روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

اعدام توییتر اخبار مربوط بهسیاه پوست آمریکایی را سانسور ‌میکرد

 اعدام توییتر اخبار مربوط بهسیاه پوست آمریکایی را سانسور ‌میکرد

خبرگزاری فارس: یک وبلاگ‌نویس آمریکایی معتقد است توییتر اخبار مربوط به اعدام "تروی دیویس" را سانسور کرده است.

خبرگزاری فارس: توییتر اخبار مربوط به اعدام سیاه پوست آمریکایی را سانسور ‌میکرد

به گزارش فارس، پایگاه اینترنتی "سینگل بلک میل" در گزارشی خبر داد، شبکه اجتماعی توییتر اخبار مربوط به اعدام "تروی دیویس"، سیاه‌پوست آمریکایی را که روز چهارشنبه 21 سپتامبر با تزریق سم اعدام شد، سانسور کرده است. در گزارشی که یک وبلاگ نویس این سایت (با نام مستعار دبلیو‌آی‌ام) آورده است، دلایل و شرح حذف این توئیت‌ها از زبان خود وی آمده است.
  
*سانسور اخبار مربو به "تروی دیویس"

به عنوان یک وبلاگ نویس، افراد زیادی روز 20 سپتامبر با من تماس گرفتند و به من گفتند اخبار مربوط به "تروی دیویس" و موضوعات مربوط به آن در توییتر سانسور می‌شوند. ضمنا من همان روز ایمیلی از "روز هریس" از اداره رسانه های جدید "انجمن ملی پیشرفت رنگین پوستان امریکا"، (مستقر در واشنگتن) دریافت کردم . وی از من خواسته بود تا در شبکه دوستان خودم داستان تروی دیویس را منتشر کنم. در ردیف موضوع ایمیل وی علامت "هاش تگ" (#) قرار داده شده بود و داخل آن عبارت too much doubt (تردید بیش از حد) نوشته شده بود. جهت اطلاع کسانی که نمی دانند "هاش تگ" های تویتر چیست باید بگویم این نوع از "تگ" ها همه موضوعات مرتبط با یک موضوع را یکپارچه می کنند. فایده نظری این کار این است که به کاربر امکان می دهد تا برای یک موضوع مفروض چیزی به نام "روند" آغاز کند و از این طریق توجه افراد بیشتر و بیشتری را به موضوع مورد نظر جلب کند.

*روند "تروی دیویس" در توییتر موجود نبود

من به طور تصادفی نگاهی به "روندهای" موجود در توییتر انداختم و متوجه شدم هیچ روندی با عنوان #too much doubt یا #Troy Davis در آن وجود نداشت. علی رغم اینکه خبر مربوط به دیویس در سرتاسر سازمان های خبری کشور مخابره می‌شد، هنوز سعی کردم یک‌طرفه به قضیه نگاه نکنم  و با خودم گفتم شاید بر خلاف انتظار من، چنین "روندی"، در سرتاسر جهان شکل نگرفته است. به همین خاطر، حوزه جستجوی "روند" خود را به یکی از بزرگترین شهرهای ایالت جورجیا که عده آمریکایی های آفریقایی تبار آن زیاد است، یعنی آتلانتا، محدود کردم. در این منطقه هم خبری از #too much doubt یا # Troy Davis نبود. اینجا بود که حس شک من برانگیخته شد.
 
 *گسترش اخبار مربوط به حذف اخبار دیویس در میان کاربران توییتر

حالا دیگر موضوع سانسور مطالب مرتبط با تروی دیویس در حال گسترش بود. در نهایت، یکی از اعضای گروه موسیقی outkast به نام BigBoi مطلب زیر را توئیت کرد:

  BigBoi: پنج دقیقه پیش "روند" تروی دیویس، دومین "روندی بود که در آتلانتا دنبال می شد. در حال حاضر این اسم، کاملا حذف شده است.
 
*موضوع تروی دیویس حتی در آتلانتا هم دنبال نمی شد و این غیر ممکن است

توئیت BigBoi به سرعت بیش از 100 بار توسط کاربران مختلف "ری توئیت" شد. اگر بخواهم به حداقل‌ها قناعت کنم و پا را از آنچه قابل اثبات نیست فراتر نگذارم ـ با توجه به اینکه خودم را روزنامه‌نگاری می دانم که به استناد پژوهش و جستجوگری حرف می زند ـ  باید بگوییم  شواهد نیرومندی نشان می دهند، توییتر موضوعات مرتبط با تروی دیویس را سانسور می کند. شاید منطقی باشد که  موضوع اعدام دیویس به روندی تبدیل نشده باشد که در سرتاسر جهان مخابره شده باشد، اما اینکه سرگذشت وی که تا این حد در شبکه اینترنت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، در میان 10 موضوع برتر تویتر هم قرار نگیرد و به یک "روند" تبدیل نشود، امری است بسیار کم احتمال، اگر نگوییم کاملا محال. همچنین احتمال اینکه این موضوع، در شهری که مرکز پیگیری سرگذشت وی بود، به "روند" تبدیل نشود، از حالت قبل هم کمتر است.

*پرونده تروی دیویس

شایان ذکر است، "تروی دیویس" یک سیاه‌پوست آمریکایی بود که به رغم اینکه در پرونده‌اش موارد ابهام زیادی وجود داشت، به اتهام قتل افسر پلیس ایالت جورجیا، به نام "مارک مک فیل" به اعدام محکوم شده بود. ازجمله موارد بسیار بحث‌انگیز در پرونده وی این بود که 7 نفر از 9 شاهد عینی که در دادگاه اولیه علیه وی شهادت داده بودند، چندی بعد حرف‌های خود را پس گرفته و اظهار کردند، با اجبار پلیس و تحت تاثیر تکنیک‌های القای روانی شهادت داده اند. 10 شاهد دیگر نیز شهادت دادند فرد دیگری به نام "سیلوستر کولز" مرتکب قتل شده است. در ضمن، هیچ ادله عینی و جسمی (اعم از شواهد DNA و غیره)، مبنی بر ارتکاب قتل توسط "دیویس"، تا زمان اجرای حکم اعدام وی یافت نشد.  

*اجرای حکم اعدام علی رغم مخالفت های عمومی

حکم اعدام وی، با وجود اعتراض شخصیت‌های برجسته مذهبی و سیاسی و علی‌رغم برگزاری 300 تظاهرات اعتراض‌آمیز در سرتاسر جهان، چهارشنبه 21 سپتامبر با تزریق سم اجرا شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.