روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

امر به معروف از مهم‌ترین مبانی تفکر سیاسی ‏یک مسلمان ‏است

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر، از ‏مهم ترین مبانی تفکر سیاسی یک مسلمان به شمار می‌رود.‏
به گزارش روابط عمومی دادگستری استان آذربایجان غربی،‌ ‌حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی موسوی در جمع قضات و کارمندان دادگستری آذربایجان غربی با تأکید بر اهمیت انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در ماه مبارک رمضان افزود: امر به معروف و نهی از منکر از مهم‌ترین ‏فرایضی است که وجوب ‏کفایی آن ضروری دین شناخته شده و ضامن بقای اسلام است. ‏
وی اظهار کرد: ‏‎امر به معروف و نهی از منکر را باید در معنای گسترده تر و عمیق تری از آنچه در میان ‏ما رایج شده فهمید ‏و به آن به عنوان سازکار کارآمدی که اصلاح مداوم جوامع و حکومت ها را امکان ‏پذیر می سازد نگریست.
موسوی با بیان اینکه ‏اصل امر به معروف و نهی از منکر با دعوت به خیر رابطه دارد افزود: دنیا درپی یافتن ‏راه های عملی برای بهتر زیستن است که این مهم از طریق اصل امر به معروف و نهی از منکر ممکن ‏است.
وی، اهمیت اصل امر به معروف و نهی از منکر را با توجه به آیات قرانی و روایات و احادیث برشمرد و ‏گفت: امام علی (ع) درحالی که بر اثر ضربت ابن ملجم در بستر شهادت قرار دارد در میان ‏وصایای ‏خود اشاره می کند که امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که در آن صورت حکومت ‏در ‏میان شما به دست مردم پلید خواهد افتاد.‏
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی افزود: بر اساس تعالیم بزرگان دین اسلام، نقش هر مسلمان در تعیین سرنوشت جامعه و تعهدی که ‏باید در پذیرش مسؤولیت های ‏اجتماعی داشته باشد، ایجاب می کند که ناظر و مراقب همه اموری باشد ‏که پیرامون وی اتفاق می ‏افتد.
وی گفت: نظارت و مراقبت بر امور جامعه در فقه اسلامی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر ‏مطرح شده است.
موسوی افزود: لازمه ایمان حقیقی و واقعی، رابطه علاقه به سرنوشت یکدیگر است ‏و لازمه این محبت‎‎و ‏علاقه، امر به معروف و نهی از منکر است و لازمه امر به معروف و نهی از منکر، ‏قیام‎‎بندگان است به ‏وظیفه عبادت نسبت ‎‎به پروردگار یعنی نماز، قیام به وظیفه‎‎ کمک و ‏دستگیری از فقرا یعنی ‏زکات.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول عملی اسلام است و اصلی است که در خود ‎‎‎قرآن ‏مجید با صراحت و تأکید آمده و بعد در اخبار نبوی و آثار ائمه طاهرین درباره آن ‏‎‎بسیار سخن ‏گفته ‏شده است.
وی یادآور شد: انسان وقتی که رجوع می کند به توصیه ها و بیان هائی‎‎که در آثار دینی راجع به امر ‏به معروف و ‏نهی از منکر رسیده و آن همه فواید و‎‎ آثاری که برای این اصل مقدس ذکر شده، می بیند ‏به وسیله ‎‎این ‏اصل، سایر دستورها زنده می شود، راه ها امن می شود، کسب‌ها حلال می شود، مظالم ‎‎به ‏صاحبان اصلی ‏برگردانده می شود، زمین آباد می شود، از دشمنان انتقام گرفته می‎‎شود، کارها رو به ‏راه می شود.
موسوی گفت: با توجه به توصیه دین اسلام، امر به معروف و نهی از منکر اصل واجبی است که در ‏حکومت اسلامی باید توسط تمام جامعه به اجراء گذاشته شود تا جامعه به سوی سعادت راه پیماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.