روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

ارائه پیشنهادهای سازمان قضایی برای پیشگیری از وقوع جرم

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: پنج پیشنهاد سازمان قضایی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم برای تصویب به شورای عالی سیاستگذاری نیروهای مسلح ارائه شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان قضایی، حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی در همایش مسئولین بازرسی یگان های تابعه نیروی زمینی ارتش در مشهد گفت: انجام تست شخصیت پایوران و سربازان وظیفه در ابتدای خدمت، نهادینه کردن تشکیل مراکز مشاوره روحی و روانی در یگان ها، همگانی کردن ورزش در نیروهای مسلح، ایجاد سامانه نظارت و کنترل اجرای راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم و تهیه دستورالعمل جلب و دستگیری سربازان فراری، پنج پیشنهاد مهم این سازمان در زمینه پیشگیری از وقوع جرم است.
وی تصریح کرد: این پنج راهکار مهم، حاصل تحقیقات و پژوهش های چندین ساله سازمان قضایی نیروهای مسلح بوده که در جلسه اخیر شورای عالی سیاستگذاری نیروهای مسلح مطرح شده است.
وی درباره انجام تست شخصیت پایوران و سربازان وظیفه در ابتدای خدمتشان گفت: بخشی از مشکلات و حوادث ناگوار در نیروهای مسلح را افراد دچار اختلال روحی و روانی بوجود می آورند که با استفاده از این ابزار می توانیم اشخاصی را که قابلیت خدمت در نیروهای مسلح ندارند در همان ابتدا شناسایی نماییم.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با تأکید بر این که تست شخصیت باید به هر قیمتی اجرا شود، گفت: نیروها در ابتدای ورود به خدمت مورد آزمایش های مختلف جسمی قرار می گیرند اما آزمایش های روحی و روانی مهمتر است.
وی یکی از اثرات مثبت تست شخصیت را بکارگیری افراد در فعالیت هایی منطبق با روحیات آنان دانست و افزود: این تست صرفاً به منظور معاف کردن سربازان مشکل دار نیست بلکه برای ما روشن می‌سازد که نیرو دارای چه ظرفیتی است و در کجا بهتر می‌توانیم از او استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: برهمین اساس هر سرباز یا پایوری را نباید اسلحه در دستش بگذاریم تا خدای نکرده فجایعی ببار آورد.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی به پیشنهاد این سازمان در رابطه با نهادینه کردن تشکیل مراکز مشاوره روحی و روانی در یگان های نظامی و انتظامی اشاره کرد و گفت: تشکیل این مراکز حلقه مکمل تست شخصیت است، البته کم و بیش در یگان ها وجود دارد ولی نهادینه نشده است. این مراکز با تخصص های لازم می بایست در پادگان ها تشکیل شود.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در خصوص همگانی کردن ورزش در نیروهای مسلح اظهار داشت: هرچند اقدامات مختلفی در این زمینه صورت گرفته لیکن بنابه نظر اکثر فرماندهان کافی نیست و نیروها به لحاظ آمادگی جسمی و روحی باید در سطح بالاتری باشند چون ورزش از بروز مشکلات جسمی،روحی و بسیاری از انحرافات جلوگیری می کند.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، درباره ایجاد سامانه نظارت و کنترل اجرای راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم گفت: در تحقیقات و پژوهش هایی که سازمان قضایی نیروهای مسلح با کمک فرماندهان در باب پیشگیری از وقوع جرم انجام داده، تاکنون 95 راهکار ارائه شده و چند مصوبه نیز شورایعالی سیاستگذاری داشته است که با این سامانه می توان ارزیابی کرد که تاکنون کدام یگان این راهکارها را به مرحله اجرا گذاشته و کدام یک بهتر عمل کرده است.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به دیگر پیشنهاد این سازمان در خصوص تهیه دستورالعمل جلب و دستگیری سربازان فراری، اظهار داشت: بر اساس قوانین، یگان، دژبان و نیروی انتظامی برای جلب و دستگیری سربازان فراری، وظایفی دارند که این مهم در حال حاضر به طور کامل اجرا نمی شود و تنها به گزارش فرار به دادسرای نظامی اکتفا می شود.
وی افزود: براساس این دستورالعمل، دستگاه های مسئول موظف به جلب و دستگیری سربازان فراری هستند.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان این که این پیشنهادها پس از تصویب ابلاغ می شود، ابراز امیدواری کرد که با اجرای آنها آینده بهتری برای نیروهای مسلح رقم زده شود.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نظارت و کنترل یکی از ابزارهای مدیریت است، تصریح کرد: نکته جدیدی که در این باب مطرح شده کنترل فرآیندها به جای کنترل افراد است.یعنی کارکنان را در فرآیندها مشارکت دهیم و کار خوب را از مجموعه آنان بخواهیم.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از مبانی دینی در اصول مدیریت، تصریح کرد: مدلی که در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه شده، مدیریت رحمانی است که بر اساس آن بالاترین مدیر، خداوند است و پیامبران و اولیاء الهی تحت تدبیر خداوند مدیریت می کنند و ما باید از آنان الگو بگیریم چون خللی در مدیریت آنان وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، نظارت آینده نگر، نظارت همزمان و نظارت گذشته نگر را از انواع نظارت عنوان کرد وگفت: نظارت آینده نگر مطلوبترین نوع نظارت است چون از آسیب های احتمالی جلوگیری می کند و صدمه کمتری به افراد و تشکیلات می زند-منبع ماوی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.