تغییر نکند اما قیمت ارز کاهش یابد و به دنبال این امر سپرده‌گذار بخشی از دارایی‌های خود را از دست بدهد.
این عضو شورای فقهی بانکداری اسلامی در بانک مرکزی تأکید کرد:‌ در نتیجه اطلاع‌رسانی صحیح و شفافی به مشتری و سپرده گذار صورت نمی‌گرفت و در این حالت ممکن بود معامله ربوی بشود.

* مغایرت سپرده طلا با عقد قرض‌الحسنه

وی در ادامه به بیان ایراد سوم طرح سپرده طلا پرداخت و گفت: همچنین نکاتی در قرارداد بعنوان شروط گنجانده شده بود که با مفاد قرارداد قرض‌الحسنه مغایرت داشت.
موسویان با بیان اینکه با توجه به موارد مذکور سپرده طلا اشکالاتی از نظر شرعی داشت، تصریح کرد: بعد از مشورت‌ها و صحبت‌هایی که در شواری فقهی بانک مرکزی صورت گرفت قرار شد ماهیت و فُرم این قراردادها مقداری تغییر پیدا کند.
این عضو کارگروه بانکداری بدون ربا تأکید کرد:‌ به همین دلیل از این پس باید قرارداد سپرده طلا بر اساس فروش طلا صورت بگیرد نه قرض‌الحسنه.
وی ادامه داد:‌ بنابراین وقتی سپرده‌گذار به بانک صادرات مراجعه می‌کند این بانک باید مقدار مشخصی طلا را با عیار 24 به وی با قیمت‌های جهانی بفروشد بعد پول آنرا براساس قیمت نرخ به ریال دریافت کند.
موسویان البته در همین خصوص اضافه کرد:‌ وقتی که طلای مذکور فروخته شد، بانک به سپرده‌گذار طلا بدهکار می‌شود و سپرده‌گذار می‌تواند تا سررسید 6 ماهه در هر زمانی که می‌خواهد به بانک مراجعه و طلای خریداری شده را دریافت کند و یا با فروش طلای خود میزان وجه (ارزش) روز طلا را از بانک صادرات دریافت کند.

* بانک مرکزی مسئول نظارت بر عملکرد سپرده طلاست

این عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه در نتیجه حالت مذکور ممکن است سپرده‌گذار سود یا زیانی متحمل شده باشد، افزود:‌البته ممکن است قیمت طلا ثابت مانده و هیچ تغییری نکرده باشد.
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه بانک صادرات باید شرایط مذکور را در طرح سپرده طلا اجرا کند، گفت: بانک مرکزی بر اعمال این تغییرات نظارت می‌کند و البته بانک صادرات هم از اجرای این تغییرات هیچ ضرری نمی‌کند.
این عضو کارگروه بانکداری بدون ربا افزود:‌ شورای فقهی الان در حد یک شورای مشورتی است و خود ابزار نظارتی ندارد و بانک مرکزی مسئولیت نظارت بر اجرای صحیح مصوبات این شورا برعهده دارد.

به گزارش فارس، در ماه‌های اخیر بانک صادرات اقدام به معرفی و اطلاع‌رسانی طرحی با عنوان سپرده طلا نمود و همزمانی این اتفاق با نوسانات بهای جهانی و داخلی طلا بر مخاطبان و مشتریان احتمالی این طرح افزود.

در همین شرایط اخباری از مخالفت برخی مراجع تقلید با این طرح در محافل خبری عنوان شد.

نقل از فارس

عکس روزنامه های شنبه 1 مرداد1390

عکس / صفحه اول امروز روزنامه ها، شنبه 1 امرداد،