روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

مصوبات امروز مجلس

/مصوبات امروز مجلس/
*اصرار بر حدود اختیارات دیوان عدالت اداری
*اجازه افزایش سهام ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: مجلس

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس، ضمن استماع چهار گزارش اعم از دو گزارش اصل 90 ازاساسنامه سازمان هدفندی یارانه‌ها و طرح آبرسانی غدیر و گزارش کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی از اجرای قانون هدفمندی و گزارش تفریغ بودجه 88، برحدود اختیارات دیوان عدالت اداری اصرار کرده و علاوه بر اجازه افزایش سهام ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه، ‌ناظران در شورای آمایش سرزمین را انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مشروح مصوبات امروز مجلس، به شرح ذیل است:

مجلس بر حدود اختیارات دیوان عدالت اداری اصرار کرد

مجلس بر مصوبات خود در لایحه تشکیلات و آیین‌دادرسی دیوان عدالت اداری، اعاده شده از شورای نگهبان، اصرار کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، نمایندگان مجلس که جهت تامین نظر شورای نگهبان لایحه تشکیلات و آیین‌دادرسی دیوان عدالت اداری را بررسی می‌کردند بر مصوبات قبلی مجلس در خصوص صلاحیت و حدود اختیارات دیوان و نیز وظایف هیات عمومی دیوان اصرار کردند.

بر این اساس حدود اختیارات دیوان رسیدگی به شکایات، ‌تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی است و این اختیارات شامل تصمیمات و اقدامات ماموران دستگاه‌های اجرایی مذکور در ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز می‌شود.

هم‌چنین هیات عمومی دیوان نیز می‌تواند به شکایات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از آیین‌نامه‌ها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداری‌ها از حیث مخالفت مدلول آنها با شرع یا قانون و احقاق حقوق اشخاص رسیدگی کند.

هم‌چنین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در مواردی که خارج از حدود اختیارات و وظایف این شورا باشد قابل شکایت و رسیدگی هیات عمومی دیوان است.

نمایندگان در عین حال جهت تامین نظر شورای نگهبان یک تبصره به مواد این لایحه الحاق کردند که براساس آن هرگاه مصوبه‌ مورد شکایت به لحاظ مغایرت با موازین شرعی برای رسیدگی مطرح باشد موضوع جهت اظهارنظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود. نظر فقهای شورای نگهبان برای هیات عمومی و هیات‌های تخصصی لازم‌الاتباع است.

نمایندگان مجلس هم‌چنین جهت تامین نظر شورای نگهبان ایرادات مطرح در لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع بین‌المللی تایید صلاحیت و نیز لایحه عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی را رفع کردند.

از این پس تجارت آزاد بین ایران و سوریه انجام می‌شود

نمایندگان مجلس، با رای قاطع به ماده واحده لایحه موافقت‌نامه‌ی تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، نمایندگان مجلس ماده واحده‌ این لایحه را با 141 رای موافق و 4 رای مخالف و 9 رای ممتنع به تصویب رساندند.

بر اساس ماده واحده این لایحه موافقت‌نامه‌ تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

همچنین ارجاع به داوری موضوع ماده 20 موافقت‌نامه توسط دولت جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت قوانین و مقررات مربوطه است.

گفتنی است پیش از این، این موضوع در دستور کار مجلس قرار نداشت و نمایندگان به استناد ماده 102 آیین‌نامه با بررسی این لایحه به صورت اولویتی موافقت کردند.

با موافقت مجلس انجام شد:

اولویت بخشیدن به بررسی لایحه تجارت آزاد ایران و سوریه

نمایندگان مجلس به بررسی لایحه موافقت نامه‌ی تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه به صورت اولویت، رای دادند.

نمایندگان با 142 رای موافق، 12 رای مخالف و 16 رای ممتنع و به استناد ماده 102آیین نامه با بررسی لایحه موافقت‌نامه‌ی تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه به صورت اولویت‌دار موافقت کردند.

