روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روبسپیر در برابر تیغه گیوتین

مکافات عامل ‌دوره ‌ترور انقلاب ‌فرانسه
روبسپیر در برابر تیغه گیوتین
جام جم آنلاین: 217 سال پیش در روز 27 ژوییه سال 1794 میلادی ماکزیمیلین دو روبسپیر بانی و عامل دوره ترور انقلاب فرانسه که در جریان آن سر هزاران نفر از انقلابیون و افراد بیگناه زیر تیغه گیوتین قطع شد ، از قدرت مطلقه اش بر فرانسه انقلابی ساقط گردید و روز بعد به نوبه خود سرش زیر گیوتین قطع شد.

در روز 27 ژوییه روبسپیر در تریبون کنوانسیون به دسته ای خائن اشاره کرد بی آن که نامی از آنها ببرد.اعضای کنوانسیون که به خوبی در دوره ترور با اخلاق روبسپیر آشنایی داشتند نسبت به جان خود بیمناک شدند.

در یک اقدام شجاعت آمیز یک نماینده به نام کامبون اتهام نامه ای را علیه روبسپیر مطرح کرد.روبسپیر بلافاصله دستگیر و توسط دوستان سابقش به گارد ملی تحویل داده شده تا به عمارت شهرداری برده شود.

تعدادی از طرفداران او دست به شورش زدند و در مجلس کنوانسیون درگیری رخ داد.روبسپیر رهبر مونتانیارها به ضرب گلوله تپانچه از ناحیه فک مجروح شد.

در روز 28 ژوییه ، «ماکزیمیلین دو روبسپیر» رهبر بلامنازع انقلاب فرانسه در دوره ترور در وضعیت رقت باری بالای سکوی گیوتین رفت و سرش توسط گیوتین قطع شد. سن ژوست ، کوتن ، برادر روبسپیر و حدود 20 نفر از طرفدارانش نیز در همان روز سرشان زیر تیغه گیوتین رفت.

با مرگ روبسپیر دوره ترور انقلاب فرانسه خاتمه پذیرفت و هزاران نفر که در صورت تداوم این دوره سر خود را زیر تیغه گیوتین از دست می دادند ، جان سالم به در بردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.