روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

رییس دیوان عالی کشور: هدف همه پیامبران ایجاد جامعه ای آرمانی در

رییس دیوان عالی کشور گفت: هدف همه پیامبران خداست و آنها درصدد اصلاح عقیده، اخلاق، عمل، فرهنگ و روابط نظام اجتماعی مردم بوده‌اند و می خواستند مدینه فاضله و جامعه آرمانی در حوزه رسالت خود تشکیل دهند.
به گزارش روابط عمومی دیوان عالی کشور، آیت‌الله محسنی گرکانی در جلسه هیات عمومی اصراری کیفری دیوان عالی با قرائت آیه شریفه «و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب» گفت: توفیق یعنی فراهم شدن یا فراهم کردن وسایل و اسباب پیشرفت بوسیله خداوند متعال. در کتاب مفردات راغب اصفهانی می گوید توفیق هم در کار خیر و هم در کار شر وجود دارد. البته اگر برای مومن اسباب شر فراهم شود او تحت تاثیر این اسباب قرار نمی‌گیرد و اقدام به انجام کار شر نمی‌کند اما وقتی اسباب کار خیر نیز فراهم شد جاذبه ایمانی او، او را به سمت کار خیر جذب می‌کند و به آن سمت حرکت می‌دهد. البته واژه توفیق بیشتر در کارهای خیر کاربرد و استعمال دارد.
رییس دیوان عالی کشور با تاکید بر این مطلب که همه ما به توفیق نیازمندیم گفت: واژه توفیق یک واژه مقدس و مبارکی است که استعمال آن درمیان ما فارسی زبانان بسیار رواج دارد.
وی افزود: شعیب پیامبر هم به قوم لجوج خود که به ایشان تهمت‌ و افترا می‌زدند، می‌فرمود، کم فروشی نکنید، احتکار نکنید، دروغ نگویید و در معاملات خود غش نکنید، تزویر و غیبت و ظلم و ستم مرتکب نشوید. اما آنها به حضرت شعیب تهمت می زدند که او برای استفاده‌های مادی خود این جملات را می گوید. جناب شعیب پیامبر خدا در هنگام برخورد با منطق بی اساس کافران جمله‌ای دارد که در سوره مبارکه هود آیه 88 آمده است؛ «ان ارید الاصلاح ما استطعت و ما توفیقی الا بالله» من تا آنجایی که بتوانم جز اصلاح شما هیچ هدف دیگری ندارم و از خداوند توفیق این عمل را می طلبم.
وی ادامه داد: البته این هدف حضرت شعیب، در حقیقت هدف همه پیامبران خداست و آنها در صدد اصلاح عقیده، اخلاق، عمل، فرهنگ و روابط نظام اجتماعی مردم بوده‌اند و می خواستند مدینه فاضله و جامعه آرمانی در حوزه رسالت خود تشکیل دهند.
آیت‌الله گرکانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری هم در سفرشان به خراسان شمالی همین هدف یعنی اصلاح امور جامعه را دنبال فرمودند و جز اصلاح امور جامعه دینی و انقلابی اراده دیگری نداشتند. حاصل بیانات معظم له این بود که من انتظار دارم فضای آرام و امن در انتخابات آینده در کشور حاکم باشد. فضای اخلاقی در میان مسئولان و مردم ایجاد گردد و تمدن نوین اسلامی و نهضت علمی در میان جوانان قدرت و قوت بیشتری بگیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تسلیت سالروز شهادت نهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت جوادالائمه (ع) و با قرائت حدیث شریف «المومن یحتاج الی ثلاث حضال، توفیق من الله و واعظ من نفسه و قبول ممن ینصحه» بیان کرد: حضرت امام جواد (ع) در این حدیث شریف می فرمایند 3 خصلت جزء ضروریات زندگی مومن است و اگر آنها را ندارد باید تحصیل کند. اول از خداوند بخواهد که خداوند اسباب پیشرفت او را در کارهایش فراهم کند. این قیدمن الله خیلی بار معنوی دارد و همه باید مراقب باشیم خدای ناکرده فراهم شدن این اسباب من الشیطان نباشد.
رییس دیوان عالی کشور گفت: دوم اینکه باید انسان در خود واعظ درونی ایجاد کند و خود را موعظه کند. مخصوصا وقتی انسان در سال‌های پایانی و اواخر عمر خود قرار دارد. سوم اینکه وقتی انسان‌های خیرخواه، به قصد خیرخواهی و از روی محبت به انسان جمله‌ای را گفته ولو آن جمله در قالب ادبیاتی مناسب هم نباشد ولی انسان می فهمد که بیان این جملات برای رضای خداست، انسان باید نصیحت خیرخواهان را قبول کند.
وی ادامه داد: این سه نکته اخلاقی بسیار مهم از آن حضرت به یادگار مانده است و ان شاء الله ما هم توفیق عمل به این نکات اخلاقی را داشته باشیم و همه ما بتوانیم با سعه صدر و توفیقات الهی و مسئولیت‌شناسی، انجام وظیفه کنیم.
منبع ماوی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.