روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

صدور حکم اعدام قاتلان محفلی کرمان

صدور حکم قصاص برای متهمان قتلهای محفلی کرمان

قضایی - 4متهم این پرونده به اعدام محکوم شده اند و این حکم هنوز قابل تجدیدنظرخواهی در دیوان عالی کشور است

بالاخره پس از 9 سال، حکم متهمان قتلهای محفلی کرمان صادر شد. بنا به رایی که به از سوی شعبه 106 دادگاه جزایی کرمان صادر و به وکیل مدافع اولیای دم ابلاغ شده، 4 متهم در پرونده قتلهای سال 81 کرمان، به قصاص نفس محکوم شدند.
قتلهای محفلی کرمان به قتلهایی گفته می شود که 9 سال قبل، توسط جمعی به قصد "نهی از منکر" انجام شده بود و طی آن، برخی از افراد به قتل رسیدند. مقتولان شهره‌ نیک‌پور ـ 28 ساله‌، نامزدش‌ محمدرضا نژادملایری‌  30 ساله و 3 شخص دیگر بودند. متهمان اقرار کردند پس از کشتن این افراد، اموال آنها را صدقه داده بودند و اجساد را یا به آتش کشیده بودند و یا در باغ پسته متعلق به پدر یکی از متهمان، در خاک مخفی کرده بودند.
اکنون، دادگاه جزایی کرمان، هر یک از 6 متهم این قتلها را به دلیل معاونت در قتلها و سرقت به 10 الی 15 سال زندان محکوم کرده و برای 4 نفر از متهمان ردیف اول تا چهارم، حکم قصاص (اعدام) را صادر کرده است.
نعمت احمدی، وکیل یکی از اولیای دم، در گفتگو با ایسنا تاکید کرده: "تنها یک نفر از متهمان یعنی «ع.م» از بدو بازداشت تاکنون تحمل حبس کرده و سایر متهمان پس از مدتی آزاد شده‌اند که پس از قبول اعاده دادرسی و شروع به رسیدگی مجدد، قرار بازداشت موقت آنان به وسیله دادگاه صادر شد اما دادگاه تجدید نظر با وجود اینکه متهمان به اتهام قتل عمد تحت پیگرد بودند و حسب قانون باید بازداشت موقت می‌شدند، قرار بازداشت آنان را فسخ و به قرار وثیقه تبدیل کرد."
وی از صراحت قانون در بازداشت موقت متهمان به قتل سخن گفته و تاکید کرده بازداشت این افراد، مورد درخواست اولیای دم است.
به گفته احمدی رای صادره در مدت 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی است، ولی امکان اینکه پس از طی تشریفات، تایید و ابرام شود، زیاد است، زیرا هیات عمومی دیوان عالی کشور ادعای مهدورالدم بودن را نپذیرفته و تنها یکی از شعب دیوان در گذشته اصرار به قبول ادعای مهدورالدم بودن مقتولان داشته است، لذا در صورتی که این رای مورد اعتراض متهمان قرار گیرد، با ارجاع مجدد پرونده به دیوان عالی کشور بالطبع پرونده به شعبه سابق ارجاع نخواهد شد و با توجه به اینکه دیگر شعبات کیفری دیوان نیز بالاتفاق معتقد به عدم مهدورالدم بودن مقتولان بوده‌اند، در این صورت رای پس از طی تشریفات، تایید و ابرام خواهد شد.
نعمت احمدی پیش از این در گفتگو با خبرآنلاین گفته بود: "متهمان در آخرین جلسه رسیدگی خود را روی پای اولیای دم انداختند و تقاضای بخشش کردند، با این وجود، همین که پس از 9 سال، دادگاه پذیرفت این افراد را به عنوان قتل عمد محاکمه کند، پیروزی بزرگی برای اولیاء دم و شاکیان بود."
این وکیل مدافع اکنون اعلام کرده: " بر اساس مفاد رای 11 صفحه‌ای دادگاه کرمان، متهمان ردیف اول، سوم و چهارم با هویت «م.م»، «س.ج» و «ع.م» به اتهام شرکت در قتل عمدی شهره نیک‌پور و متهمان ردیف دوم، سوم و چهارم با هویت «م.س»، «س.ج» و «ع.م» به اتهام شرکت در قتل عمدی محمدرضا نژادملایری به اعدام محکوم شدند."
احمدی همچنین گفته است: " همه این متهمان به همراه دومتهم دیگر با هویت‌های «چ.س» و «م.ی» به اتهام معاونت در قتل‌ها به مجازاتی بین 10 تا 15 سال حبس به تناسب عمل ارتکابی محکوم شدند."

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.