علاءالدین بروجردی در توضیح جهت اولویت بخشیدن به این لایحه گفت: این لایحه عملا گامی بلند در شرایط ویژه سیاسی است که از طرف آمریکایی‌ها و دشمنان مشترک ما و سوریه طراحی شده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که این لایحه جهت حمایت از ملت و دولت سوریه است، رای به اولویت آن را نیازمند رای بالا جهت پاسخی دندان‌شکن و قاطع به آمریکا و هم‌پیمانانش دانست و افزود: ما در شرایط ویژه‌ای هستیم و شاهدیم که آمریکا به ناحق و با استفاده از هم پیمانان اروپایی و منطقه‌ای خود میلیاردها دلار برای تغییر ساختار سیاسی حاکم بر سوریه هزینه کرده است.

وی با یادآوری این‌که ملت و دولت سوریه محکم و پابرجا ایستاده‌اند، گفت: شبکه‌هایی مثل الجزیره و العربیه فیلم‌هایی طراحی و فضاسازی می‌کنند.

وی با اشاره به سفر خود به ترکیه و دیدار و مذاکره با وزیر خارجه این کشور گفت: ما نسبت به کشور همسایه، ترکیه،‌ معترضیم که چرا با فشار آمریکایی‌ها سیاست‌هایی را به ناحق دنبال می‌کنند، این در حالی است که سوریه چه در زمان حافظ اسد و چه در زمان بشار اسد در کنار حماس مقاومت، جهاد اسلامی و حزب الله و در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاد.

وی با بیان این که طبیعی است که ما به عنوان کشوری اسلامی و انقلابی از کشور سوریه حمایت کنیم، افزود: تجارت آزاد از محورهایی است که می‌تواند این سیاست جمهوری اسلامی ایران را محقق کند.

به گزارش ایسنا،‌ نماینده‌ی دولت نیز خواهان فوریت بخشیدن به بررسی این لایحه شد و گفت: سوریه در شرایط اضطراری و خاصی قرار دارد و ارتباط ما با این کشور برای همه‌ی نمایندگان روشن است .

به گفته‌ی وی، در پی تصویب این لایحه بستر همکاری‌های بیشتر در عرصه‌های تجاری با سوریه فراهم می‌شود و ما با این لایحه پیامی به همه‌ی مخالفین مبارزه با صهیونیسم خواهیم داد.

ناظران مجلس در شورای آمایش سرزمین مشخص شدند

نمایندگان مجلس طی یک رای‌گیری محمدحسین مقیمی و موسی‌الرضا ثروتی را به عنوان دو عضو ناظر از سوی مجلس در شورای همایش سرزمین برگزیدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، پیش از این کمالیان ، مقیمی و ثروتی برای عضویت در این شورا کاندیدا شده بودند.

مجلس طبق ماده 182 قانون برنامه پنجم دو نماینده، یک عضو از کمیسیون عمران و یک عضو از کمیسیون برنامه و بودجه را به عنوان ناظر در شورای آمایش سرزمین انتخاب می‌کنند.

با تصویب یک فوریت؛

مجلس اجازه‌ افزایش سهام ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه را می‌دهد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ی علنی صبح امروز - سه شنبه - به یک فوریت لایحه‌ای رای دادند که در صورت تصویب نهایی آن سهام ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، در ماده واحده‌ی این طرح آمده که به دولت اجازه داده می‌شود به منظور حفظ قدرت رای و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه نسبت به افزایش سرمایه‌ی ایران در چارچوب افزایش سرمایه‌ی عمومی و موردی اقدام کند.

هم‌چنین به موجب این ماده واحده، بانک مرکزی موظف است از محل منابع داخلی مبالغ مربوطه را تامین و آن را در دفترهای قانونی خود به حساب سهمیه و سهام ایران در موسسه‌های بین‌المللی منظور کند.

نمایندگان مجلس با 124 رای موافق، 4 رای مخالف و 18 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده‌ی حاضر با یک فوریت این لایحه موافقت کردند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.