روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

روزنگار عدالت:علی قنبریان علویجه

حقوقی-اجتماعی-آموزشی-خبری

رئیس قوه قضاییه در مراسم افتتاح شبکه ملی عدالت:

رئیس قوه قضاییه در مراسم افتتاح شبکه ملی عدالت:

پیشگیری از وقوع جرم موضوعی فراقوه ای است /انتقاد از جوسازی ها درباره دستگاه قضا

 پیشگیری از وقوع جرم موضوعی فراقوه ای است /انتقاد از جوسازی ها درباره دستگاه قضا  قوه قضائیه  - آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه در جلسه شورای روسای کل دادگستری استانها و دادستان های سراسر کشور بر توجه همگانی و فراگیر به موضوع پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد و گفت: پیشگیری از وقوع جرم موضوعی فرا قوه ای است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه، آیت الله آملی لاریجانی در مراسم افتتاح شبکه ملی عدالت، با انتقاد  از برخی اظهارات و نسبت ها   در زمینه پیشگیری از وقوع جرم گفت: گاه گفته می شود که کار پیشگیری از وقوع جرم را زمین گذاشته‌ایم؛ در حالی که ظرف سه سال گذشته برای اولین بار معاونت پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه قضایی راه‌اندازی شده است.

رییس قوه قضاییه افزود: در زمینه پیشگیری از وقوع جرم فقط دستگاه قضایی مسوول نبوده و برخی دستگاه‌ها و سازمانهای دیگر هم به سهم خود در این زمینه مسئولیت دارند.

آیت الله آملی لاریجانی به موضوع بودجه قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: اگر قرار است بودجه‌ای از دستگاهی کم شود باید متناسب با همه دستگاه‌ها این کاهش رخ دهد.

رییس دستگاه قضا تاکید کرد: گاهی وقت‌ها در دستگاه قضایی ساختمانی ساخته می‌شود اما برای 50 میلیون تومان تجهیز آن دچار کمی بودجه هستیم که البته من این موضوع را در جلسات خصوصی و غیرخصوصی هم تذکر داده‌ام.

آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: مسئولان باید به این مطلب برسند که بودجه دستگاه قضایی ربطی به شخص  رئیس قوه و مسوولان آن ندارد بلکه برای بهبود کیفیت کاری که به مردم ارائه می‌شود هزینه خواهد شد

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به حادثه اخیر فوت یک وبلاگ‌نویس اشاره کرد و گفت: این حادثه ناگواری بود ولی در اولین لحظه وقوع این حادثه بادادستان تهران تماس گرفتم و از وی خواستم با اقتدار به این مسئله رسیدگی کرده و به جوسازی‌های موجود هم توجه نداشته باشد.

آیت الله لاریجانی  گفت: فارغ از بحث مشخص شدن مقصرین این پرونده به آقای دادستان گفتم که مبادا خون کسی پایمال شود زیرا اینجا مسئله حق مردم در میان است.

رییس قوه قضاییه با ابراز تأسف از برخی هجمه‌هایی که به واسطه وقوع این حادثه به دستگاه قضایی شد افزود: سکوت قوه قضاییه  به منزله اهمال و سستی نبود بلکه وظیفه ما سخن‌پراکنی نیست بلکه اجرای عدالت وظیفه ماست.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: بطور قطع اگر تخلفی از سوی نیروی انتظامی رخ داده باشد با توجه به اینکه متوفی در اختیار نیروی انتظامی بوده با آن برخوردی محکم و قاطع خواهیم داشت اما در این مسیر تلاش بیگانگان این است که از این آب گل‌آلود به نفع خودشان ماهی بگیرند.

رییس دستگاه قضا تصریح کرد: در عجبم که برخی از سایت‌های وابسته به دولت این موضوع را دستاویزی قرار داده‌اند و گفته‌اند که حالا مشخص می‌شود که چرا رئیس جمهور قصد بازدید از زندان اوین را داشته است؛ در حالی که این یک تلاش وقیحانه برای سوءاستفاده از یک حادثه است

. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به اصل 156 قانون اساسی در مورد استقلال دستگاه قضا گفت: از تمام روسای دادگستریهای کشور می‌خواهیم به دور از جوسازی‌ها در   فضای سیاسی  و فضای رسانه‌‌‌ای در احکام خود استقلال داشته باشند.

رییس قوه قضاییه همچنین  با اشاره به نامه نگاری‌های اخیر خویش گفت: این نامه نگاری‌ها نشان از  استقلال دستگاه قضا بود و قوه قضائیه پای استقلال خود ایستاده است. قوه قضائیه با کسی سر جنگ ندارد و بدون استقلال صحبت از عدالت کردن بی پایه و اساس است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه برخی از آرای قضات نشانگر نوعی ضعف  است گفت: روسای دادگستری‌ها باید بر آرای قضات به هر صورت که میسر باشد، نظارت کنند و حتی جلسات نقد آرا بگذارند

منبع:ستاد حقوق بشر قوه قضاییه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.