روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح: نیروهای مسلح ملجاء و پناهگاه مر



معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: با بیان اینکه نیروهای مسلح ملجاء و پناهگاه مردم هستند، تصریح کرد: نیروهای مسلح از دیدگاه نظام مقدس اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارند و آرامش جامعه با وجود آنها تضمین می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق طی سخنانی در نوزدهمین مجمع پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح با بیان اینکه اقتدار نیروهای مسلح در محاکم نظامی یک اصل پذیرفته شده است ادامه داد: مقام معظم رهبری تأکید کردند که رسیدگی به جرایم نیروهای مسلح در عین حال که باید جدی باشد، نباید اقتدار فرماندهی را زیر سؤال ببرد.
وی با بیان اینکه به دنبال برگزاری مجمع‌های پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح در استان‌های مختلف جرایم در این نیروها با کاهش چشمگیری روبرو بوده است، افزود: با کمک فرماندهان نظامی و انتظامی در سراسر کشور به صورت میانگین سالیانه وقوع جرم در نیروهای مسلح بین 10 تا 12 درصد کاهش داشته است.
مصدق اظهار کرد: آمار جرایم و تخلفات تمام نیروهای مسلح از جمله ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع در مقایسه با جامعه عمومی بسیار کمتر بوده و این نشان از صلاحیت و سلامت نیروهای مسلح دارد.
وی با بیان اینکه سازمان قضایی نیروهای مسلح در کنار فرماندهان نظامی و انتظامی، سه برنامه 5 ساله پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح را در برنامه اصلی خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: این برنامه در قالب عنوان آسیب‌شناسی، آسیب‌زدایی و تطبیق برنامه‌ها و کیفیت عملی کردن راهکارها و نتیجه‌گیری از 15 سال گذشته اجرا شده‌اند.
معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه خروجی برگزاری مجمع‌های پیشگیری از وقوع جرم در سال جاری نیز مطلوب بوده است، یادآور شد: نیروهای مسلح جایگاه ویژه‌ای دارند و چنانچه کسی در این نیرو جرمی مرتکب شود هم مجازات او سنگین و هم روش رسیدگی به جرم او متفاوت خواهد بود.
مصدق با بیان اینکه رسیدگی به جرایم نیروهای مسلح در تمام کشورها توسط محاکم اختصاصی انجام می‌گیرد، گفت: شأن و جایگاه نیروهای مسلح اقتضا می‌کند که رسیدگی به جرایم آنها در محاکم اختصاصی نظامی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه رسیدگی به جرایم مالی در چند سال اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته و برخلاف باور عموم و برخی از فرماندهان نیروهای مسلح پورسانت نیز جرم محسوب می‌شود، تصریح کرد: دریافت درصد میزان سود می‌تواند دریچه‌ای برای جرایم و تخلفات بعدی باشد و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، دریافت پورسانت توسط کارکنان نیروهای مسلح جرم محسوب شده و مطابق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.
معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح در ادامه بر لزوم نظارت هر چه بیشتر فرماندهان بر مسئولان مالی نیروهای مسلح تأکید کرد و ادامه داد: ضروری است که فرماندهان نظامی و انتظامی سراسر کشور برای پیشگیری از وقوع جرایم مالی از کارشناسان امور مالی خارج از کادر اداری خود استفاده کنند و مسایل مالی را به صورت محسوس یا غیرمحسوس کنترل کنند.
میزان جرائم نیروهای مسلح استان اصفهان پایین است
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان گفت: از نظر آماری میزان جرائم ارتکابی نیروهای مسلح در سراسر کشور به خصوص در استان اصفهان نسبت به سایر اقشار کمتر و در حد قابل قبول است.
ابراهیم مهرانفر در نوزدهمین مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح استان اصفهان اظهار داشت: برگزاری این مجمع به معنای این نیست که در نیروهای مسلح جرائم مالی بسیار رخ می‌دهد، بلکه هدف پیشگیری و کاهش همان جرائم احتمالی است.
وی اضافه کرد: از نظر آماری میزان جرائم ارتکابی نیروهای در سراسر کشور به خصوص در استان اصفهان نسبت به سایر اقشار کمتر و در حد قابل قبول است.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان تصریح کرد: در بررسی‌های تطبیقی آمار سال1390 نسبت به مدت مشابه 1389جرائم نیروهای مسلح در اصفهان 12 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: همچنین در مدت مشابه هفت ماهه سال 1391 نسبت به مدت مشابه سال قبل جرائم قضایی نیروهای مسلح در اصفهان 13/11 درصد کاهش داشته است.
مهرانفر، درآمد متوسط نظامیان را از موارد تهدید به آلوده شدن احتمالی کارکنان نیروهای مسلح به جرائم مالی عنوان کرد و گفت: هر چند نرخ ارتکاب جرائم مالی اندک است اما احتمال ارتکاب و آلودگی به این دسته از جرائم به جهت شرایط جامعه‌ می‌تواند یک تهدید باشد.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تأکید کرد: جهت استمرار سلامت نیروهای مسلح باید اقدامات پیشگیرانه را برای عدم رسوخ آلودگی مالی مورد بررسی قرار گیرد.
وی با تأکید به اینکه اقتصاد پویا یک کشور را به نقطه اوج می‌رساند، افزود: کشوری می‌تواند خود را مستقل بنامد که در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی کاملاً مستقل باشد.
مهرانفر گفت: مجمع امروز نتایج کمسیون‌های چهارگانه فرماندهان و مسئولان حفاظت و اطلاعات، عقیدتی و سیاسی، نمایندگی ولی فقیه و مسئولان بازرسی و قضایی یگان‌های نظامی و انتظامی استان اصفهان است.
وی ادامه داد: عنوان مجرمانه اختلاس، رشاء و ارتشاء، اخذ پورسانت، تحصیل مال از طریق نامشروع، سرقت، فروش اموال و اشیاء نظامی، تبانی در معاملات و استفاده از اموال دولتی و سهل انگاری منجر به ایراد خسارت به اموال دولتی از مواردی است که در این مجمع بررسی و جمع‌بندی می‌شود.
منبع ماوی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.